Sida 1 av 1

Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-06-30, 16:14
av JanFrelin
Jag har kollat på bilder på tågformationer från sextiotalet, och hittat några tågtyper som skulle kunna användas för att skapa omväxling för den som planerar sextiotalstrafik.
1. Blandade tåg förekom på en del håll sextiotalet igenom. Det innebär oftast att en eller möjligen två personvagnar och resgodsvagn lagts till i ett lokalgodståg, ibland kompletterade med en postvagn.
2. Godsexpresståg, vilket innebär ett särskilt tåg för ilgods (som annars gick med persontågen). Tåget kan bestå av godsfinkor, resgodsvagnar och någon postvagn, och stannade vid persontågspår för lastning och lossning av ilgods, alltså inte så mycket växling på vägen.

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-06-30, 17:25
av ErikKuiper
Tack för idéerna.

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-07-24, 19:52
av JanFrelin
Letar vidare och noterar att det fanns två sorters snabba godståg (snabbare än fjärrgodståg). Viss korrigering till ovanstående.
Ilgodståg = Särskilt tåg för ilstyckegods, som annars medfördes i persontåg. Som tidigare kan det tänkas bestå av finkor, resgodsvagnar och kanske någon postvagn, och lastade vid personplattformarna.
Godsexpress = Tåg för vagnslaster som behövde särskilt snabb befordran, oftast färskvaror som fisk eller bär.

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-07-24, 20:37
av daniel
Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663

Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-07-25, 08:09
av plj
Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-07-25, 13:15
av JanFrelin
plj skrev: 2017-07-25, 08:09 Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj
Intrycket när läst Spades böcker och "Sveriges Järnvägar 100 år" är att ilgods i persontåg var normalförfarandet, och att ilgodstågen tillkom när när persontågens kapacitet inte räckte till.

Re: Variation i sextiotalstrafiken

Postat: 2017-07-25, 13:17
av JanFrelin
daniel skrev: 2017-07-24, 20:37 Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663

Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644

Med vänlig hälsning
Daniel
Ett problem som ledde till min förvirring i startinlägget är att fotografer ofta verka blanda ihop dessa två tågslag. Inget av dem var jättevanliga.