Godshantering i trafikspel

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Godshantering i trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Jonas frågade mig nu inför Timmele om det fanns något bra skrivet om hur stationer och trafikplatser bör förbereda sina godsflöden. Då jag inte kände till något, och då jag har en massa tankar om hur jag tycker det borde gå till ;), så har jag nu börjat knåpa ihop en lite skrift. Nedan finns en första tidig version. Kommentera gärna. För de som vill diskutera med mig direkt så kommer jag både till Tumba och Timmele i september.

/Erik
Bilagor
Frakthantering i trafikspel v.0.1.0 2014-08-10.pdf
(104.89 KiB) Nerladdad 263 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Godshantering i trafikspel

Inlägg av LLJ »

Ser bra ut så här långt.
Lätt att förstå och följa (åtminstone för mig, som kört en del trafikspel).

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Godshantering i trafikspel

Inlägg av JanFrelin »

Trevligt initiativ! Uppskattar referenslistan också.

Jag tycker punkten med planering av gods till och från station kan utvidgas något, den kan gärna börja tidigare i processen, med vilka industrier och verksamheter som finns på en plats och vilka godsslag de kan tänkas ta emot och skeppa ut.

En detalj: Järnvägsbegreppen har varierat lite genom åren, men "driftplats" kan användas som samlingsbegrepp för station och lastplats.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Godshantering i trafikspel

Inlägg av jhjelm »

Nu har jag lite att läsa igenom även om jag bara har en industrimodul. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"