Efter några års erfarenheter med att planera trafikspel (och ett helt yrkesliv med tidtabeller och databaser) börjar min databas kännas komplett. Så vad är det jag kan göra?
Först och främst kan jag beskriva bantopologin: mellan vilka trafikplatser går det spår, hur långt är det, är det enkel eller dubbelspår. Överlagrat detta beskriver jag tidtabellssträckor som bland annat utgör grunden för hur graferna ritas.
Om trafikplatserna har jag information om vilka trafikspår som finns, vilka andra spår och lastområde som finns, vilka godskunder som finns och deras ankommande och avgående gods; kvantitet och när lossning/lastning sker (dag/natt). Jag anger även om trafikplatsen skall vara bemannad eller inte, och lägger in på vilka trafikplatser det skall finnas växellok.
Med bantopologi och trafikspår på plats, kan jag planera tågens tidtabeller och kontrollera resultatet löpande i grafen. Succesivt sätter jag ihop lokomlopp genom att ange i vilka tåg ett visst lok skall användas. Det går även att ange att ett lok skall användas på en delsträcka, och ett annat lok tar över, t.ex. när tåget byter från 2R till 3R eller från el till diesel/ånga. Utifrån lokomloppen bygger jag förartjänster. En tjänst omfattar några speltimmars körning, oftast endast ett tåg, men ibland flera tåg. Nästa steg är att skapa omlopplaner för vagnar som går i fasta omlopp. Det är alla vagnar i persontåg samt helgodståg. Omloppsplanerna kan skrivas ut i ett format som passar i fickan på lok- och vagnkort.
Med jämna mellanrum kontrollerar jag innehållet i databasen. Jag har skrivit ett program som validerar alla tågs tidtabeller: att tiderna är i stigande ordning, att det är tider för alla trafikplatser längs vägen, att det endast finns ett tåg per spår, på stationer och mellan stationer. Om inga fel hittas, uppdateras den grafiska tidtabellen som är i HTML-format och kan öppnas i vilken webbläsare som helst.
Utifrån data om godskunder och ankommande och avgående gods kör jag en matchning för att hitta alla godsrelationer. Ofta går det inte att få till alla kombinationer, då vissa modulers godskunder är ensamma om sitt godsslag. För att hantera detta har jag en i stort sett alla svenska stationer i databasen som "externa" och alla är knutna till regionbegreppet med de färger vi använder på magasinen för att representera världen utanför banan. För dessa externa stationer kan jag lägga till godskunder med olika typer av ankommande och avgående gods. Detta ökar möjligheten att skapa frakter till alla bananas godskunder. När jag fått alla kombinationer går jag igenom dessa och lägger upp frakter i lämpliga kombinationer. Det går även att ange att en vagn startar på en annan station än utgångsstationen, t.ex. där den borde befinna sig när trafikspelet startar.
När jag nu har en komplett tidtabell samt alla lok, växellok, person- och godsvagnar i databasen kan jag skapa listor på vad som skall finnas på respektive station vid uppstart av trafikspelet. I databasen kan jag succesivt lägga in namnen på de som bidrar med vissa fordon. De kan sedan få en lista per person som innehåller det man lovat ta med sig och var på banan fordonen skall ställas upp.
Från databasen kan jag skriva ut alla papper som behövs under trafikspelet: Uppställningslista per station och per deltagare, förartjänster, stationstidtabeller, TAM-blad för respektive station/riktning, stationsinstruktioner, godskunder, fraktsedlar, lok- och vagnomlopp samt grafisk tidtabell.
Principen är enkel: allt läggs in i en och samma databas så att alla data hänger ihop. Detta ger stora möjligheter att vidareutveckla. Med databasen som grund skulle man kunna utveckla mer dynamiska hjälpmedel för träffen. Möjligheten att lägga till eller ställa in tåg, datastöd till tågklarering etc.
Bifogar exempel på utskrifter från databasen.
Vad är nästa steg? Ett webbaserat användargränssnitt och att lägga databasen i molnet. Vi får se