Om man föreslår att ett system ska byggas för att hantera signaler så vore det väl lämpligt att sätta sig in i hur existerande alternativ fungerar.LLJ skrev:AndersB skrev:Definiera vad dessa statusmeddelanden innehåller.
Finns t.ex. "Signal 3 bytt status till varsamhet" eller mer avancerat "Signal 5 bytt status till varsamhet vänta stopp"?
Det tror jag är nyckeln till det hela.
Finns det färdiga meddelanden som uppfyller det vi anse oss behöva eller de meddelandena leveranstörsspecifika?
För att använda leverantörsspecifika meddelanden tror jag vi skall akta oss för (med undantag av Digitrax, då de är "LocoNet facit").
/Lars
Kan göras genom att torrsimma med lämpliga kort och se hur det fungerar och hur man skulle kunna implementera de krav man har. Antagligen hamnar man då med två grupper av krav - en som fixar sig lätt och en som är svår/omöjlig.
De krav jag har verkar kunna uppfyllas med normala signalkort. Det önskemål jag har om lågt pris verkar dock svårare.
Angående "Signal 3 bytt status till varsamhet" så är det alltså inte så LocoNet-meddelanden fungerar (med reservation för det tidigare nämnda meddelande som jag inget vet om).
Finns (fanns) två typer av statusmeddelanden (det som bl.a. används för spåridikering(ledigt/upptaget) och det som används bl.a. för växlar (rakt/sida) . Ett meddelande identifieras mha en adress. Ett sätt att meddela "Signal 3 bytt status till varsamhet" skulle kunna vara (33-ledigt,34-sida).
MEN - jag tycker att innan man börjar fundera på eller utveckla ett nytt system så borde man vara förvissad om:
A. De system som finns klarar inte den uppgift man ser framför sig.
B. Man kan inte på ett enkelt sätt komplettera/komma runt ev. svagheter hos existerande system.
OCH - jag ser fortfarande inte tydligt om vad "det nya systemet" ska omfatta!
mvh/anders
PS. "För att använda leverantörsspecifika meddelanden tror jag vi skall akta oss för " - Javisst!!! och jag ser ett egenutvecklat kort som dessutom följer en helt egen signaleringsstandard som "leverantörsspecifikt" DS.