Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

Det beror på vad man är ute efter. Kravbilden efter vad jag har förstått är ungefär:

1) Flexibelt: Modulbanor ser olika ut varje gång. Moduler tillkommer och försvinner.
2) Ingen PC eller annan "specialare" för konfigurering. Systemet självkonfigurerande.
3) Linjen har en "riktning" som innebär att signalerna enbart kan visa kör i denna riktning.
4) Riktningen kan ändras, men bara under vissa förutsättningar (linjen helt tom, utfartssignaler visar Stopp).

Befintliga lösningar löser ett eller ett par av ovanstående problem men inte alla. Framförallt andra punkten ställer till det. Men rätta mig om jag har fel. Vilken teknisk lösning uppfyller samtliga punkter ovan? Eller behövs inte alla punkterna ovan vara uppfyllda?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Det krävs väl ändå en standard hur man tyder statusmeddelandet, eller är finns det redan klart?
T.ex. om signalen efter är dansk och du har en svensk signal, är det enbart klart och stopp som stöds, eller finns fler status?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

Komplettering:
Det är mycket möjligt att det inte är bara den här tråden som är grunden för min kravlista. Frågan diskuteras på flera håll samtidigt, bl a inom MMM. Det finns också synpunkter som Johnny har fört fram tidigare att systemkritiska system inte bör vara beroende av en dator då den kan krångla. Dessutom finns det diskussioner om mer avancerade lösningar med fjärrblockering.

Min lösning blir mer stabil eftersom den inte har någon PC inblandad. Den är kompatibel med ev. fjärrblockering. Ställverksmodulen kan ju vara en del av en med komplicerad modul som styr en hel station (både växlar och signaler samt har spårledning). Det är därför jag öppnar för möjligheten att koppla ihop flera linjer.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Det krävs väl ändå en standard hur man tyder statusmeddelandet, eller är finns det redan klart?
T.ex. om signalen efter är dansk och du har en svensk signal, är det enbart klart och stopp som stöds, eller finns fler status?
I mitt utkast till standard finns bara "Stopp" och "Kör". Men det går ju att utöka det om det behövs. Fördelen med enbart "Stopp" och "Kör" är att det blir enklare att implementera.

Beträffande dansk och svensk signal så är väl signalbeskeden ungefär detsamma även som signalerna ser olika ut, eller?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Komplettering:
Gärna ett system som fungerar med enheter från de ovan nämnda tillverkarna, men inget som kräver att man använder just dem.
Ett system som är enkelt, robust, lätt att konfigurera och som kan byggas upp av delar med olika komplexitet från olika tillverkare är att föredra.

Att ge varje signal/växel ett unikt id, funkar det verkligen (räcker adresserna) eller är det per körning som gäller?
Eller talar vi id per "burk", som i sin tur kan styra en eller fler signaler/växlar?

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

@ Daniel: om man tänker sig i generellt perspektiv så bör både europeiska och amerikanska signaler stödjas, även om de normalt inte förekommer på samma anläggning samtidigt (det finns undantag)

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:@ Daniel: om man tänker sig i generellt perspektiv så bör både europeiska och amerikanska signaler stödjas, även om de normalt inte förekommer på samma anläggning samtidigt (det finns undantag)
Hur funkar amerikanska signaler, jämfört med svenska? Jag har tittat på PRR:s signaler och de har i princip "Kör", "Kör sakta" och "Stopp". Men sen finns det en massa extralampor på en del PRR-signaler, precis som det finns dvärgsignaler i Sverige.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Gärna ett system som fungerar med enheter från de ovan nämnda tillverkarna, men inget som kräver att man använder just dem.
Ett system som är enkelt, robust, lätt att konfigurera och som kan byggas upp av delar med olika komplexitet från olika tillverkare är att föredra.
Med min standard spelar det ingen roll om man använder Arduino, Propeller eller något helt annat. Bara prylen uppfyller standarden. Du kan implementera det i ett datorprogram på en PC eller programmera om Per Eklunds LocoIO-kort för att ta några exempel. En PIC med LocoNet skulle också klara jobbet.
LLJ skrev:Att ge varje signal/växel ett unikt id, funkar det verkligen (räcker adresserna) eller är det per körning som gäller?
Eller talar vi id per "burk", som i sin tur kan styra en eller fler signaler/växlar?
Varje modul får sitt ID-nummer när det konfigureras. Så det blir nytt ID-nummer vid varje träff. Har man samma banlayaout som vid förra träffen så behöver man dock inte konfigurera om korten och då behålls ju ID-numren.
Den enda enhet som man manuellt (eventuellt) tilldelar ID-nummer är mastern, men det behövs bara om flera linjer är inkopplad på samma buss.

En sak jag glömde när jag svarade Anders är att om skånskaN har många träffar med samma banlayout så kanske vinsten med min lösning inte är så stor. För oss som kör H0 så är varje bana olik den föregående så vi måste konfigurera om systemet vid varje träff. Och då underlättar mitt system.

Mvh Daniel
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Linjeblockering

Inlägg av Nicke »

Mina tankegångar går ungefär såhär:

Varje station matar ut körström på linjen ungefär halvvägs till nästa station.
Linjerna är normalt inte längre än att två blocksträckor räcker, dessa har då spåravkänning från respektive station.
I stationerna sitter antingen enkla linjekontroller (ungefär som "Togmelder"), men även kontroll av in/utfartssignal. (Vill man kan man givetvis ha ett fullfjädrat ställverk istället).
För att spara på adresser och förenkla hanteringen så har varje stationsenhet en basadddress och varje signal/växel inom stationen ett index. Adressen till växeln blir då basadress+index så bara genom att tilldela varje station en basaddress så sätts alla adresser inom den stationen.

Detta borde kunna hantera skapligt stora banor.


Vill man tänka ännu större så kan vi ha ett "backbone" när mellan stationerna, där varje stations ställverk har sin egen logik. På backbonenätet går sedan bara trafik som "begäran om tågväg stån stn a till b" eller om man tänker fjällställverk "station x lägg tågväg y". Då börjar vi närma oss fullskalan, men det kräver också mer specialare.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Linjeblockering

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Vi slänga in ett par åsikter i debatten och diskusionen

1. Om vi nu ska sätta "Signal systemet" i verket borde ett par av er snillen på programmering mm sammanställa alla inlägg.

2. Viktigast Lätt att konfiguera / koppla in. Dvs tiden från att allt är ihopkopplat tills det fungar ska vara noll. Dvs alla burkar som hängs på våra moduler ska ha själv inlärning t.ex att man vid ingångkörning har någon form av Boostergränsfunktion, dvs en hjärna haterar en viss sträcka, genom att man börjar sätta någon flagga som tilldelar " jag är master" och andra som hänger på är slavar på denna sträcka

3
Om vi nu ska ha en massa signaler och spårlednings på våra moduler, måste vi ska en standard för detta också, dvs en bygg norm.
Ett universal snitt med flyttbara signaler alla Kolding Modelbaneklubb t.ex. Här är varje signal monterad i ett rör, ca 12 mm, modulen har hål med en enkel hållare där signalen stickner och med ett enkelhandgrepp låses. Där efter kopplas signalen in via en kontakt. När ingen signal sitter i hålet så sätt en atrapp med gräs i hålet.
Bild

Bild

Här har dom jobbat med rör och en lödplatta, en större rörlösning och en RJ12 eller likande anslutning mellan själva signalen och Loconetboxen med "Signal systemet"

Hoppas detta inläggkanberika diskusionen.


Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"