Sida 1 av 1

När persontågen blir för tråkiga...

Postat: 2016-09-05, 12:37
av daniel
Om man kör svenskt trafikspel med epok 3 eller 4 så kan man använda följande anekdot, berättad på Järnvägshistoriskt forum av Kjell Aghult, med anledning av att jag frågade om ett persontåg med godsvagnar:
... I regel medfördes bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).

Saken kunde tillämpas även tid trafikstörningar. Här fick tågledare och växlingsledare samverka. Ett gammalt hallsbergsminne är den s k apelsinvagnen från Skåne till ICA i Västerås. En åkare lossade vagnen och distribuerade till butikerna. Stod den inte framme för lossning före klockan X, reklamerade han tågfrakten = nekade lossa. Hur SJ då hanterade innehållet minns jag inte.

Vagnen kom till Hallsberg i ett Malmögodståg, som tyvärr ofta var försenat. Anslutande västeråståg kunde inte vänta p g a styckegodsvagnar - lossarlaget stod ju och väntade. Lösningen var då att låta apelsinvagnen gå sist i persontåg 722/723, då klarades precis åkarens tidsgräns. Tåget gick med sth 100 (D-lok), så godsvagnen sinkade inte. Extraväxlingen var ett nafs att ordna.
Med vänlig hälsning
Daniel

Re: När persontågen blir för tråkiga...

Postat: 2016-09-05, 15:57
av MickeC
daniel skrev:Om man kör svenskt trafikspel med epok 3 eller 4 så kan man använda följande anekdot, berättad på Järnvägshistoriskt forum av Kjell Aghult, med anledning av att jag frågade om ett persontåg med godsvagnar:
Med vänlig hälsning
Daniel
Det fanns mycket sånt, i alla fall tills början av epok IV. Allt från Ilgodsvagnar, vagnar för cykeltransport men även kylvagnar för mjölk eller färsk fisk. Vad gäller fisk lär det till och med åkt inslagna fisklådor på bagageräcket fram på HC-bussar...

Re: När persontågen blir för tråkiga...

Postat: 2016-09-06, 15:17
av TobiasHamström
MickeC skrev:Vad gäller fisk lär det till och med åkt inslagna fisklådor på bagageräcket fram på HC-bussar...
Det låter mycket rimligt, med tanke på att i alla fall de smalspåriga godsrälsbussläpen ur YBo5p (Y6) -generationen ofta var utrustade med en fisklåda i resgodsdelen, där det t.o.m. fanns avloppsrör från "fisktanken".