SigStyr - Svensk Signaldekoder

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av daniel »

etxbct skrev:Om jag har en central så ska 12v matningen till loconet tas bort. Men vad gäller för termineringen, ska den också kopplas ur?
Ja, termineringen ska bara användas när du inte har någon central.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av LLJ »

Beror inte det på hur stort LocoNet man har?
Har för mig att Fremo har en terminering att används vid större anläggningar som i princip består av några kondensatorer. Kan dock minnas fel.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av daniel »

Mycket möjligt, men nu pratar vi om äpplen och päron. Det Tompa har lagt in på kortet är strömmatning till LocoNet och det ska bara finnas en sådan på hela bussen. Har man en lång LocoNet-buss så kan det vara bra att ha en kondensator eller ett motstånd som släcker signalen i änden, annars kan signalen studsa tillbaka vilket inte är så bra. Men någon annan får svara på hur en sådan terminering bör se ut.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Eke »

Pratar ni om samma sorts termineringar? Digitrax har av någon outgrundling anledning valt att kalla sin 12 V pull up för terminering!
För mig är det en pull up som ska hålla spänningen på Loconet på 12 V inte en terminering! Jag pratar alltså inte om strömförsörjningen på pin 1 och 6 utan om Loconet på pin 3 och 4!
Eller är det också en korrekt benämning som Digitrax valt?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av daniel »

Det är exakt det jag menar med äpplen och päron :)

Två helt olika saker som har fått samma namn. Men du Peter har kanske koll på hur termineringen (med kondensator och/eller motstånd) kan se ut i änden på LocoNet?

Det var Tompa som skrev om 12-voltsmatningen som terminering. Huruvida det är korrekt eller inte har jag ingen aning om.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Eke »

Nej, har ingen aning vad som krävs för att terminera ett Loconet, mot reflexer alltså!
Jobbigt med samma benämning på två så olika saker!
Fast det kanske inte går att bygga ett loconet så långt så att reflexer blir ett problem?

Mvh. Eke
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Eke skrev:...Digitrax har av någon outgrundling anledning valt att kalla sin 12 V pull up för terminering! För mig är det en pull up som ska hålla spänningen på Loconet på 12 V inte en terminering!
DigiTrax har kallat denna Pull-up för terminering i LocoNetspecen. Jag har inte för avsikt att ändra Digitrax terminologi.
Jag håller med om att det inte är en terminering i vanlig bemärkelse, och det skrev jag i inlägget
Tompa skrev:... plats för en så kallad LocoNet Terminering. Det är ingen terminering i vanlig bemärkelse utan en strömförsörjare av bussen i form av en enkel strömgenerator på 15mA. Kopplingen är enkel och består av två motstånd och två transistorer.
Huruvida det blir eko/ståendevåg i en lång LocoNetkabel vet jag inte. Nu är SigStyrs Sektionskort i huvudsak till för en lokal LocoNetbuss mellan modulens olika sektioner och det begränsar avsevärt LocoNetkabelns längd så jag tror inte det är något problem.
daniel skrev:Vad är "TP1"? Mätpunkt för att kontrollera att man har strömmatning till LocoNet?
Ja och man kan koppla på ett Oscilloskop och tittat på vågformen på bussen
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

etxbct skrev:Jag har redan köpt in och monterat en i varje sektion i min del av Bilbo. Det fungerar utmärkt. Nu kör jag utan central så jag har monterat termineringen och 12v matning till loconet för att få det att fungera.
Om jag har en central så ska 12v matningen till loconet tas bort. Men vad gäller för termineringen, ska den också kopplas ur?

/mvh
Benny
Hej Benny,
Hoppas följande beskrivning hjälper när man vill koppla in en Digitalcentral till den lokala LocoNetbussen på Sektionskorten.


Sektionskort - Vad händer om man vill koppla in en digitalcentral?
Vill man koppla in sin digitalcentral till den lokala LocoNetbussen i modulkomplexet behöver man göra några saker.

1. Koppla ur den lokala LocoNettermineringen
Digitalcentraler har som oftast en egen inbyggd LocoNetterminering så den på sektionskortet ska kopplas ur, enklast genom att ta bort bygeln "LN term".

Bild




2. Tillse att pin 1+6 från centralen inte kopplar mot sektionens pin 1+6 vi central kraftmatning
Om ditt modulkomplex nyttjar pin 1+6 för att strömförsörja intilliggande modulersektioner FÅR INTE centralens pin1+6 kopplas ihop med modulsektionernas pin 1+6.
Det kan man ordna med en speciell sladd eller genom att avsätta ett av RJ12-uttagen på något av sektionskortet för centralen och kopparmönstret på sektionskortet kapas till pin 1+6 vid just den RJ12 kontakten.

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Sektionskort - Intern kraftförsörjning för modulsektionen
På modulsektioner med växelmotorer och annan elektronik som behöver strömförsörjas kan det göras via Sektionskortet.
Sektionskortet kan bestyckas med en skruvplint och då väljer man med fördel en jackbar skruvplint, tex denna från Swech
Bild
Bild

För att 12Vs matningen ska komma ut på plinten behöver man bygla J4 (märkt 12V-P8)

Bild

När man har elektronik och andra tillbehör som behöver en annan matningsspänning än den som modulsektionen matas med
kan man nyttja den fria kopplingsarean och bygga en egen koppling, tex sätta dit en spänningsregulator för 5V.
Då väljer man att inte sätta en bygel i J4 utan använda den som lödpunkter för inkoppling av den egna kretsen.
På så sätt kommer skruvplinten istället leverera ut 5VDC.
På Sektionskortet finns plats för en elektrolytkondensator = C2. Den ska bestyckas om man bygger en spänningsregulator.

Bild

Naturligtvis kan man kombinera dessa kopplingar för att både före modulsektionen med både 12V och 5V.

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Sektionskort - Optokopplare till dekoderingångarna
Som jag visat förut så har SigStyr signaldekodern 7st ingång på kortet. Dessa är dock inte galvaniskt skilda som ingångarna på Rapportkorten är.
Då kan man bygga på Optokopplare på den fria kopplingsytan på Sektionskortet.

Om vi först tittar på Schema för Sektionskortet så syns att P6 (= IDCbox16) som ansluter mot signaldekodern är kopplad direkt till P9.

Bild

P9 på Sektionskortet utgörs av en rad lödöar intill den fria kopplingsytan. Från dessa kan man dra små kablar (röd och blå i bild)
och på så sätt koppla in dekoderns ingångar till Optokopplarna som syn på den fria kopplingsytan

Bild

Lite mer om hur man kan använda ingångarna på dekodern finns beskrivet i detta inlägg
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg127721
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"