Koppla rätt eller fel?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Koppla rätt eller fel?

Inlägg av Ivan »

Hur är det? Kan jag använda en ledare i två olika kretsar utan att de påverkar varandra, så länge de har olika jordplan?

Tänkte känna av växelläge i dcc-säkrad växel genom att ansluta en sekundär krets till ena polen för polomkopplingen för dcc-matning (om ni förstår hur jag menar). Funkar detta, eller gör jag en tankevurpa?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Koppla rätt eller fel?

Inlägg av LLJ »

Visa en bild med schema, så har vi lättare att förstå hur du menar.

/Lars
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Koppla rätt eller fel?

Inlägg av pcederstrand »

så länge inget någonsin kan göra en kortslutning mellan de olika systemens matningsida - ja
MEN
eftersom eftersom det nu är i växlar där vi vet att hjul OFTA kortsluter en matnings båda poler så rekommenderar jag nog NEJ
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Koppla rätt eller fel?

Inlägg av daniel »

Vad som går är en sak, vad som är att rekommendera är något helt annat.

Kommer du ha manuell växelomläggning eller använda växelmotor?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Koppla rätt eller fel?

Inlägg av LLJ »

Eftersom det dessutom rör sig om moduler, så bör (får?) spårmatning och övriga kretsar vara elektriskt förbundna. Vad säger aktuell norm?

Bättre med en 2-polig omkopplare istället. Om växelmotorn bara har en växlande kontakt så kan man använda dess kontakt till att styra ett 2-poligt relä, även om det drar med sig lite extra grejer i form av spänningsmatning för reläet.

/Lars
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Koppla rätt eller fel?

Inlägg av Ivan »

Insåg nu att jag sett och läst fel. Som LLJ skriver finns det en ledig pol om man använder en tvåpolig kontakt. Fick för mig att båda skulle användas till växeln, men bilden jag tittade på hade just återkoppling på pol nr 2.

Eller som man säger i filmen "Yrrol";
-Man kan göra så, men det är inte rätt!

Tack för att ni fick mig på rätt spår :D
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"