Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Linjeblockering

Inlägg av FredrikB »

Hej alla!

Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara kul att försöka få till linjeblockering på någon delsträcka av N-RE-banan till DreamTrack 2014 eller 2015?

Jag har ingen aning om hur vi skall lösa det rent praktiskt, men några funderingar finns ändå.

Som diskuterats i annan tråd borde man kunna använda Loconet som signalbuss. Förmodligen blir det bäst att köra en separat Loconet-slinga för detta ändamål (och ev. spårledning, mer om det lite längre ner) för att inte belasta handtagsbussen mer än nödvändigt.

För att det skall vara någon vits med linjeblockering bör man väl ha minst tre block efter varandra. Uppskattningsvis borde 2 m vara en rimlig (minsta) blocklängd. Om man antar att de flesta moduler är kring 1 m långa innebär det att åtminstone 6 moduler behöver vara inblandade.

I vardera änden av linjen behövs någon form av "överlämning" för att stinsar på stationerna på vardera sidan skall kunna skicka och ta emot tåg.

Själva blockeringslogiken kan vara antingen centraliserad till en dator med Loconet-interface eller fördelad på de ingående blocksignalerna.

Oavsett var man väljer att lägga logiken lär det vara nödvändigt med spårledning. Alla dosor för det som jag känner till hanterar ett stort antal block, men för den här tillämpningen skulle man väl egentligen vilja ha en dosa per modul, som bara rapporterar om den modulen är belagd eller inte. Utan att ha någon närmare aning om vad jag pratar om så sticker jag ut hakan och påstår att det borde gå att designa en sådan dosa baserad på en handfull komponenter för några tior ihop med en PIC eller Arduino eller något annat.

Som sagt, lite lösa funderingar. Låt diskussionen börja, eller skjut mig om det här bara verkar dumt. :)

Mvh

Fredrik

[Edit: Bytt ordet "modul" mot "dosa" på ett ställe för att inte skapa förvirring mellan N-RE-moduler och elektronikmoduler.]
Senast redigerad av 1 FredrikB, redigerad totalt 2012 gånger.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

Javisst.
På mina banor så var det semaforer som gällde men jag har blivit mer och mer nyfiken på signaler :)

Vi har spånat lite kring ämnet här nere i syd och ett sätt vore korta signalmoduler på kanske 10-20cm.
En signalmodul innehåller i enklaste fallet bara en signal (i var riktning).
Den kan också innehålla en spåråterkoppling, dvs angänsade moduler matas via denna modul.
Ska man då ha en sträcka på 3 meter så kopplas dessa moduler ihop och får sin spårström från signalmodulen i änden.

Bra vore då ett kort som kan hantera två signaler, två återkopplingar för spårströmmen. Kortet skall ha loconet.
Kortets signaler kan sättas att vara beroende på andra signaler och på återkopplingar för spårström. Det ska vara lätt att ändra beroendet till andra signaler.
Kortet får gärna vara billigt :D

CML-korten som nämnts i andra trådar klarar ovanstående men är lite dyra för en enda signalmodul (600-700:-).

Hade man hittat ett sådant enkelt universialkort så vore det mumma. Ett sådant kort kunde ju också få klara t.ex. två växlar, dvs hade varit lagom att hantera växlar, signaler och spåråterkoppling på en liten lastplats eller förgrening.

mvh/anders
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Linjeblockering

Inlägg av MarcusHorn »

Jag har letat runt lite bland diverse LocoNet-kort i andra ärenden och hittat LocoIOfrån holländaren Hans de Loof. Kortet har 16 TTL-in/utgångar som verkar vara individuellt programmerbara, bara att haka på lämplig modul efteråt. Byggsatsen säljs av Het Spoor för 25.95€, vilket ju är billigare... ;)
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Linjeblockering

Inlägg av FredrikB »

MarcusHorn skrev:Byggsatsen säljs av Het Spoor för 25.95€, vilket ju är billigare... ;)
Den minsta relevanta arduinon jag hittat kostar 169 spänn, men då måste man löda elektroniken runt om och dessutom skriva programvaran själv. Om man kan trolla med LocoIO så att man kan få till sina försignaler också, så ser den ut som ett prisvärt alternativ.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Intressant diskussion.
Den är så allmängilltig så borde inte den flyttas till el och elektronik istället, så fler kan ta del av den (tror att många H0-rallare skippar det som sker i N-skala)?

/Lars
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Linjeblockering

Inlägg av FredrikB »

LLJ skrev:Intressant diskussion.
Den är så allmängilltig så borde inte den flyttas till el och elektronik istället, så fler kan ta del av den (tror att många H0-rallare skippar det som sker i N-skala)?
Visst, flytta den om det finns fler intresserade. Jag lade den i N-RE mest för att mitt primära mål var N-RE-banan på något kommande DreamTrack.

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

FredrikB skrev:... Om man kan trolla med LocoIO så att man kan få till sina försignaler också, så ser den ut som ett prisvärt alternativ.
Mvh
Fredrik
Ser inte ut som den har så mycket inbyggd logik :( Troligen behövs någon form av centralt kort alt. dator för att få till signalbilder och beroendet till omgivande moduler.
Sådana här enkla "signalmoduler" skulle nog helst vara rätt självständiga.
mvh/anders
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Linjeblockering

Inlägg av admin »

Tråden är nu flyttad till avdelningen "El och elektronik".

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Linjeblockering

Inlägg av FreddePettersson »

hej

En combi av en blockdetektor (dubbel) samt två signaler ( 2 sken block) samt sedan en sådan där 169 kr historia med lite mjukvara som hanterar blocken med 3 x ( 2 signaler, samt en blockdetektor, dubbel dvs 4 UT och 2 IN).

dvs 250 kr / blockmodul + en hjärna som hanterar så många block som får plats på aktuellt kort. Sista blockets signal ansluts på något sätt till hjärna nummer 2 osv.

Ritar man en standard för detta så kan ju fler bygga blocksträckor med fasta signaler ( en i varje riktning) och sedan ansluta sig via t.ex en patch panel i blockordning.
Kortet (hjärnan) har samma program.

2012-08-30
Missade länken http://anestesijournal.se/presta/catego ... ategory=11
/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

För 239:- så kan nog Arduino lösa problemet med en liten billig modul med både I/O och hjärna.
http://modulsyd.se/forum/viewtopic.php?p=1220#p1220

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"