Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:
AndersB skrev:Definiera vad dessa statusmeddelanden innehåller.
Finns t.ex. "Signal 3 bytt status till varsamhet" eller mer avancerat "Signal 5 bytt status till varsamhet vänta stopp"?
Det tror jag är nyckeln till det hela.
Finns det färdiga meddelanden som uppfyller det vi anse oss behöva eller de meddelandena leveranstörsspecifika?
För att använda leverantörsspecifika meddelanden tror jag vi skall akta oss för (med undantag av Digitrax, då de är "LocoNet facit").

/Lars
Om man föreslår att ett system ska byggas för att hantera signaler så vore det väl lämpligt att sätta sig in i hur existerande alternativ fungerar.
Kan göras genom att torrsimma med lämpliga kort och se hur det fungerar och hur man skulle kunna implementera de krav man har. Antagligen hamnar man då med två grupper av krav - en som fixar sig lätt och en som är svår/omöjlig.
De krav jag har verkar kunna uppfyllas med normala signalkort. Det önskemål jag har om lågt pris verkar dock svårare.

Angående "Signal 3 bytt status till varsamhet" så är det alltså inte så LocoNet-meddelanden fungerar (med reservation för det tidigare nämnda meddelande som jag inget vet om).
Finns (fanns) två typer av statusmeddelanden (det som bl.a. används för spåridikering(ledigt/upptaget) och det som används bl.a. för växlar (rakt/sida) . Ett meddelande identifieras mha en adress. Ett sätt att meddela "Signal 3 bytt status till varsamhet" skulle kunna vara (33-ledigt,34-sida).

MEN - jag tycker att innan man börjar fundera på eller utveckla ett nytt system så borde man vara förvissad om:
A. De system som finns klarar inte den uppgift man ser framför sig.
B. Man kan inte på ett enkelt sätt komplettera/komma runt ev. svagheter hos existerande system.

OCH - jag ser fortfarande inte tydligt om vad "det nya systemet" ska omfatta!

mvh/anders

PS. "För att använda leverantörsspecifika meddelanden tror jag vi skall akta oss för " - Javisst!!! och jag ser ett egenutvecklat kort som dessutom följer en helt egen signaleringsstandard som "leverantörsspecifikt" DS.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

Jag ser inte direkt någon konstruktiv dialog i denna tråd och lägger ner. Det tar för mycket tid.
Ett sista tips - även om man börja bygga ett nytt system så är det inte bortkastad tid att faktiskt veta hur andra system fungerar. Det går säkert att lära sig något från dom.
mvh/anders
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Linjeblockering

Inlägg av kasoe »

Jag har inte del i detta på djupet, men som "vanlig medlem i forumet" så känner jag ändå att för min del uppstår några frågor som är YTTERST aktuella att besvara innan debatten och "konstruktionen" drar iväg till en sådan nivå att vi "knäcker" någon, stämningen, [annat]...

Jag ser att denna fråga har svängt från en simpel "Är det intressant?" till olika tekniska lösningar, några finns andra skissa på att bli byggda och däremellan lite "riktigt signalteori". Jag tycker frågan är intressant, men för mig som lekman så är detta just nu i princip 7 sidor med "blaj", inget ont om er diskussion, men jag begriper den inte... Däremot är jag intresserad och nyfiken på vad utkomsten kan bli...

Vågar jag föreslå ett arbetssätt?

1 - Ställ frågan inom Modul Syd: "Finns intresse för användning av signaler?", om det är intressant så,

2 - Sätt samman en grupp som kan,

3 - ta fram alternativ på hur signaler kan byggas in i en modulbana och hur de drivs (kanske finns "utbyggbarhet" med flera "lager"?), sen

4 - presenteras alternativen på hur signaler kan läggas in för omröstning (om det behövs), om det fortfarande är intressant så

5 - ta fram en kravlista och leta upp, konstruera rätt teknik och sätt ihop en "handledning" av hur man använder systemet

6 - Lägg in det i en körträff...

EDIT: SJÄLVKLART (kan inte trycka NOG på det) så SKA man ta hänsyn till pågående och/eller befintligt arbete och slutsatser. I största möjliga utsträckning ska man låta bli att "uppfinna". Främsta målet måste vara att ta fram "applikationer" på befintligt... (Låter oerhört bestämt, men här är jag ganska enrak... ;) )

Det blir mycket jobb men jag ser inte hur denna debatt kan komma framåt och om den ska göras i ett större perspektiv så bör vi veta om det är något man vill ha eller inte. Även om det blir ett "nej tack" så kan man gå vidare och då slipper man många av de "deomkratiska stegen" här men kan fortfarande presentera en (färdig, fungerande) lösning på någon träff som då kanske antas på stående fot...

Som "vanlig medlem" så tycker jag att detta med "Signaler" är intressant och ser gärna att ett arbete görs av några som kan komma fram till något konkret... Men det är ju bara jag... ;)

Hälsar,
bara Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

@AndersB: Skall läsa på mer om LocoNet meddelanden, med mitt "Signal 3 bytt status till varsamhet" var ett sätt att enkelt beskriva ett paket med bytes som det egentligen handlar om och som helt riktigt också innehåller adressinformation mm.

Att jag är emot leverantörsspecifika meddelanden är just det att det inte går att blanda olika tillverkare och hembyggen utan man blir beroende av en viss tillverkare.
Att utveckla ett helt eget system med egna meddelanden ger samma effekt och är därför inte min avsikt.
Däremot att bygga smarta dekodrar som kan lyssna på flera olika meddelanden och ta beslut därefter, för att återskapa verkliga signaler och funktioner.

Jag skall också kolla djupare på det som FREMO redan jobbar med i form av linjeblockering.
Där bör finnas specar mm, som troligen även täcker det vi vill åstadkomma.

/Lars
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Linjeblockering

Inlägg av Nicke »

En av bristerna med de vanliga LocoNet-meddelandena är att de bara kan vara av/på, röd/grön, rak/sida etc, alltså tämligen binära.
Man behöver helt enkelt använda flera addresser som i kombination bildar fler möjlighetet (2adr = 4 val, 4 adr = 8 val osv)
(Det finns ju XFER-meddelanden också, men då är nog alla färdiga produkter borta ur bilden)

Inom MMM har vi också diskuterat signaler, utan att komma så värst långt. Jag föreslår ändå att ska vi bilda en grupp som jobbar fram ett förslag så bör vi göra det gemensamt.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Linjeblockering

Inlägg av plj »

Appropå linjeblockering så fanns det på 1950-60-talet ett linjeblockerinssystem bl.a på Västra stambanan som fungerade enligt följande. Alla blocksignaler var av 2-ljusmodell med en röd och en grön lampa. När tåget körde in på en blocksträcka så kunde signalen visa fast grönt sken. Signalen slog om till rött och var röd tills tåget lämnat blocksträckan. Då gick signalen över till blinkande grönt. När sedan ytterligare en blocksträcka var fri blev det fast grönt i signalen. Ett ganska enkelt system med enkla signaler. Dagens blocksignaler har ofta en röd, två gröna och en vit lampa där den nedersta gröna blinkar "vänta stopp" och den vita blinkar "vänta kör" i nästa signal. Vid "stopp" är bara den röda lampan tänd.
PLj
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Linjeblockering

Inlägg av plj »

En annan typ av linjeblockering är att sätta upp en "mellanblocksignal" mellan två driftplatser. Detta ger då möjlighet att snabbare skicka två tåg efter varandra i samma riktning. Dessa är då signaler med bara två sken, en grön och en röd. Framför dessa signaler brukar sitta en försignal som visar en blinkande grön= vänta stopp eller en blinkande vit= vänta kör. En sådan signal finns t.ex mellan Jönköping och Bankeryd.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Har efter kontakt med Stefan Bormann, en legendarisk person när det gäller LocoNet inom FREMO, fått tag på följande info:
http://fremo-stw.sourceforge.net/fstw/s ... SE.en.html

Frågan är om detta meddelande stöds av flertalet LocoNet burkar eller varje tillverkare/hemmapulare har en egen implementation?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

UrbanJohansson skrev:Hej Daniel!

Med full respekt för ditt kunnande. Nu ska vi inte blanda ihop signaler som styrs via ställverk eller är ortsomlagda med automatiska signaler. Beroende på typ/version av ställverk/övervakningssystem fungerar det på olika sätt.

Grunden är fortfarande att blocksignaler visar om blocksträckan är fri eller belagd och därmed kan man se signaler som visar grönt i bägge riktningarna. Sitter man i tåget så visar signalerna rött eftersom sträckan är belagd av själva tåget (riktningsoberoende).
Blocksignalerna är normalt 2-färgljussignaler (röd/grön) finns det fler ljusöppningar är det normalt en ställverksstyrds signal (infart-/utfart-/för- eller repeter-signal).
I så fall ber jag om ursäkt! Jag har mest frågat andra på Postvagnen och då fått de svar som jag återgett. Har du exempel på vilka banor som har signaler som kan visa grönt åt båda håll?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

Problemet med den här tråden är nog att Lars, AndersB och jag ser linjeblockering ur helt olika perspektiv och har helt olika utgångspunkt. Så här uppfattar jag det hela:

Själv fokuserar jag på system-nivå, dvs hur funkar Banverkets system och hur avbildar man det i modell. Om det sedan är med köpe-grejor, hemmabygge, eller något annat är en mindre viktig fråga.

AndersB utgår från köpe-grejorna och deras funktioner. Vad kan man göra med det som finns färdigt? Därefter kommer frågan om hur linjeblockering på system-nivå ska fungera.

Lars fokuserar på protokollet. Vilka kommandon kan skickas på LocoNet-bussen och hur kan dessa kommandon användas för linjeblockering. Både system-nivån och frågan om köpe-grejor kontra eget hopkok är underordnat frågan om LocoNet-bussens möjligheter.

Jag håller nog med AndersB om att den här tråden inte leder någon vart. Och jag tror skälet är att vi inte är överrens om en gemensam utgångspunkt. Vi pratar förbi varandra för vi har helt olika utgångspunkt. Ska man komma framåt så behöver man nog bestämma sig för om man ska utgå från system-nivå, vilka köpe-grejer som finns färdiga, eller vad LocoNet-protokollet erbjuder. Alla tre har sina fördelar och sina brister och allt handlar om vad man tycker är viktigast.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"