Trådlösa körkontroller?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Jag har en Samsung S3 Galaxy och den klarar 5GHz. (Senaste Samsung Galaxymobilen är S7).

Which phones support 5GHz Wi-Fi?

Det verkar som lite nyare mobiler av medium eller högre prisklass klarar 5GHz. Medan billiga mobiler och plattor kanske inte klarar det.

Å andra sidan är frågan om det är ett problem. Med 2.4GHz är det osäkert om det överhuvudtaget går att använda, speciellt på publika körningar. Så om alternativen är att antingen inte använda WiFi alls (2,4GHz) eller använda enbart 5GHz med påföljd att enbart nyare och/eller lite dyrare telefoner klarar det, så borde det vara ett ganska enkelt val.

Med vänlig hälsning
Daniel
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

daniel skrev:Det verkar som lite nyare mobiler av medium eller högre prisklass klarar 5GHz. Medan billiga mobiler och plattor kanske inte klarar det.

Å andra sidan är frågan om det är ett problem. Med 2.4GHz är det osäkert om det överhuvudtaget går att använda, speciellt på publika körningar. Så om alternativen är att antingen inte använda WiFi alls (2,4GHz) eller använda enbart 5GHz med påföljd att enbart nyare och/eller lite dyrare telefoner klarar det, så borde det vara ett ganska enkelt val.
Man behöver inte fimpa 2.4 Ghz. Dock kommer 5 Ghz alltså att vara mycket mera driftsäker. Det är viktigt att accesspunkterna som används klarar av att prioritera 5 Ghz ( Band Steering )
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Fördelen med att fimpa 2,4 GHz är att man upptäcker mobiler som inte funkar redan inför den publika körningen och inte först när publiken väller in, t ex på DreamTracks publika körning på lördagen.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

... och nackdelen är ju att de (vi?) som inte har tillräckligt fina mobiler inte kan köra trådlöst alls.
Hur vet man om ens mobil duger? Går det att ta reda på?

Staffan
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

Enkelt !
Stäng av 2.4 GHz i accesspunkten och försök komma åt den från mobilen.

Om accesspunkten inte syns...... voilà, du behöver skaffa en nyare telefon ;-)
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Staffan: Vad har du för telefon? Är du osäker så kanske vi kan titta på det på Värnamoträffen.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Daniel, det vore bra så att jag kan förnya mig om det behövs.

Något nytt om din trådlösa kontroll? En sådan skulle ju vara ännu bättre.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Jag har inte gjort något mer sen jag kom hem från Timmele med den. Jag har upptäckt vissa problem som kan vara svåra att lösa, framförallt att processorn har en del saker för sig i bakgrunden som jag inte har kontroll över. Samt att batteritiden är lite i minsta laget. Men vi får se om jag lyckas komma tillrätta med det.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

"Titta i specen för din telefon o kika om den klarar 802.11a eller 802.11ac. Om den klarar den specen så är 5 Ghz funkis. 802.11bgn är blott för 2.4 Ghz"
Kan du precisera vad du menar med "specen", dvs använda exakt de ord som borde förekomma i telefonen. Jag har sökt under "inställningar" och "Om mobilen" men hittar ingenstans där siffror liknande 802.11a eller ac förekommer.
Min telefon verkar ha Android version 5.1.1 Övriga siffror är så långa att det är onödigt att skriva av dem utan att veta om de är relevanta.
Vet inte om jag är ensam om att vara så här okunnig eller om ditt eventuella svar kan vara till hjälp för flera.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Vilket märke har du på mobilen? Alltså vem har tillverkat den?

Har du någon modellbeteckning? Det borde stå under "Om mobilen".

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"