Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av ANLD_1435 »

Nu är det väl så att Powerpoint ingår i de flesta office paket medans cad i olika konstellationer är ett relativt dyrt och "tid att lära sig" program.
Jag har som eldesigner haft tillgång till olika varianter av cad genom de olika arbetsgivare jag haft och har sendan cad blev användarvänligt typ 80talets mitt.
men powerpint är nog enklare att "leka" med vid den typ av banplanering vi sysslar med. Jag har assisterat Mikael och Urban ett par gånger å det är jätte kul och enkelt.
Det är ju inte rocket sience vi håller på med utan en hobby.
Stinsen vid Almarenäs
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av LLJ »

PowerPoint dög i början när banorna var små. PP är inte tillräckligt noggrant och ett litet fel blir ganska stort vid de större banor som byggs idag. Och än större problem blir det om man skall bygga en rundbana eftersom allt skall passa ihop på slutet. Det finns flera CAD program som är gratis för privat bruk, t.ex. DraftSight. Vi inom VMJF använder CAD sedan flera år tillbaka.
Vi har då helt naturligt även vårt modulbibliotek ritat i CAD.

Att det sedan ändå inte stämmer med ritningen är en annan sak, men då har man åtminstone försökt att minimera tiden för uppställande av banan så att körtiden blir så lång som möjligt.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av UBJ »

Jag tycker att man får en tillräckligt exakt bana med Powerpoint om man drar upp det hela till 400% när man drar modulerna intill varann och justerar alla gradtal på graden rätt.
I dom lokaler som vi använder så tror jag att vi kan planera på 2-3 decimeter rätt och det är en felmarginal som man ändå bör ha.
Vi har testat med CAD och PP några gånger och resultatet blir ungefär detsamma.

Jag tror att Peter K är ganska ensam om att peka ut banplanen som skuld till att vi blev sena i Tyresö.
Den sträcka som planerades om på fredag em var färdiguppsatt innan alla moduler hade anlänt!
Alla moduler stod på plats på fredag kväll och banan var körklar strax efter 11 om jag minns rätt.
Då pajade en booster och det tog väldigt lång tid att hitta felet.

För oss i MMM är det viktigt att fortsätta med PP eftersom nästan ingen av oss som brukar planera banorna kan CAD eller har något intresse av att lära oss det.
Vi har också en person, Tompa, som sköter planbiblioteket så att det är ordning och reda där.
Som vi diskuterat tidigare så har olika föreningar olika förutsättningar och det är dumt att peka ut en lösning som den enda rätta.

Med vänlig hälsning UB
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av Tompa »

Som jag ser det så blir inte vinsten stor nog att bara ta steget från PP till CAD och det är det som gör att övergången inte sker.
Jag (och LLJ + några till) har väntat på att AnyRail eller annat banplaneringsprogram skulle få modulstöd.
Det skulle kunna göra att betydligt fler skulle kunna kliva in och planera.
Jag har inte kolla på senare tid vad som finns på markanden nu. Kanske har det kommit. Jag tänker när det händer upptäcker någon av oss det och skriver om på forumet.
Banplaneringsprogrammen är i mitt tycke mycket enklare att planera banor med än PP.

Men modulfunktionaliteten har inne infunnit säg ännu vad jag vet. Det rycktades för flera år sedan att det var på G men planerna kanske har lagts ned.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av LLJ »

AnyRail saknar fortfarande modulstödet tyvärr. (OT: istället införde man i version 6 3D stöd som inte fungerar).

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av Robban »

Tompa skrev: Jag (och LLJ + några till) har väntat på att AnyRail eller annat banplaneringsprogram skulle få modulstöd.
Det skulle kunna göra att betydligt fler skulle kunna kliva in och planera.
Jag har inte kolla på senare tid vad som finns på markanden nu. Kanske har det kommit. Jag tänker när det händer upptäcker någon av oss det och skriver om på forumet.
Banplaneringsprogrammen är i mitt tycke mycket enklare att planera banor med än PP.

Men modulfunktionaliteten har inne infunnit säg ännu vad jag vet. Det rycktades för flera år sedan att det var på G men planerna kanske har lagts ned.
Raily 4 har haft den "funktionen" i många år.
Test7.jpg
Blir en jäkla massa spårbitar öppna, men det borde inte störa då modulerna är färdiga och bara kopiera in i en banplan.

Robban
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av Eke »

Även om jag aldrig banplanerat kan jag se fördelar med både PP och Cad, Jag förstår att dom som är vana med PP vill fortsätta att använda det.
Men jag har svårt att se vad det skulle göra för skada att komplettera med även ett Cadritat alternativ för dom som vill, det kan ju faktiskt vara bra om man vill ta med sin modul och besöka någon annan förenings modulträff där Cad är det som används t.ex. i Värnamo.
I MMM:s fall borde det ju vara obligatoriskt att ha en modulritning i PP medans det kan vara frivilligt att även rita den även i Cad om man vill.
I Värnamo kan det ju vara tvärtom!
Och om jag får gissa lite så misstänker jag att vi nere i Skåne kommer att ha behov av Cadritningar på våra moduler pga. närheten till Danmark (och Värnamo) men att det nog blir PP också om vi vill besöka träffar där PP är det som efterfrågas.

Allt är inte bra bara för att det alltid varit så, och allt nytt är inte heller bra bara för att det är nytt och/eller brukas av någon annan.
Men nya tankar och idéer är bra för det leder utvecklingen framåt och att en del utveckling ibland leder in på ett sidospår med stoppbock får man acceptera, då har man ju åtminstone provat det nya och kan med gott samvete säga att något annat är bättre!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av daniel »

@Eke: Du har nog missuppfattat diskussionen en aning. Ingen har något emot att moduler ritas både i PowerPoint och i CAD. Problemet handlar om att Mekanoid, påhejad av StaffanWiman, öppet kritiserade banplaneraren och drev linjen att den planerade banan inte går att bygga. Och det har sedan lett till en diskussion om huruvida PowerPoint eller CAD är rätt program för banplanerarna att använda.

De flesta banplanerarna i MMM använder PowerPoint. ModulSyd använder CAD. Båda funkar och ger en tillräckligt bra ritning för att sätta upp banan på träffen. De moduler som deltar både på MMM:s och ModulSyds träffar kommer med tiden att ritas upp både i PowerPoint och CAD.

För er som har synpunkter eller tips på hur banplaneringen går till bör prata direkt med banplanerarna. Både MMM och ModulSyd behöver fler personer som engagerar sig som banplanerare, trafikplanerare, elansvariga, m.m. Och om en banplanerare i MMM vill använda CAD eller en banplanerare i ModulSyd vill använda PowerPoint så är det helt okej. Men respektera banplanerarna och att de kanske inte gör som du vill.

Jag låser nu den här tråden. De ansvariga banplanerarna både i MMM och ModulSyd har god koll på vilka program som finns och vad som funkar för dem. Har ni synpunkter på hur banplaneringen sker så engagera er och hjälp till med banplaneringen.

Har ni synpunkter på att jag har låst tråden så är ni välkomna att kontakta mig på PM, epost daniel.b AT bergqvist.se eller tel. 0733-162672.

Med vänlig hälsning
Daniel
Låst

Återgå till "El, elektronik och programvara"