Trådlösa körkontroller?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Ja, D5503
Sony

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Om den här sidan stämmer med din telefon så bör du inte behöva vara orolig.
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z1_compact-5753.php

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Tack så mycket Daniel. Det stämmer.
Då måste jag bara ladda ner appen på den också. Jag har nämligen haft en gammal telefon som bara använts till detta ändamål.

Staffan
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller? - TM2017

Inlägg av tthulesius »

En liten "rapport" från körningen på Tekniska M i Stockholm.

Gjorde en spektrummätning under gårdagens körning. Som vanligt så var det fullt med konkurrerande trafik, inte bara accesspunkter utan även från mikrovågsungnar och blåtand på 2.4 Ghz. Det gick att köra med trådlösa terminaler/handtag på det bandet. Men signalen från 2.4 Ghz accesspunkten hade svårt att nå fram hela vägen. Mycket för att den var illa placerad på ett bord i ena hörnet av lokalen dessutom.

Jag hade monterat en accesspunkt med fokus på 5 Ghz på 3 meters höjd mitt i lokalen. Spektrumvisningen visade inte helt förvånande att den låg fullständigt fritt från störande trafik. Dess placering i lokalen gav dessutom täckning i hela lokalens alla hörn ( rummet 25 x 18 meter ). Den accesspunkten lägger även ut signal på den minst använda 2.4 Ghz kanalen. Accesspunkten väljer dynamisk den kanal som är minst använd.

"Min" accesspunkt hade jag kopplat direkt till ROCO Z21-centralens ethernetport.
Uppemot 10 simultana brukare med Z21-appen på android och Iphone/pad kunde jag konstatera den vägen. Bäst hade förståss varit om jag hade kört JMRI mot Z21. Men det hade ställt till det lite organisatoriskt.
Kan konstatera att det finns tillräckligt många som har 5 Ghz-stöd i sina telefoner och läsplattor så att trådlöst på det bandet inte borde vara ett problem på våra körningar.
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Tack för rapporten.

Enligt Stefan Fjällemark finns det en intern begränsning i Z21:an på max 10 samtidiga anslutningar. Men Stefan har pratat om att göra ett PC-program som buffert mellan Z21:an och klienterna och eftersom det programmet bara använder en anslutning mot Z21:an men klarar ta emot många anslutningar kommer man runt begränsningen på 10 anslutningar. Tanken är att PC:n har den IP-adress som Z21:an normalt har och att man ändrar IP-adress på Z21:an, vilket gör att alla klienter funkar rakt av utan omkonfigurering.

Mitt program WiThrottleServer använder bara en förbindelse mot Z21:an, så med det kan ha många Withrottle-appar anslutna trots Z21:ans begränsningar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Enligt Stefan Fjällemark och Jonas Hjelm finns en bugg som gör att Z21:an går in i programmeringsläge om man använder JMRI med Z21:an. Det är därför jag tog fram programmet WiThrottleServer. Men ni kanske inte har råkat ut för det problemet i Stockholm?

Med vänlig hälsning
Daniel
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av Nicke »

Tack Tilman för bra "rapport", det verkar ju lovande!

Program som agerar gateways mellan klienter (Z21-appar eller WiThrottles) kan ju vara ett smart sätt att komma runt begränsningen på 10 klienter i Z21, sen hur mycket samtidig trafik den faktiskt orkar med återstår väl att testa. Ytterligare en funktion för gatewayen är väl att hålla koll på klienterna och stoppa tåg som inte längre styrs aktivt, men det kräver ju lite mer av programmet.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Det är inget problem att implementera en gateway som stoppar tågen. Problemet är att det kräver att körkontrollerna hela tiden "pratar". Om jag startar ett tåg på ena änden av banan, kör ett tåg med högsta prioritet (ARE-tåget, alltså fisktåget från Narvik till Oslo via malmbanan) och alla tågklarerarna har gjort sitt jobb så jag har fritt spår och grönt ljus överallt så vill jag ju inte behöva vrida på körkontrollen hela tiden för att tåget inte ska stanna. Eller det kanske vi vill, för att kontrollera att lokföraren är vaken? ;) :D

Det jag menar är att det är troligt att Z21-appen i telefonen bara pratar när den har något att säga. Om man inte ändrar hastighet så är den nog tyst.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev:Enligt Stefan Fjällemark finns det en intern begränsning i Z21:an på max 10 samtidiga anslutningar.
Det hittade jag i någon dokumentation nånstans. Men tidigare i denna tråd har jag redovisat att jag ställde frågan direkt till ROCO, och dom svarar att det inte finns någon hårdkodad övre gräns för antalet, men att minnet inte räcker till hur många som helst. Se detta inlägg.
daniel skrev:Enligt Stefan Fjällemark och Jonas Hjelm finns en bugg som gör att Z21:an går in i programmeringsläge om man använder JMRI med Z21:an.
Eftersom jag aldrig använt JMRI så kan jag rimligen inte påstått detta. Detta kommer från någon annan.

Till Värnamo tar jag med en komplett liten bana med Z21 och router, i syfte att Daniel skall kunna testa sin WiThrottle mot Z21. Så får vi se hur det fungerar i praktiken.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev:
daniel skrev:Enligt Stefan Fjällemark och Jonas Hjelm finns en bugg som gör att Z21:an går in i programmeringsläge om man använder JMRI med Z21:an.
Eftersom jag aldrig använt JMRI så kan jag rimligen inte påstått detta. Detta kommer från någon annan.
Fel av mig. Det var Jonas och någon mer tror jag som sa det. Jag rörde ihop det, troligen pga att du har jobbat mycket med Z21:an.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"