Industri och hemmamodul

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Industri och hemmamodul

Inlägg av daniel »

Eke skrev:
FreddePettersson skrev:@ Peter
Ska du köra igång med modulbygget ( fixa Dörrby) som du talade om på DT-12?

Jo,det borde jag väl! Men jag vill bygga några "hemmamoduler" först så jag har något att köra på här hemma när jag knåpar med dekodrar och sådant! Får lite abstinens annars när jag inte kan köra lite mellan träffarna!
Som det är nu så får jag bygga upp provisoriska banor på golvet så fort jag ska testa något! :(
Men dom modulerna kanske kan vara gångbara som industrimoduler på riktiga träffar kanske om jag tänker till lite!

Mvh. Peter

Fick en liten idé:
Modulen på skissen består av tre delar. Växeldelen är 480mm bred och 520mm hög. Kurvmodulen är 1000mm bred och 480mm hög. Industrimodulen är 500mm bred och 480mm hög. Totalt blir det 1500mm bred och 1000mm hög. Kurvradie 700mm (minimum enligt gamla MMM-standarden). Industrin kan t ex vara ICA lager med lastbilar uppställda på baksidan. Byggnaden är 350mm bred och 400mm hög och rymmer 1-2 vagnar.

För hemmabanan tar man bara bort industri-delen och har då en kurvmodul.

Mvh Daniel
Bilagor
Industri och hemmamodul.png
Industri och hemmamodul.png (5.88 KiB) Visad 5316 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av Eke »

Smart Daniel!
Och med dom måtten på dom olika delarna så går det ju att packa ihop till ett fint litet paket!
Tyvärr stämmer inte radierna på mitt spårmaterial för hemmakurvorna (C-räls), men det går ju att bygga detta också om någon vill!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av daniel »

Måtten är ju inte skrivna i sten utan något som jag drog till med ;)

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av LLJ »

Intressant ide, men skulle gärna se att min radien blir 1000 mm, så att modulen även kan användas i FREMO sammanhang.

lite OT: För de som har "kör-abstinens" finns ju Värnamo Modelljärnvägsförening, där vi normalt har organiserad körning, med tidtabell etc, en gång i månaden.
Men även fri körning givetvis.

/Lars
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av AiR »

Radie minst 1000 mm på industrispår?
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av UrbanJohansson »

AiR skrev:Radie minst 1000 mm på industrispår?
Saxat ur FREMOs standard:
4.2 Schienen und Gleise – bewährte FREMO - Praxis
Festlegung Erläuterung
...
4.2.3 Mindestradien Abweichungen von diesen Radien sind z. B. beim
Einsatz von Länderbahnweichen möglich – das
durchgehende Hauptgleis sollte (auch in Weichen)
einen Mindestradius von 2000 mm aufweisen um den
freizügigen Einsatz von Fahrzeugen auf dem
Arrangement nicht zu behindern.
1 H0-Europa – NEM früher 1.000 mm,
heute 2.000 mm
2 H0-Hauptbahn – zweigleisige Module – NEM 2.000 mm in Weichen,
3.000 mm auf der Strecke
3 H0-RE-QS - RP25/110 früher 1.500 mm,
heute üblich 2.000 mm
4 FREMO-E - elektrischer Betrieb mit Oberleitung und RP25/110 wie H0-Europa
5 H0-P - Privatbahn mit RP25/110 wie H0-Europa
6 H0-Hafen – Hafenmodule mit RP25/110 wie H0-Europa
7 H0fine – RP25/88 maßstäbl. Vorbildradien
8 H0fine – Kleinbahn maßstäbl. Vorbildradien
9 FREMO:87 – H0pur maßstäbl. Vorbildradien


Saxat ur MMMs standard som jämförelse:
5.5 Kurvor
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm.
Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm.
Övriga spår kan utformas med valfri radie, anpassat till modulens trafikidé.
Kurvradier under 600 mm är olämpliga av estetiska skäl. Av samma orsak rekommenderas att linjemoduler som illustrerar huvudsträckor ges en kurvradie på minst 1200, gärna 2000 mm.


Den gällande västeråsmodulstandarden finns här:
http://www.wnj.se/arkiv/vasterasmodul/vmspec32.pdf
400 mm som minsta radie. Kap 5.6

Jag lägger ingen aspekt i vilken standard man föredrar men i och med MMMs nya standard 2.1 anser jag att MMM tydligt har visat att det är FREMO som är förebilden, jfr t ex krav på större radier.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av daniel »

@Urban: Översätt gärna till svenska, i vart fall de väsentliga delarna som kurvradierna. Alla kan inte tyska.

Minsta radie i fullskala är väl 75 meter om jag förstått rätt för två-axliga vagnar och 150 meter för boggievagnar? (Bufertarna går omlott vid mindre radie). Vilket ger 862 mm som minsta förebildsenliga radie i modell. Så en radie ner till 600-700 mm bör man kunna tillåta sig för tvåaxliga vagnar utan att det ser fel ut om spåret går till en industribyggnad. Att det sedan är ovanligt med 75 meters radie i fullskala är en annan sak.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Industri och hemmamodul

Inlägg av LLJ »

Översättning i korthet:
HO-Europa enkelspår minst 2000 mm på huvudspår (var förut 1000 mm).
HO-Europa dubbelspår minst 2000 mm genom växlar, minst 3000 mm på linjen
HO-Hafen och FREMO-E (med kontaktledning) följer enligt ovan.

Kravet på 1000 mm är av mekanisk natur då man inom FREMO kör med låsta kullisser och inflyttat koppel.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"