SigStyr - Svensk Signaldekoder

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Hej, Jag är fortsatt kraftigt imponerad av ditt jobb med SigStyr Synd bara att det inte funkar med USA - PRRs runda signalsystem

HaDe
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Montera signalstolpe på banan
Nicke (alias nohab) föreslog att man kan använda förskruvningen i en "sockerbit" (inte bitsocker) för att fästa signalstolpen med.
Det ville jag prova, så jag plockade ur en förskruvning ur plastkåpan och lödde fast på ett SigStyr signalkort.

För att få förskruvningen i läge för signalstolpens hål körde jag i en borr med lämplig diameter som fick hålla förskruvningen på plats under lödmomentet.

Bild

Jag valde sätta förskruvningen på signalkortets uppsida men det går bra att montera förskruvningen på andra sidan av kortet också om man vill ha lägre bygghöjd på signalkortet.

Bild

Skruvade i en Jecosignal och det fungerade utmärkt. Nu finns det justermån av signalstolpens höjd. Inte så dumt faktiskt.
Nicke är en klurig kille! Det här var ett bra förslag och ytterliggare ett monteringsätt.

Bild


Allmänt om att montera signaler på banan eller i modulen
Ett problem med signaler som jag upplevde var att det är trassligt att montera signaler i anläggningen. Fästa stolpen är ett överkomligt problem.
Men sen är det också en massa små tunna kablar som ska kopplas in och skyddas.
Men inte bara att få fast signalerna utan också före fastsättning, att kunna bygga och testa signalerna innan man bygger in dom i banan.
Det är faktiskt ett av huvudproblemen jag ville ha en lösning på när jag började skissa på SigStyr och ett resultat av det är dessa Signalkort.

Med signaler på signalkort kan man förfabrisera och testa signalerna.
När det är dags att montera vet man att man har fungerande signaler och det är det bara att skruva fast Signalkorten i banan.
Jag har visat lite bilder på det tidigare här:
Inbyggnad av signaler på moduler
Inbyggnad av signaler på moduler, forts
Signalers höjdplacering över R.Ö.K

Man kan montera Signalkorten både horisontellt och vertikalt. Bilden visar hur man gör för att få minsta möjliga bygghöjd genom att montera signalkorten med infällt montage.
Men det går ju också utmärkt att skruva signalkortet under rälsbäraren och bara göra ett litet hål som man sticker upp signalen igenom.

Bild

Ett annat problem är att det snabbt blir många småkablar till olika enheter under anläggningen. Signalerna är en starkt bidragande orsak.
Jag valde därför flatkabel mellan signalkort och dekoder för att det går snabbt att tillverka kablage i valfri längd bara genom att klämma på kontakter på flatkabeln.

Bild


Hade jag inte hittat på en lösning på signalmontaget så är det inte särskilt troligt att jag tagit fram SigStyr.
Jag har haft mina signaler på moduler nu några år och allt fungerar som det ska utan problem.
Så när jag tänker på det så här i backspegeln så är jag själv väldigt nöjd.
Visst, jag tycker det är kul att utveckla elektronik och mjukvara men den känslan går snabbt över om det trasslar vid användningen av det man tagit fram.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Bo Andersson »

Idén i detta läge av Nicke är en bra lösning, men fungerar inte vad jag kan förstå om man inte har Sigstyr,s signalkort.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Nytt komponentplock
Lite nytt material på väg in inför bygge av mer SigStyr signalelektronik. Det blir Signaldekodrar, Rapportkort och Spårledningskort plus lite annat.

Bild

Håll dig uppdaterad
För dem som vill ha mera detaljer och löpande information om SigStyr går det att anmäla sig till SigStyr epostinfo.
PM mig din epostadress och namn så lägger jag med dig i min sändlista för intresserade
eller eposta till tomas(snabela)proprat.com
Det går när som hellst att avsluta och gå ur listan när du inte längre vill ha informationen.
Är du anmäld sedan tidigare och bytt epostadress så anmäl gärna din nya epostadress.

Vill du ha hjälp och tips om signaler till din anläggning så PM gärna eller hör av dig via epost
tomas(snabela)proprat.com

SigStyr Signalelektroniken hittar du här
http://www.proprat.com/sigstyr
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av daniel »

Bo Andersson skrev:Idén i detta läge av Nicke är en bra lösning, men fungerar inte vad jag kan förstå om man inte har Sigstyr,s signalkort.
Ta ett kretskortslaminat, putsa bort fotoresisten (om det behövs), borra lämpligt hål för signalen och för skruvarna, och löd sedan på förskruvningen från sockerbiten. Sedan ansluter man signalen till exempelvis en vanlig DCC-dekoder om man inte använder SigStyr.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Bo Andersson »

Tack Daniel

Detta ska jag prova.
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Nicke »

Hej,

För det första vill jag inte ta åt mig äran till idén, jag har snappat upp den någonstans ifrån och presenterade den bara på forumet då jag tycker den är enkel och bra.

För det andra så behöver man inte något kretskortslaminat. Har man inget signalstyrkort att löda dit förskruvningen på så kan man limma sockerbiten direkt under banan med t.e.x smältlim. För att få det lite stadigare kan man ta tre poler från sockerbiten och använda det mittersta hålet, då blir det lite större anliggningsyta och enklare att limma rakt. (man behåller alltså plasten)
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Ny utgåva av SigStyrhandboken
Nu finns en ny utgåva av SigStyrhandboken med lite nya tips på signalmontering och stationsförslag.

Ni som har handlat på ELFA, numera ELFA Distrelec, på senare tid har säkert sett att deras webbshop är uppdaterad.
Artikelnummren har ändrat format och fått en inledande siffra "1".
I SigStyrhandboken är nu artikelnumren uppdaterade för rekommenderat signalmaterial som LEDar och kontakter.


SigStyr Handbok
Handboken beskriver SigStyr Signalelektronik, Signalbyggen och innehåller en mängd bra tips hur du installera och kopplar in signaler till din anläggning eller modul.
Bild Handbok - Samlad detaljinformation för SigStyr Signalelektronik 37xx

Bild


Behöver du signaltips eller signalhjälp så PM mig gärna eller hör av dig via epost
tomas(snabela)proprat.com
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i handboken.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Tips - El under anläggningen/modulen - Installera
Tillhör du dom som inte tycker det roligaste med MJ-hobbyn är just elinstallationen? Det finns ju så mycket kul att fixa med på ovansidan, lägga spår, göra landskap, bygga modeller av både rullande och byggnader... osv.
I så fall kanske du tycker att tidsödande felsökning i anläggningen/modulen får dig att känna att du lägger tid på fel sak.
Även om jag själv gillar att koppla och mecka el så erkänner gärna att jag blir lätt "galen" på elektriska funktioner som har fungerat men nu slutat.
Så för att minska risken att hamna i felsökningsfrustration så försöker jag bygga och installera på ett sätt som är robust och som är enkelt att felsöka.
El och teknik på (eller ofta under) våra anläggningar blir snabbt ganska komplext när vi inför signaler, spårledningar och styrning. Då är det bra att man tänkt till lite innan man bygger.

Tre grundprinciper
Jag använder tre grundprinciper när jag planerar och installerar el.
1. Bygg enkelt
2. Bygg modulärt
3. Bygg robust
Men lösningarna för att uppnå dessa grundprinciperna är ibland motstridiga och då får man göra vissa "hårda" beslut.

Att bygga enkelt
Det låter ju bra. Varför göra något svårt om man kan göra det enkelt.
Det här är den svårast principen att hålla sig till men det är också den principen som ger mest effekt.

Att bygga modulärt
Vad betyder det?
Jo att varje elkomponent på anläggningen ska kunna fungera och testas fristående utan behov av att vara inkopplad till en massa andra elkomponenter.
När är detta viktigt?
Jo före installation så kan man prova varje elkomponent att den fungerar och gör det den ska. Då kommer den med hög sannolikhet fungera när du bygger in den i anläggningen.
En modulär elkomponent som sitter monterad på/under anläggningen ska kunna kopplas bort från anläggningen och testas.
En modulär elkomponent ska snabbt kunna tas bort från anläggningen och ersättas med en ny.

Att bygga robust
Hur gör man det?
För att bygga robust behövs hjälp och erfarenhet. Här kommer alla tips in tex. från duktiga mj-rallare här på forumet.
Som exempel kan tas att:
I robusta elinstallation håller man körströmsel och signalel separerade.
Man använder elkomponenter som har inbyggd tolerans mot störningar och felfall.
Utför inkopplingen av elkomponenter ordentligt. Utför bra lödningar, använder bra/lämpliga kontaktdon. Förankrar kablage osv...


Hur förhåller sig då SigStyr till dessa grundprinciper
Som nämnts innan så är det ibland svårt att hitta lösningar som samtidigt uppfyller alla tre grundprinciperna men jag har försökt hitta lämpliga kompromisser när jag utvecklade SigStyr.

SigStyr Rapportkort 3748
Rapportkortet kan vid en första anblick tyckas vara en lite "udda fågel" i alla fall när man jämför med andra leverantörers lösningar.
Rapportkortet kopplas in på SigStyr's signalbuss och det är Signaldekodern som sköter själva "Rapporteringen". Rapportkortet har alltså ingen egen anslutning till en återmatningsbuss utan är mer en utlokaliserar ingång på signaldekoder och som "bor" intill en signal.

Bild

Så hur har de tre grundprinciperna "Bygg enkelt" / "Bygg modulärt" / "Bygg robust" påverkat Rapportkortets design?

Bygg enkelt
För att göra det enkelt att bygga in och installera Rapportkortet
- Till Rapportkortet behöver ingen matningsspänning dras fram (från någon strömförsörjning). Rapportkortet är så kallat passivt.
- Det krävs ingen yttre elektronik eller skydd på Rapportkortets ingångar. Ingångarna kan styras direkt från knappar/växlar och t.o.m kopplas till DCC Körströmen för enkel växellägeskänning.
- Funktionstest av varje ingång är enkelt då Rapportkortet har en Lysdiod per ingång som visar om ingången är aktiverad eller ej.
- Enkelt att se om man kopplat ingångarna rätt då det på mönsterkortet framför varje ingång finns tydlig markering för ingångsnummer och polaritet
- Enkelt att placera då Rapportkortet inte är så stort. Monteras med fördel vertikalt under anläggningen för enklare inkoppling. Placering i moduler vertikalt är mycket utrymmesbesparande och Rapportkortet ryms även under moduler med låg profil

Bygg modulärt
- Det går att koppla valfritt antal Rapportkort (0-9st) på signalbussen och man kan komplettera med fler Rapportkort om behovet ökar.
- Ett Rapportkort kan enkelt kopplas loss från signalbussen vid felsökning.
- Det går att ta bort felande Rapportkortet och ersätta med ett nytt utan att behöva programmera om något.

Bygg robust
- Rapportkortet är inte särskilt känsligt för störningar. Varje ingångarna är galvaniskt skild och har filter som reducerar eventuella störningar.
- Rapportkortet kan placeras nära sina "källor". Dvs eftersom Rapportkortet följer signalbussen kommer Rapportkortet inte behöva särskilt långt kablage till växelkänning eller spårledningar. Det kan sitta ett Rapportkort mellan varje signal (9st) men så många är sällan nödvändigt. Tanken med det under anläggningen är att ha valfriheten att placera Rapportkorten så nära sina källor som möjligt.

Men visst har SigStyr Rapportkort kompromisser
En kompromiss är att Rapportkortets ingångar är utförda som lödställen, alltså för att kablage ska lödas in. Ett robust bygge har så mycket av sina anslutningar lödda men det kräver lite extra tanke när man utformat kablaget och är inte alltid möjligt.
Tex. så går det inte (eller väldigt dåligt) att löda upp-och-ned när man kryper/sitter under anläggningen. På moduler är det en annan sak för modulerna kan man oftas ställa på högkant eller vända på.

Lödning av kablage är just en sådan lösning som inte infriar alla grundprinciper. Lödning ger hög robusthet men modulariteten med sina gränssnitt som gör det enkelt att kopplas loss och byta ut blir starkt lidande.

Men det finns lösningar för detta. Rapportkortet kan förses med stiftlistkontakter, tex. dessa Molex kontakter. Kontakter är inte lika robusta som en lödning men gör det betydligt enklare att koppla in och även senare kunna felsöka och laga.

Bild

Kontakter som visas i bilden kan köpas från tex ElectroKit, se dessa
http://www.electrokit.com/kontakt-kk-pc ... klad.46749


Lite robustare men samtidigt inte lika snabbt att koppla loss vid felsökning av Skruvplintar.

Bild

Skruvplintarna på bilden finns också på ElectroKit, se
http://www.electrokit.com/skruvplint-2-54mm-8pol.44716
Själv undviker jag skruvplintar i möjligaste mån, ja iallafall sådana som sitter kretskortsmonterade. Jag upplever skruvplintar som svåra. Det är svårt att se att alla kardeler i flerkardeliga kablar kommer med in i klämkaviteten.
Andra tycker säkert det inte är ett problem och det finns inget rätt eller fel.
Skruvplintar, rätt utförda, ger mycket bra robusthet.


Tänk till före -> Bygg Enkelt / Bygg Modulärt / Bygg Robust
Bara genom att tänka till lite före bygget, planera för kablage, planera kabeldragning och välja elkomponenter som är genomtänkta för inbyggnad hjälper lång när man vill ha ett så underhållsfritt elsystem på modulerna/anläggningen som möjligt.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: SigStyr - Svensk Signaldekoder

Inlägg av Tompa »

Bygger rapportkort och spårledningskort
När komponentplocken blir kompletta så är det bara börja bygga.
Spårledningskort och Rapportkort klara för test.

Bild

Här testar jag Rapportkorten. Dom är uppkopplade mot en SigStyr Loconetdekoder som pratar med en av mina datorer där jag har ett program som kollar att alla Rapportkorten rapporterar som dom ska. Samtliga kort fungerade utan anmärkning.

Bild
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"