Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Meddelande
Författare
ErikKuiper
Inlägg: 1129
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

#11 Inlägg av ErikKuiper » 2018-11-28, 19:39

@Gustav. Relevanta frågor, men diskutera dem gärna i en separat tråd.

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 507
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

#12 Inlägg av JanFrelin » 2018-11-29, 18:54

Under epok III och IV tilläts vissa godsvagnar gå med i persontåg, oftast de som krävde mer skyndsam distribution. Dels handlade om vagnslaster där kunden hade begärt hantering som ilgods, dels om att vissa godstyper alltid fick högre prioritet.
*Lik och levande djur skulle alltid transporteras som ilgods.
*Visst gods räknades som klass A, och fick därmed snabbare befordran utan att ta till ilgodstaxa. Det gällde tankvagnar med kemikalier, kylvagnar, och även uppvärmda vagnar, vagnar med färska varor, flyttsaksvagnar (dvs flyttlass helt enkelt) samt styckegods. Vagnar klass A fick gå i godsexpresstågen, och kunde även distribueras med persontåg. Senare kom även intermodala transporter att ingå i klass A.

Översatt till modultrafik innebär detta man, förutom lokalgodståget, också kan peka ut vissa persontåg att medföra vagnar klass A och ilgodsvagnar. Dvs skicka olika slags gods i olika tåg.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3013
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

#13 Inlägg av daniel » 2018-11-30, 00:32

Se även första bilden i den här tråden, som för övrigt handlar just om godsvagnar i persontåg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=186830

Bilden är från Växjö. 1067 mm spårvidd till höger, för spåret till Tingsryd. Normalspår i mitten. Till vänster, bortanför persontåget, är 891 mm spårvidd mot Västervik/Oskarshamn.
Ordförande i ModulSyd

Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster