Tips och råd för trafikspel

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Tips och råd för trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Då har jag satt ihop en första version på en lite skrift med tips och råd för dem som planerar (europeiska) trafikspel. Kommentera gärna (här eller via pm) så råden kan bli bättre och mer kompletta.

/Erik
Bilagor
MJ Trafikspel-Tips och råd för planering-v0.1.0-2013-04-01.pdf
(89.65 KiB) Nerladdad 317 gånger
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av JanFrelin »

Mycket bra! Jag uppskattar särskilt tidsuppskattningarna för olika moment.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av LLJ »

Bra!

Två kommentarer:
* Ange tågens maxlängd i cm istället för axlar. Det är lättare att begripa och används i verkligheten (m då naturligtvis) nuförtiden även om axlar användes förr.
* Köruppdragen numrerade i tidsordning så att de är lätt kan sorteras i rätt ordning inför nästa trafikdag.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Bra initiativ Erik!

Publik visning:
- Fasta körpass (tkl sitter t ex 1 timme)
- Fasta köruppdrag (ren linjekörning)
- klocka, för att fördela tågen jämnt över banan och i tiden.
- "styv tidtabell", dvs alla tågen går alltid på samma klockslag, dvs från "Hallsberg" går tågen alltid x.15 och x.45
- det ska vara lika många tåg som går "norrut" som går "söderut" så att inget tågmagasin blir tomt. Vi råkade ut för det på DT-13 då Hallsberg tömdes. Å andra sidan bör magasinen vara bemannade - i nödfall kan tkl köra en vända med en rälsbuss för att "visa tåg"
- grafen bör se ut som ett "rutnät", beroende på personaltillgång bör man dimensionera efter "full-" resp "halv-"trafik. Vid "halv-trafik" bör man även kunna "frigöra" ett antal tågklarerare.

Fö jag tycker det är praktiskt med tågländen i axlar av det skälet att man enkelt kan räkna ut om tåget är för långt eller det finns plats för ytterligare vagnar. Har man cm-mått krävs att alla mellanstationer har ett måttband tillgängligt i någon form.

Och en ordningsfråga, hur många skickar iväg tåget i rätt tid, även om man inte har växlat klart alla vagnar som ska med? ;)

Fraktsedlar - inplastade (laminerade) lämnas tillbaka till ägaren för användning på nästa träff, de i papper slängs.
Urban "Södra Station" Johansson
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av Fredman »

[quote="UrbanJohansson"]Hej!

- det ska vara lika många tåg som går "norrut" som går "söderut" så att inget tågmagasin blir tomt. Vi råkade ut för det på DT-13 då Hallsberg tömdes.



Vid start av visning bör det stå ett tåg på varje station eller två på varannan riktade åt varsitt håll.
Det är inte svårt att räkna ut hur många tåg det går att köra samtidigt på enkelspåriga linjer.
MVH Thomas
Gävle
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av LLJ »

UrbanJohansson skrev:Hej!
Fö jag tycker det är praktiskt med tågländen i axlar av det skälet att man enkelt kan räkna ut om tåget är för långt eller det finns plats för ytterligare vagnar. Har man cm-mått krävs att alla mellanstationer har ett måttband tillgängligt i någon form.
Det där med axlar ställer till det tror jag. Ett exempel:
Max tåglängd 20axlar. Det ger 5 boggivagnar eller 10 tvåaxliga. Om sedan boggivagnarna är korta vagnar för stålrullar är de kortare än en vanlig 2-axlig G-vagn och tåget kan i praktiken alltså ta fler vagnar.
Säger man däremot 200cm så spelar det ingen roll hur lång varje vagn är.

Ett annat sätt är att säga max 10 vagnar ;)

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av Eke »

Håller med om att axelantalet är ett ganska trubbigt sätt att få rätt längd på tågen! Hade vi haft broms på axlarna som i verkligheten så hade det varit en intressant uppgift men i modell är längden mycket intressantare så man nyttja den fullt ut om man vill!

Mvh. Peter
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av Rolandhs »

Hej @ all o speciellt till Erik,

har ögnat igenom "manualen" och mycket tankar/erfarenhet har kommit med i denna manual

Gott Jobb......

Det tog ngr gånger från mitt första trafikspel tror det var Urban som höll i ett för DT 10 eller så och en del körningar utomlands så var det nog först på träffen i Gardemoen 2011 där man arbetade sig igenom Mån - Fredag dvs 5 trafikspel men där vagnar som kommer in lastade eller tomma inte kan "åka" igen förrän dag 2 eller t o m dag 3 beroende på tiden för avlastning/lastning och då blir vagns"gods"flödet mer naturligt.

Så poängen är väl eg gods och fraktsedlar...behöver kanske lite mer tänk innan spelet börjar...om alla skriver en fraktsedel =vagn till station x så korkar det snart igen sig (eller så får ansvaret för detta läggas på TKL på magasin el likvärdigt??)

// Roland S
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Tack för alla kommentarer. Skall jobba in dem i dokumentet i helgen (efter lite lagom filtrering och bearbetning).

Vad gäller publikkörningar så funderar jag om det går att köra dem helt på tidtabell för att slippa hålla på och TAMma hela tiden. TAM skulle då bara ske vid trafikstörningar. Någon som har någon erfarenhet av detta?

/Erik
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av Johnny »

Det enklaste sättet att köra publikt torde vara att använda "stafettpinnar". En pinne för varje bevakningssträcka. (Den måste vara tydligt märkt till vilken linje den hör förstås)

Endast den som har pinnen i sin hand får köra ut på linjen. Om det någon gång erfordras att man kör två tåg åt samma håll, får man helt enkelt hämta pinnen vid motstationen.

(En undran, skall man verkligen blanda trafik- och publikkörning i samma dokument?)

//Johnny
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"