Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av daniel »

Finns det någon snabbkurs i Draftsight för hur man gör en banplanering i programmet? Jag har laddat ner Draftsight och en "Getting started" guide, men jag är inte intresserad av att lära mig hela programmet utan bara att kunna planera en bana. Så jag undrar om det finns någon enkel instruktion för hur man:

* Öppna DWG-fil med ritning på lokalen (denna punkt har jag koll på).
* Lägg till de moduler som är anmälda
* Flytta, rotera och koppla ihop/isär moduler

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av LLJ »

Om modulerna importeras som Block när lägger till dem underlättar, då varje modul blir en enhet.
Rotera: Markera modulen med vänster musknapp, så att den är markerad. Klicka med höger musknapp och välj Rotate i menyn som visas. Välj rotationspunkt på modulen och vänsterklicka. Rör musen för att rotera. För noggrannare rotation, flytta muspekaren längre från rotationspunkten. Vänsterklicka när du är nöjd.
Flytta: Markera modulen med vänster musknapp, så att den är markerad. Klicka med höger musknapp och välj Move i menyn som visas. Dra modulen till önskad ny position. Vänsterklicka när du är nöjd.

Hoppas att detta ger någon hjälp

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av daniel »

Tack. Finns det något smart sätt att fästa två moduler i varandra eller måste man manuellt flytta och vrida en modul för att den ska passa ihop med sin granne?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av LLJ »

När du placerat två eller flera moduler ihop som du önskar, så markera dem och skapa en grupp så sitter de ihop och kan flyttas och roteras som en enhet. För att sära på dem, markera gruppen och kör ungroup.
Det finns ingen funktion som jag känner till där modulerna fäster vid varandra själva som t.ex. magneter.

/Lars
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Det finnes en kommando som heter "align". Med denne kan du få en modul som er en blokk eller gruppert sammen til å feste seg til en annen modul.
MVH
Dag Cato
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av AndersB »

Just kommandot "align" är extremt nyttigt men väldigt hemligt!
Man skriver align och sedan får man lite stödtext i kommandofönstret.
- Markera dom objekt som skall flyttas - tryck "enter".
- Markera en punkt på det flyttade objektet och sedan en punkt dit objektet ska - dessa punkter kommer att sammanföras.
- Markera en ny punkt på objektet som ska flyttas och en punkt dit den ska - dessa punkter kommer att hamna på samma linje.
- Klicka enter.
- ev- kommer en fråga om storleken ska anpassas, skriv N för "no".
Nu flyttas objekten och det är klart.

Är enklare än det låter och går snabbt när man väl fattat.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av AndersB »

En viktig sak att tänka på är att använda lager.
Utgå från en bra mall eller tidigare använd ritning och lägg in de olika sakerna i rätt lager.

Ändra aldrig färger, linjetjocklekar och liknande utan låt lagret bestämma.

Varför?
Börjar man ändra t.ex. linjetjocklekar så blir det lätt kaos vid utskrift - linjerna anpassas inte utan blir stora eller minimala beroende på typ av utskrift.
Ligger varje sak i rätt lager så är det lätt att släcka ut, det man inte behöver, vid arbete och utskrift.

mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av daniel »

Vilka lager bör man ha? Ett lager för lokalen och ett annat för modulerna? Eller är varje modul ritad med flera lager, t ex ett lager för spåret och ett annat lager för modulramen?

Hur menar du att lagret ska bestämma färger, linjetjocklekar och liknande?

Med vänlig hälsning
Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av AndersB »

daniel skrev:Vilka lager bör man ha? Ett lager för lokalen och ett annat för modulerna? Eller är varje modul ritad med flera lager, t ex ett lager för spåret och ett annat lager för modulramen?
Ja, en modul som objekt kan ha/bör ha delarna ritade i sina resp lager.
Det kan vara mått, identiteter, spår, "personalutrymme", ev. instruktioner, etc.

I detta inlägg finns en länk till en ritning som jag använt i N-RE. Egentlig3en inte tänkt som mall utan bara något jag tog och rensade så smått vid det tillfället...
FInns en "fremo-mall" länkad också nånstans, men den tycker jag bryter mot en del nyttig "best practice".
Jag brukar lägga in en bild över lokalen som bakgrund i eget lager, skalad till lämplig storlek. Sen kan man lägga ut modul-objekten i sitt lager ovanpå denna, sätta ut byggmått i sitt lager etc.
daniel skrev: Hur menar du att lagret ska bestämma färger, linjetjocklekar och liknande?
När du drar t.ex. ett streck så kan du välja t.e.x linjebredd och ett av de valen är "enligt lagret".
I definitionen av ett lager så sätter man penn-färg, linjebredd m.m. och även sådant som t.ex. att lagret normalt inte ska med vid utskrift.

När man får in modulritningar inför en körning så är det rätt mycket lättare att få ihop en snygg ritning om folk har använt lager för sina delar, även om alla inte använt samma mall. Det går snabbare att gå in i de olika lagren och anpassa utseendet, än att hantera enskilda linjer i varje objekt.

mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Finns det någon snabbkurs i Draftsight?

Inlägg av daniel »

OK. Tack för hjälpen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"