Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 995
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Tillverkning av vagnskort H0

#1 Inlägg av jhjelm » 2012-09-03, 10:33

Hej,

Jag hade lite svårt att hitta till sidan för vagnskortstilvverkning så jag lägger upp länken här. :)

http://www.bf-vln.de/wagenkarten/formul ... ng=swedish

MVH Jonas
Senast redigerad av 1 jhjelm, redigerad totalt 2012 gånger.

UrbanJohansson
Inlägg: 200
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#2 Inlägg av UrbanJohansson » 2012-09-03, 11:49

jhjelm skrev:Hej,

Jag hade lite svårt att hitta till sidan för vagnskortstilvverkning så jag lägger upp länken här. :)

http://www.bf-vln.de/wagenkarten/formul ... ng=swedish

MVH Jonas
Några av FREMOs varianter finns här: http://www.fremo-net.eu/320.html

I och med att det skiljer sig en hel del mellan Sverige och kontinenten har vi kompletterat dem till en svensk variant. Bland annat så skiljer sig: bromsar, bromstyper. Vi har även olika varianter på hastigheter resp placering i tåg. Något annat som är ologiskt är elvärmeledning resp elvärme/elkyla. Godsvagnar med ång- resp elledning fick gå i persontåg (mellan lok och passagerarvagnar). I lokalgodståg gick normalt passagerarvagnar med kol/ved-kamin och där kunde vilken godsvagn som helst placeras mellan lok och passagerarvagn.

Tyskarna var/är mycket för standard medans vi i Sverige har haft en uppsjö med mer eller mindre kundanpassade (fd privatbanevagnar) vagnar, men för RIV:ade standardvagnar passar de tyska vagnskorten bra.

Av läsbarhetsskäl anser jag att man bör ha bakgrunden vit (större kontrast) och enbart ramen på kortet i "littra-färg".

Förklaring:http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4% ... %201.1.pdf
Mönster: http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4% ... %20212.pdf
Fyller-i-kort:http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4% ... %20213.xls
Urban "Södra Station" Johansson

Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 995
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#3 Inlägg av jhjelm » 2012-12-18, 09:35

BUMP

Det efterfrågades en länk till vagnskortstillverkningen och här är den igen.

Jag har lagt den som en notis.

MVH Jonas

Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 151
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#4 Inlägg av AiR » 2014-03-07, 21:47

Eeehhh.. vem pratar med den gode ägaren av kortsidan? Vore inte en SJ-logga och TGOJ-logga lämpliga att lägga till :o) Kanske rent av en gammal metkrok och en nyare frimärke. Samt GC förstås, nu när vi är moderna och så.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#5 Inlägg av MickeC » 2015-11-20, 13:51

Producerat lite tillfälliga vagnskort med hjälp av mallen, saknar dock fortfarande SJ-märken. Inhandlat A6-fickor och självhäftande visitkortsfickor. Tanken är att använda en hoper för "protypkort" tills allt är komplett och sedan laminera de riktiga...
image.jpg
Litterat på DB-vagnen kan man ju suga på en stund...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3771
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#6 Inlägg av LLJ » 2015-11-20, 13:59

MickeC skrev: Litterat på DB-vagnen kan man ju suga på en stund...
Brukar inte littrabokstäverna komma i bokstavsordning?
Men detta är en vagn från epok III?

/Lars

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#7 Inlägg av MickeC » 2015-11-20, 14:24

LLJ skrev:
MickeC skrev: Litterat på DB-vagnen kan man ju suga på en stund...
Brukar inte littrabokstäverna komma i bokstavsordning?
Men detta är en vagn från epok III?

/Lars
Nästan alltid vad jag sett men följer man sidan nedan skall det inte vara alfabetisk ordning

Gattungszeichen epIII

G = Sluten vagn
l = >26m2 och välvt tak
t = gaveldörrar
m = >20ton lastvikt
r = omställbar till bredspår r=russisch
h = ångledning
s = Sth 100km/h
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 389
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#8 Inlägg av pcederstrand » 2015-11-20, 20:23

finns ju strax ett svenskt webbbaserat vagnkortprogram som MMM strax tänker börja använda

http://www.vagnkort.se

några små buggar kvar att fixa men något skulle fixas innan december
mvh /peterc

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#9 Inlägg av MickeC » 2015-11-20, 20:35

pcederstrand skrev:finns ju strax ett svenskt webbbaserat vagnkortprogram som MMM strax tänker börja använda

http://www.vagnkort.se

några små buggar kvar att fixa men något skulle fixas innan december
Finns det någon speciell anledning till att utveckla ett program till? Speciellt nu nu när originalet dessutom pratar svenska...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1346
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tillverkning av vagnskort H0

#10 Inlägg av Eke » 2015-11-20, 23:00

MickeC skrev: Finns det någon speciell anledning till att utveckla ett program till? Speciellt nu nu när originalet dessutom pratar svenska...
Ja, det finns det! "Originalet" är inte helt optimalt grafiskt sett och lite svårläst när det är bråttom. Har dessutom för mig att hela kortet och inte bara ramen färgas för vagnstypen så som Urban påpekat tidigare.
Har sett utskrivna betaversioner av vagnskort.se och dom ser väldigt bra ut, en ytterligare fördel är att redan gjorda kort sparas på webben med uppgifter så det räcker med att en gubbe letar reda på alla uppgifter som sedan alla andra också kan dra nytta av.

Mvh. Eke

Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst