Sida 1 av 2

Blandade godståg :)

Postat: 2014-06-24, 00:49
av MickeC
Lite från det museala forumet att digga ( och efterbilda)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=150189

Re: Blandat godståg :)

Postat: 2014-06-24, 00:51
av MickeC

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-10-11, 22:12
av MickeC
Ett mycket snyggt bildreportage med en härlig blandning av gammalt och nytt i postvagnen

Vem gör den vagnslasten i modell?

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-10-11, 23:36
av LLJ
Intressanta bilder.

Ang. lasten, kanske något för Johan Sjöö?

/Lars

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-10-12, 17:44
av MickeC
Söker man på samlingsportalen och använder "Ramnäs Bruk" får man upp fyrtio år gamla bilder på lastning av kätting.

Tittar man i det nutida reportaget verkar det vara Rs-vagnar med nedkapade stolpar, ett nätt ekipage med 6 vagnar...

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-10-12, 17:51
av plj
För dagens järnvägsdiggare är det avbildade godståget "blandat". Men före containertågen och nuvarande heltåg med nästan likadana vagnar i hela tåget så var alla godståg blandade i den mening att det förekom många olika vagntyper i tåget. När man förr talade om "blandade tåg" var det kombinerade persontåg och godståg. Det kunde t.ex. vara tåg som hade många post- och resgodsvagnar + ett antal personvagnar. De gjorde uppehåll vid många stationer för gods och resandeutbyte. De var av naturliga skäl inga snabba tåg utan hade relativt långa uppehåll. Ibland tillkopplades eller avkopplades vagnar vid stationerna. Sådana tåg är ju rätt tacksamma att köra vid en trafikkörning på en modulbana.
Exempel på ett sådant tåg är Pt 1452 från Halmstad till Göteborg som hade följande sammansättning den 9 december 1963 när det lämnade Falkenberg:
Dk 407+ G+ G+ F5 + F5a+ F5+ Bo8ca+ ABo7br+ Bo6a. De två första G-vagnarna var post som tillkopplats i Falkenberg. Obs att vagnbeteckningarna är de som de var 1963.
PLj

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-12-05, 14:21
av MickeC
Lite mer små godståg, en vut närmare bestämt...

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-12-07, 23:16
av Qrt
plj skrev:För dagens järnvägsdiggare är det avbildade godståget "blandat". Men före containertågen och nuvarande heltåg med nästan likadana vagnar i hela tåget så var alla godståg blandade i den mening att det förekom många olika vagntyper i tåget.
Det finns även idag en typ av tåg som är väl så blandat dvs erbjuder rejäl omväxling både för ögat och om man så vill händerna.
Det är intermodaltågen, vad som här i Sverige ofta går under beteckningen kombitåg.

Varje Kombitåg består visserligen av nästan likadana vagnar, olika typ beroende på vilket bolag som bestämmer. Men om vi ser till lasten:

Vagnarna kan vara lastade på 5 olika sätt.
Semitrailrar och växelflak från en stor blandning av landsvägstransportörer. Containrar och tankcontainrar från en blandning av hyrfirmor. Och detta "huller om buller" för varje resa.
Fem ? Jo Den största skillnaden består i att det här rör sig om tidtabellsbundna tåg med ett fast antal vagnar som pendlar mellan några destinationer. Hur många vagnar som har last och hur många som går tomma eller nästan tomma beror precis som i persontrafiken på hur många som vill åka med.

Vad beträffar lasten handlar det alltså inte om heltåg eller systemtåg och absolut inte containertåg.
Snarare styckegodståg (om det nu fanns en sådan beteckning).
Det är bara så att storleken på såväl pirran man lastar med som på minsta synliga lastenhet har ökat.

Och vad beträffar storleken:
Med en längd motsvarande cirka 30 4-axliga vagnar kör tågen i Sverige och genom Danmark.
För att få rätta känslan för hur omväxlande de är behövs enligt min mening minst ½ sådant tåg.
I H0 blir det knappt 4 meter(cirka 19 vagnar+lok)
/Curt

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-12-08, 00:38
av LLJ
4 m är inte särskilt långt. Tåg med den längden bör vi klara av på våra modulbanor.

/Lars, som gillar modernt.

Re: Blandade godståg :)

Postat: 2014-12-08, 02:14
av Lokstallslasse
LLJ skrev:4 m är inte särskilt långt. Tåg med den längden bör vi klara av på våra modulbanor.

/Lars, som gillar modernt.
Men ett "helt tåg" på ca 8 m är ganska långt även på våra modulbanor.
Curt ställde på prov upp ett halvtåg (3,8 meter långt med lok) på våran "uppackningsbangård" på SMJ i torsdags kväll. Det är trots allt ganska imponerande. Det längsta spåret på vår uppackningsbangård räckte precis till för detta tåg utan lok.
På SMJ (SJ-delen) tillåter vi max fem meter långa tåg, men normal tåglängd är max 2,5 m.