Variation i sextiotalstrafiken

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 514
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Variation i sextiotalstrafiken

#1 Inlägg av JanFrelin » 2017-06-30, 16:14

Jag har kollat på bilder på tågformationer från sextiotalet, och hittat några tågtyper som skulle kunna användas för att skapa omväxling för den som planerar sextiotalstrafik.
1. Blandade tåg förekom på en del håll sextiotalet igenom. Det innebär oftast att en eller möjligen två personvagnar och resgodsvagn lagts till i ett lokalgodståg, ibland kompletterade med en postvagn.
2. Godsexpresståg, vilket innebär ett särskilt tåg för ilgods (som annars gick med persontågen). Tåget kan bestå av godsfinkor, resgodsvagnar och någon postvagn, och stannade vid persontågspår för lastning och lossning av ilgods, alltså inte så mycket växling på vägen.
Senast redigerad av 1 JanFrelin, redigerad totalt 2017 gånger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

ErikKuiper
Inlägg: 1134
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#2 Inlägg av ErikKuiper » 2017-06-30, 17:25

Tack för idéerna.

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 514
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#3 Inlägg av JanFrelin » 2017-07-24, 19:52

Letar vidare och noterar att det fanns två sorters snabba godståg (snabbare än fjärrgodståg). Viss korrigering till ovanstående.
Ilgodståg = Särskilt tåg för ilstyckegods, som annars medfördes i persontåg. Som tidigare kan det tänkas bestå av finkor, resgodsvagnar och kanske någon postvagn, och lastade vid personplattformarna.
Godsexpress = Tåg för vagnslaster som behövde särskilt snabb befordran, oftast färskvaror som fisk eller bär.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3029
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#4 Inlägg av daniel » 2017-07-24, 20:37

Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663

Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644

Med vänlig hälsning
Daniel
Ordförande i ModulSyd

plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#5 Inlägg av plj » 2017-07-25, 08:09

Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 514
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#6 Inlägg av JanFrelin » 2017-07-25, 13:15

plj skrev:
2017-07-25, 08:09
Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj
Intrycket när läst Spades böcker och "Sveriges Järnvägar 100 år" är att ilgods i persontåg var normalförfarandet, och att ilgodstågen tillkom när när persontågens kapacitet inte räckte till.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 514
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Variation i sextiotalstrafiken

#7 Inlägg av JanFrelin » 2017-07-25, 13:17

daniel skrev:
2017-07-24, 20:37
Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663

Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644

Med vänlig hälsning
Daniel
Ett problem som ledde till min förvirring i startinlägget är att fotografer ofta verka blanda ihop dessa två tågslag. Inget av dem var jättevanliga.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst