SigStyr - Svensk Signaldekoder

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Ny laddning Signalkort och Nya ännu lägre priser
Har fått hem en ny laddning med Signalmönsterkort som jag fått bra pris på :)
Så flera av priserna på SigStyr har sänkts ytterliggarare, se webbshopen
http://www.proprat.com/sigstyr/

Bild
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Montera signalstolpe på banan - forts
Tidigare visade jag hur man kan löda på en sockerbitsförskruvning på ovansidan av ett signalkort för att få ett skruvfäste för signalstolpen.
Denna gång ska jag visa hur man fäster förskruvningen på undersidan av signalkortet.
Har för en kunds räkning montera 10st Jecosignaler på signalkort och signalerna ska monteras in i banan som ritningen beskriver.

Bild

Använder en borr (2,5mm) för att centrera hålet i förskruvningen mot hålet i signalkortet.
Bockar en liten trådbygel som sätts i de förankringshål som finns i Signalkortet.

Bild

Löder fast förskruvningen.

Bild

På signalstolpen ritar jag in rätt stolplängd. Klipper bort motståndet som sitter på plusledningen. Motståndet behövs inte när man använder SigStyr.
Tar bort stolpen från signalen och sågar av vid markeringen. Stolpen är ett tunnväggigt stålrör (rostfritt?).
Sätter tillbaka stolpen i signalen och krymper en krympslang som trycks in i röret för att skydda anslutningstrådarna.

Bild

Krymper en större krympslang utanpå som förstärkning där trådarna kommer ut.

Bild

Trär på ytterliggare en krympslang på anslutningstrådarna.
Löder fast en blanktråd i pluspolhålet på Signalkortet och löder in den gemensamma anoden.
Sen löder jag in katodledarna till sina respektive lödställen.
Slutligen trär jag över krympslangen och krymper den.
Nu är kabelförankringen stabil.

På SigStyr signalkort sitter en SMD diod i serie med den röda LEDen. Den kopplas förbi (eller kortsluts) för den behövs inte med Jeco´s signaler

Bild

10st signaler monterade och testade.

Bild

Erfarenheter från jecosignalerna är värda att sammanfatta efter att ha arbetat med 10st.
- Två av signalerna hade trasiga LEDar. I signalen sitter vad jag tror är 0603 LEDar. Jag hade inga sådana hemma med jag hade 0805 och dom får också plats även om lödöarna på kretskortet i signalen inte är stora.
- Flera av de färgade linserna hade lossnat från signalerna men gick att montera igen.
- Vissa signaler har limmade signalhus medans andra är bara ihoppressade. Ingen stor sak. Det är enklare att reparera när dom inte är limmade.
Men man skulle ju helst vilja slippa reparera helt nya signaler.
För övrigt tycker jag det går bra att montera Jecosignalerna på detta sätt.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Hur många signaler kan man styra med en dekoder?
När jag utvecklade SigStyr Signaldekoder var min tanke att göra den begripligt (enligt grundprinciperna: Enkelt, Modulärt och Robust).
Om jag lyckats lämnar jag till användaren att bedömma. Jag försöker dokumentera så mycket som möjligt i bild och text så det ska bli så enkelt som möjligt att förstå.
En fråga som återkommer är den med hur många signaler en SigStyr signaldekoder kan driva.

Det snabba svaret är att SigStyr signaldekoder kan driva 9st signaler
Med det snabba svaret menar jag minst 9st signaler, inte max.

Dekodern har 9st signalplatser. Schematiskt ser det ut som bilden visar, en signaldekoder driver nio signalplatser.

Bild

Men på en signalplats kan två signaler signaler drivas. Det ger upp till 18st signaler
En signalplats utgörs vanligtvis av ett Signalkort. På varje signalkort kan en av följande signaler/signalkombinationer kopplas.

Bild

En signalplats kan bestyckas med fler än ett signalkort. När det sitter två stycken signalkort på en Signalplats kan någon av följande signaler/signalkombinationer kopplas.
De fristående Försignalerna eller Repetersignalerna kopplas då till det första signalkortet.
Huvudsignalerna kopplas till det andra signalkortet.

Bild

Ett undantag finns, En Hsi5 + mDvsi behöver två signalplatser
När en Huvudsignal med fem ljus har en Medgivandedvärg behöver Medgivandedvärgen sitta på ett eget Signalkort på den signalplatsen direkt före sin Huvudsignal.

Bild



Ett Vägskydd tar bara 1st signalplats
Trots att ett Vägskydd innebär ganska många signaler upptar ett Väggskydd för enkelspår bara en signalplats i dekodern.
Det beror på att Vägskyddet, förutom bomstyrning och ljudmodul fungerar som en "booster" för vägskyddsignalerna.
Vägskyddsignalerna kopplas alltså inte till Signaldekodern utan till Vägskyddkortet som bilden nedan schematiskt visar.

Bild

Ett Vägskyddkort fungerar som ett Signalkort och kopplas in på samma sätt som ett Signalkort och upptar alltså en signalplats.
Från Vägskyddkortet går en egen Vägskyddsignalbuss som driver Vägskyddsignalerna som sitter parallellt kopplade på Vägskyddsignalbussen.

Bild

Man kan koppla flera vägskyddkort till samma signaldekoder. Det är användbart när fler spår än ett ska korsas av en väg.

Bild



Sen finns det några specialfall som faktiskt ger ännu fler signaler...
Lite mindre vanliga signaler men som dekodern ändå stödjer är Brosignaler och Portkontrollsignaler.
Dessa kopplas in på 4st Signalkort men upptar bara en signalplats i dekoder.

Bild

En annan mindre vanlig signal är Skredvarningssignaler. Dessa kopplas in på hela 8st Signalkort, men upptar ändå bara en signalplats.

Bild



Så svaret är att dekodern kan driva från 9st eller 18st eller upp till 72st signaler
Men det låter ju bara löjligt. Ingen kommer ju någonsin koppla in dessa "extremfall".
Jag håller mig till att beskriva SigStyr Signaldekoder som att den kan driva 9st signaler.
Det betyder som du ser att fristående Försignaler och Medgivandedvärgar kommer med gratis på köpet.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Ny utgåva av SigStyrhandboken
SigStyrhandboken uppdateras löpande och nu finns en ny utgåva att ladda ner.

SigStyr Handbok
Handboken beskriver SigStyr Signalelektronik, Signalbyggen och innehåller en mängd bra tips hur du installera och kopplar in signaler till din anläggning eller modul.
Bild Handbok - Samlad detaljinformation för SigStyr Signalelektronik 37xx

Bild


Snabbguider
Snabbguider och annan SigStyr dokumentation hittar du här
http://www.proprat.com/sigstyr/documents

Bild


Länkar till andra bra dokument
Vill du läsa på mer i detalj om hur svenska signaler fungerar i fullskalan så rekommenderas Trafikverkets dokument.
Några dokument som jag själv gärna bläddrar i finns direktlänkade på SigStyrs länksida, här:
http://www.proprat.com/sigstyr/links


Håll dig uppdaterad
Vill du ha mera detaljer och löpande information om SigStyr så går det att anmäla sig till SigStyr epostinfo.
PM mig din epostadress och namn så lägger jag med dig i min sändlista för signalintresserade
eller eposta till tomas(snabela)proprat.com
Det går när som helst att avsluta och gå ur listan när du inte längre vill ha informationen.
Är du anmäld sedan tidigare och bytt epostadress så anmäl gärna din nya epostadress.

Vill du ha hjälp och tips om signaler till din anläggning så PM gärna eller hör av dig via epost
tomas(snabela)proprat.com
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i Handboken och snabbguiderna.

SigStyr Signalelektroniken hittar du här
http://www.proprat.com/sigstyr
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Nytt SigStyrkort på gång, ett modulsektionskort
Nu finns det en ny SigStyrprodukt, ett så kallat Sektionskort.

Bild

När en modul består av flera sektioner och styrningen av olika signaler och växlar behöver sammanbindas behövs en kopplingspunkt på varje modulsektion.
Det löser det nya Sektionskortet SigStyr 3731

Bild

Varje modul med elektronik behöver strömförsörjning. Sektionskortet har därför ett standard DC-jack dit du kopplar en 12VDC nätdel.
Den elektroniska styrningen av signaler och växlar sker över en lokal LocoNetbuss. Sektionskortet har plats för 3st RJ12 kontakthus för förbindning
mellan modulsektionerna plus en intern RJ12 kontakt för LocoNetbussen under den egna sektionen.

Med LocoNetdekodrar i modulsektionerna behövs bara en enkel LocoNetbusskabel (6pol modularkabel) som förbindningen mellan modulsektionerna.

Bild

Det finns lite olika saker som man kan göra med Sektionskortets hjälp:

- En LocoNet terminering (15mA strömförsörjning) kan byggas på sektionskortet som har plats förberett för dessa komponenter.
Endast ett av sektionskorten behöver denna terminering.

- Om man behöver bygga lite egen specialelektronik till modulen finns plats för att löda ihop egna kopplingar på Sektionskortet.
En sådan sak kan vara en spänningsregulator till någon elkomponent som vill ha annan spänning än den som modulen matas med.
Vill man använda SigStyr Signaldekoders lokala ingångar finns på Sektionskortet lödöar för dessa och man kan då enkelt
bygga optoisolerade ingångar som visas i olika sammanhang i SigStyrhandboken.

- Behöver man strömförsörja flera eller andra dekodrar under modulen kan man på sektionskortet löda på en skruvplint
och på så sätt koppla den inkommande matningsspänningen vidare till andra enheter.

- Om man inte behöver förbruka så mycket ström på varje modulsektion kan man byglar Sektionskortets matning till RJ12 kontakternas pin1+6
och på så sätt överföra 12V till intilliggande moduler (över 500mA bör man dock inte överföra på detta sätt).

- Man kan montera två stycken IDC kontakter på Sektionskortet. Den ena är en IDC16 och används för att ansluta en SigStyr Signaldekoder 3719
via en flatkabel. Den andra IDCkontakten kan antingen vara en IDC16 till en andra Signaldekoder eller vara en IDC14 och kopplas till ett SigStyr vägskyddkort.


SigStyr Sektionskort levereras som byggsats
Eftersom man kan vilja bestycka Sektionskorten på många olika sätt levereras Sektionskortet i byggsats.
Byggsatsen innehåller det som vanligast behövs och är enkel att komplettera med andra komponenter.
Jag har inte hunnit gjort iordning någon snabbguide för sektionskortet ännu men det finns ett produktblad
http://www.proprat.com/sigstyr/produktblad3731.pdf

Och Sektionskortbyggsatser finns att beställa i webbshopen
http://www.proprat.com/sigstyr
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

SigStyr Sektionskort - Att koppla in SigStyr Signaldekoder
När jag började utveckla SigStyr så tog jag en hel del "hård" designbeslut. Ett sådant var huruvida signaldekodern skulle ha skruvplintar, standardkontakter eller om korten skulle ha en annan typ av anslutning, tex Flatkabelkontakter.
Valet som ni sett blev flatkabelkontakter av IDCtyp. Jag har fått kommentarer under åren SigStyr funnits varför dessa kontakter och det är nog inte förens nu som det går att förklara valet.
Jag tänkte såhär att Signaldekodern kommer inte sitta helt själv. Det kommer ofta behövas lite annan elektronik och kopplingar intill. Dessa kopplingar variera från fall till fall och är svåra att förutse men jag kan räkna med att de kommer finnas kopplingspunkter.

Sektionskortet är just en sådan kopplingspunkt.
Istället för att sätta RJ12 LocoNetkontakter på Signaldekodern (Kontakthus som både är stora och dyra) där dom i en färdig installation inte gör någon nytta så får Sektionskortet ha dessa RJ12or eftersom dessa LocoNetanslutningen ska gå att koppla loss och ihop här.
Samma sak gäller för strömmatningen till Signaldekodern. Istället för att ha skruvplintar eller DC-jack av något slag på Signaldekodern så får Sektionskortet sköta detta.

På modulen monterar man Sektionskortet åtkomligt undertill så man kommer åt att koppla in LocoNet och ström till modulen.

Hur kopplar man en Signaldekoder till Sektionskortet
På Sektionskortet finns två platser för att ta emot IDCkontakter, P6+P7, en på varje sida om kortet.
Den vänstra kontakten är till för en SigStyr Signaldekoder 3719 (Signaldekoder A) och monterar man en IDC16box på kortet så kan man dra en 16pol flatkabel mellan dessa.
Det som är bra med IDC och flatkablar är att det går mycket snabbt att tillverka. Inget lödande eller skalande. Bara klippa och klämma.

Bild

På högra sidan av Sektionskortet finns plast för en likadan kontakt. Löder man dit en IDC16box kan en andra signaldekoder kopplas hit.
Men för att Signaldekoder B ska bli inkopplad på rätt sätt så behöver man löda i byglar intill kontakten, se bilden.

Om man istället väljer att bestycka den högra sidan med en IDC14box så kan man istället koppla in ett vägskyddkort.
För Vägskyddkortet behöver man löda in två andra byglar.

Bild

Både Signaldekodern och Vägskyddkortet har elektriska ingångar från ledning 7 i sina flatkablar. Dessa kommer man åt via P9 och P10
så man kan göra egna kopplingar på Sektionskortet efter behov.
Om kopplingsytan på sektionskortet är förlitet så finns ett trix att ta till. Signaldekoders kablage kan klämmas som en 6pol flatkabel och en 10pol flatkabel.
På Sektionskortet monterar man iställen en IDC6box och drar den 6poliga flatkabeln till.
Ledningarna i den 10poliga flatkabeln kan man sedan dra till tex ett separat prototypkort.

Bild
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Sektionskort - Olika bestyckning beroende på sektionens placering i modulen
Man kan med fördel välja olika bestyckning på sektionskortet beroende på sektionens placering i modulen.
Byggsatsen innehåller 2st RJ12 kontakter och med tex. tre satser kan man välja flytta en av RJ12 kontakterna till mittersta sektionskortet
för anslutning till ställverket på den mittersta sektionen.

Bild

En utbyggnad av modulen kan göra så att en sektion skjuts in mellan två sektioner eller som tillägg med en sektion.


Till varje sektion kan man ansluta en nätdel för att strömförsörja växelmotorer, signaler och annan elektronik.

Bild

Om sektioner inte behöver så mycket ström så kan det räcka med att endast mata modulen från en nätdel.
Byglarna förbinder DC-jackets pluspol med pin1 och pin6 i RJ12kontakterna som på så sätt överför matningsspänning till de intilliggande sektionerna.

Bild
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Sektionskort - LocoNet Terminering
Sektionskortet har plats för en så kallad LocoNet Terminering. Det är ingen terminering i vanlig bemärkelse utan en strömförsörjare av bussen i form av en enkel strömgenerator på 15mA.
Kopplingen är enkel och består av två motstånd och två transistorer.

Bild

Endast ett av sektionskorten i ett modulkomplex ska ha en LocoNet terminiering. Var på LocoNetbussen man placerar termineringen är inte kritiskt.
Då modulkomplex ibland kan ha olika konfigurationer (= med eller utan vissa sektioner) ska man välja montera LocoNet termineringen på det
sektionskortet som alltid är med i modulkomplexet, tex den modul som kopplar mot ställverk.

Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av daniel »

Vad är "TP1"? Mätpunkt för att kontrollera att man har strömmatning till LocoNet?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av etxbct »

Jag har redan köpt in och monterat en i varje sektion i min del av Bilbo. Det fungerar utmärkt. Nu kör jag utan central så jag har monterat termineringen och 12v matning till loconet för att få det att fungera.
Om jag har en central så ska 12v matningen till loconet tas bort. Men vad gäller för termineringen, ska den också kopplas ur?

/mvh
Benny
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"