EkeBus - Teknisk dokumentation

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu är EkeBus dokumenterat
För dig som deltagit på modulträffar under de senaste åren så har du kanske redan bekantat dig med EkeBus i praktiken, där du kunna ansluta ditt körhantag oavsett om det är t.ex. en FRED, Digitrax, ROCO eller Lenz.
Efter en dryg månad av intensivt arbete av Peter Ekelund, Erik Kuiper och Stefan Fjällemark så finns nu en teknisk dokumentation av handtagsbussen EkeBus. Dokumentationen riktar sig till två grupper:
  • Den som vill veta mer om hur man ansluter olika körhantag till EkeBus, samt
  • Den som är elansvarig på modulträffar och skall sätta upp en EkeBus
Med tanke på en internationell målgrupp har vi valt att skriva dokumentet på engelska. Vi tror inte detta är en större nackdel för oss svenskar. Dessutom innehåller dokumentet många illustrationer och kopplingsschema.
Peter, Erik och Stefan tar gärna emot frågor, kommentarer och beröm :D
EkeBus - Technical Description - 1.0.pdf
(983.99 KiB) Nerladdad 333 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av LLJ »

Äntligen! ;)

Bra gjort! :)

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av Eke »

Äntligen finns detta på pränt, och det känns skönt! Tack Erik och Stefan! :D
Har även lagt till filen i EkeBusmappen under filer på medlemssidorna.

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... der_id=117


Hälsningar Eke
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Jag kan inget om det här, rent tekniskt, men snyggt jobbat!! :D

Hälsar Ingvar.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av MickeC »

Har skummat igenom den nu och betyget är helt klart "Proffsigt" :)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av daniel »

Håller med MickeC att det är proffsigt!

Sida 13, figur 11: Färgvalet på ledningarna i denna skissen är inte konsistent med färgvalet i de förra skisserna vilket skapar osäkerhet. Bättre att använda samma färgval i XpressNet-sladden som i XpressNet-adaptern.
Varför rekommenderas att ansluta 1 (LocoNet GND) till pinne 3 i DIN-kontakten? Det funkar, men jag tycker det är bäst att hålla LocoNet utanför XpressNet-sladdarna.

Sida 13, figur 12: Jag föreslår att det förtydligas att det är en RJ12 hona-hona som används till sladden. Självklarhet för proffsen, en felkälla för amatören.

Sida 14: I tabellen under färg "Yellow": Vad menas med "special EkeBus network cables"? På sidan 13 används en gul kabel som adapter mellan LocoNet och Exebuss. Det jag menar är att adapterkablar för XpressNet till LocoNet också kan ses som "special EkeBus network cables".

Sida 15, figur 13: Färgen för "RJ45 Sectioning cable" och "RJ11 to RJ45 LocoNet feeding cable" är nästan identiska. När jag såg bilden först så trodde jag att det var "RJ11 to RJ45 LocoNet feeding cable" som skulle vara i hörnen. Hade jag inte tittat extra noga så hade jag missat det. Mitt förslag är att förtydliga skillnaden mellan dessa två kablage, t ex genom att låta "RJ45 Sectioning cable" ha en streckad linje. Det här är ju till råga på allt ett ställe där man absolut inte får koppla fel för då försvinner XpressNet från större delen av banan!
Ändrar man denna figuren bör man även ändra figur 26 på sida 24.

Sida 22, figur 23: Röd används ofta för + och svart för - så mitt förslag är röd för 6<->+ och svart för 3<->- och neutral färg, t ex blå, för 1<->-.

Det står på ett antal ställen att 1 ska kopplas ihop med 3, men det står inte någonstans varför. För en person som inte vet hur LocoNet fungerar kan det vara bra att det framgår tydligt att LocoNet-GND och Power supply GND behöver kopplas ihop någonstans.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av jhjelm »

Snyggt! Nu måste vi uppdatera www.ekebus.se också :)

MVH Jonas
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av Qrt »

Vilken bra idé för ökad spridning av en busbra buss.

Men det finns faktiskt användare som känner sig osäkra med att läsa på engelska.
En sammanfattning av avhandlingen på svenska som man kan hänvisa till på körningarna vore nog inte dumt.
Enkelt uppsökbar från smartfån eller platta.
Och kapitel 1 och 2 må innehålla det man bör veta som användare men det är för mycket för många att orka läsa.

En snabbguide alltså, "Ekebus för tekniskt ointresserade" som bara vill veta vilken sladd de ska köpa, hur deras handtag ska vara konfigurerat (gärna var man hittar hur man ställer in de vanligaste handtagen) så de bara ska kunna plugga in och köra alltså.

BTW: Det saknas i stycke 2.4.2 information om vilken typ av skarv, rak eller twisted, 4 eller 6 polig etc som ska användas.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Daniel. Nedan har du lite svar på dina kommentarer.
daniel skrev:Sida 13, figur 11: Färgvalet på ledningarna i denna skissen är inte konsistent med färgvalet i de förra skisserna vilket skapar osäkerhet. Bättre att använda samma färgval i XpressNet-sladden som i XpressNet-adaptern.
Det annorlunda färgvalet bygger på att de vanliga handtagssladdarna byggs med vanlig flat telekabel medan adapern byggs med en avklippt nätverkssladd. Färgerna matchar de olika kabeltyperna. Detta antagande borde nog förtydligas.
daniel skrev:Varför rekommenderas att ansluta 1 (LocoNet GND) till pinne 3 i DIN-kontakten? Det funkar, men jag tycker det är bäst att hålla LocoNet utanför XpressNet-sladdarna.
Ursprunget är att Eke ville ha som mycket hopkoppling mellan pinne 1 och 3 som möjligt, och i början innan vi hade Jonas paneler så fanns det väldigt få punkter som anslöt pinne 1 och 3. Då var adaperkablen ett pragmatiskt sätt att få in fler anslutningar.
daniel skrev:Sida 13, figur 12: Jag föreslår att det förtydligas att det är en RJ12 hona-hona som används till sladden. Självklarhet för proffsen, en felkälla för amatören.
Låter rimligt.
daniel skrev:Sida 14: I tabellen under färg "Yellow": Vad menas med "special EkeBus network cables"? På sidan 13 används en gul kabel som adapter mellan LocoNet och Exebuss. Det jag menar är att adapterkablar för XpressNet till LocoNet också kan ses som "special EkeBus network cables".
Det vore bättre att att skriva LocoNet® and Power Sectioning Cable då det är i praktiken den som avses.
daniel skrev:Sida 15, figur 13: Färgen för "RJ45 Sectioning cable" och "RJ11 to RJ45 LocoNet feeding cable" är nästan identiska. När jag såg bilden först så trodde jag att det var "RJ11 to RJ45 LocoNet feeding cable" som skulle vara i hörnen. Hade jag inte tittat extra noga så hade jag missat det. Mitt förslag är att förtydliga skillnaden mellan dessa två kablage, t ex genom att låta "RJ45 Sectioning cable" ha en streckad linje. Det här är ju till råga på allt ett ställe där man absolut inte får koppla fel för då försvinner XpressNet från större delen av banan!
Ändrar man denna figuren bör man även ändra figur 26 på sida 24.
Alternativt lägga till boxen som finns på sectioning cable i förklaringen. Tydligare separering på något sätt vore hur som helst bra.
daniel skrev:Sida 22, figur 23: Röd används ofta för + och svart för - så mitt förslag är röd för 6<->+ och svart för 3<->- och neutral färg, t ex blå, för 1<->-.
Färgerna bygger på att telefonkabel används. Jag argumenterade föra att den gröna skulle ersättas med gul då det bättre motsvarar inkopplingen för handtagskablarna, men Eke valde att behålla grön.
daniel skrev:Det står på ett antal ställen att 1 ska kopplas ihop med 3, men det står inte någonstans varför. För en person som inte vet hur LocoNet fungerar kan det vara bra att det framgår tydligt att LocoNet-GND och Power supply GND behöver kopplas ihop någonstans.
Låter som ett bra förslag.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: EkeBus - Teknisk dokumentation

Inlägg av ErikKuiper »

Qrt skrev:En snabbguide alltså, "Ekebus för tekniskt ointresserade" som bara vill veta vilken sladd de ska köpa, hur deras handtag ska vara konfigurerat (gärna var man hittar hur man ställer in de vanligaste handtagen) så de bara ska kunna plugga in och köra alltså.
Det får vi ta och fundera på lite efter att vi har pustat ut efter allt jobb med den kompletta tekniska dokumentationen (det togs fram 15 preliminärversioner innan utgåva 1.0 släpptes, och då räknar jag inte med utgåvorna av den dokumentation som jag hade gjort innan Stefan kom in i dokumentationsprojektet).
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"