Decoder ID

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Decoder ID

Inlägg av BoA »

När man bygger upp sin bana hemma behöver man inte bry sig om hur man lägger upp ID på serverdekoder och övriga elektroniska styrningar, men vad händer när man kommer med sina moduler till en modulträff?

Skall man se till att man inte kopplar in lokala loconet till övrig loconet eller hur gör ni?
Skall jag redan nu välja ett ID område annorlunda än det som är default på ex. MGP:s dekodrar?
/Bosse
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Decoder ID

Inlägg av StefanFjällemark »

All styrning av signaler, växlar etc på moduler skall vara lokala och inte kopplas ihop med modulträffens LocoNet för boostersignal och körhandtag. Därmed kan man välja vilka ID man vill för sina egna moduler. Man mister dock möjligheten att styra lokala funktionen från körhandtagen, t.ex. lägga om växlar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Decoder ID

Inlägg av LLJ »

När det gäller LocoNet så används FRED till stor del vid modulkörningarna, och de handtagen kan inte styra signaler/växlar.
För den lokala modulen är det bättre med ett eller flera ställverk med knappar, som sedan översätts till LocoNet via speciella dekodrar från t.ex. Möllehem m.fl.

/Lars
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Decoder ID

Inlägg av BoA »

Tack för svaren!
Material från MGP till ett ställverk finns på arbetsbordet!

Men jag antar att man behöver dra ledning för det icke lokala LocoNetet till uttag och igenom modulen?
/Bosse
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Decoder ID

Inlägg av LLJ »

Till det "centrala" LocoNet används normalt s.k. LocoNet-boxar som fästs med tving runt modulen:s sidor. Mellan dessa dras sedan LocoNet kablage. Fördelen med LocoNet-boxarna är att det är tydligt var man kan koppla in sig med körhandtagen samt att det är flexibelt när det gäller placering och vilken sida som förarna går på. Men det finns även moduler med fasta LocoNet uttag monterade längs modulsidorna.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Decoder ID

Inlägg av daniel »

BoA skrev: 2018-07-16, 22:23 Tack för svaren!
Material från MGP till ett ställverk finns på arbetsbordet!

Men jag antar att man behöver dra ledning för det icke lokala LocoNetet till uttag och igenom modulen?
Möllehem har svarta LocoNet-kablar som jag använder internt på mina moduler för att undvika sammanblandning mellan banans LocoNet och mitt interna LocoNet. De flesta LocoNet-kablar som används för körhandtagen är vita, så genom att jag använder svarta kablar internt på mina moduler minskas risken att man kopplar fel.

Med vänlig hälsning
Daniel

(Inlägget korrigerat eftersom jag kanske missförstod frågan).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Decoder ID

Inlägg av StefanFjällemark »

BoA skrev: 2018-07-16, 22:23 Men jag antar att man behöver dra ledning för det icke lokala LocoNetet till uttag och igenom modulen?
Nej, det behöver du inte göra, på träffar monterar man separata uttagspaneler, t.ex LN-boxar med tving på modulsidan. Man drar alltid ett helt separat kabelage för det icke-lokala LocoNet (eller EkeBus som innehåller både LocoNet och XpressNet) som används på modulträffar, bland annat för att undvika sammanblandning med lokala LocoNet i moduler.

Några har inbyggda LocoNet-uttag för att ansluta körhandtag, men den är inget krav. Men har man inbyggda LocoNet-uttag måste dessa vara helt åtskilda från ett internt LocoNet, eller vara urkopplade eller övertejpade under modulträffen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Decoder ID

Inlägg av AlexanderEhn »

Förtydligande, Bosse bygger mig veterligen N-Re så det är Ln-boxar & Loconet som gäller, inte Eke-bus.

Inom N-skala i Sverige (& Danmark) lär det vara Ln-boxar som gäller så jag hade inte prioriterat integrerade Loconet-paneler i modulen. Om det inte finns behov vid hemmabruk vill säga. Ett par externa Ln-boxar räcker.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Decoder ID

Inlägg av BoA »

Det stämmer Alexander, N-Re som gäller i mitt fall och Loconet.
Jag räknar med att sätta dit ett par inbyggda Loconet panel i några av stationsmodulerna, men hålla dom isolerade från det interna Loconet.
Närmast skall det bli ställverksbygge!
Tack alla för hjälpen och informationen!
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"