Gulasidorprincipen

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Gulasidorprincipen

Inlägg av JanFrelin »

När jag var i Arendal på FREMO-träff skulle alla trafikplatsinnehavare använda de sk. gula sidorna på FREMO för att beskriva sina vagnslastbehov. Det fungerade lite halvdåligt eftersom det finns en viktig princip som inte förklarades, nämligen att man bara anmäler UTGÅENDE laster på gula sidorna. Det är ju inte så konstigt egentligen om man tänker på namnet.

Gången blir då som följer:
* Alla trafikplatsinnehavare listar sina utgående laster på gula sidorna.
* Därefter kollar alla sina inkommande frakter för den första trafikdagen. Om det finns någon som matchar på gula sidorna så kan man plocka dit ett fraktkort, och eventuellt en vagn. Finns det ingen matchning så får man ta den frakten från ett tågmagasin.
* Därefter kollar man sina utgående frakter. Om det redan finns anmälda behov så tar man dem först. Finns det inte det så får man köra de frakterna till ett tågmagasin. Skulle man ha fått för många beställningar så får de vänta till nästa.

Och så håller man på. Jag tycker det är ett ganska bra system, ingen lastplats kommer att få in för många frakter (som Erik skrev om i trafikspelet till Gävlemodul). Notera också att detta kan göras utan Fremos applikation, allt som behövs är en sammanställd lista över alla utgående frakter. Det kan den trafikansvarige göra.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Återgå till "Trafik Europa"