Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av JanFrelin »

PS:
De internationella tågen ökar potentialen, förstås. Dessutom ger de lite omväxling i vagnparken. Norgetågen över Gbg är en favorit, tror de hade vagnar från DE, DK, SE och NO.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av JanFrelin »

PPS:

Nu skriver jag ned tankarna allt eftersom de dyker upp. Förgreningsstationer underlättar, där finns de anledning att byta vagnar mellan olika omlopp.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av Eke »

Har experimenterat lite med roco-universal på personvagnar då det är det enda kortkopplet som är någorlunda kompatibelt med bygelkoppel, dock inte perfekt tillsammans med vanliga bygelkoppel då man kan tappa vagnar då universalkopplets bygel är öppen åt sidan!

Jag vill absolut ha kortkoppel på personvagnarna då det ser betydligt trevligare ut när bälgarna går tätt intill varandra.
Jag har hittat (I en gammal Hp1 från Fremo) ett koppel som är kompatibelt med både Roco-universal och vanliga bygelkoppel och det heter RTS och är det kopplet som märklin använder som strömledande koppel! Dock är inte precisionen den bästa så man får fila lite på det och ta bort blecket för strömförande funktionen som bara är i vägen!
Jag har utrustat ett lok med sådana koppel, ett Roco Da som varit med på några träffar nu med dessa koppel!
Och det funkar bra till både persontåg med Roco-universal och godståg med vanliga bygelkoppel!
Det enda problemet har varit någon godsvagn med koppel typ NMJ eller något liknande men dom är ju så dåliga att dom kopplen borde slängas i alla fall!

Jag vet visserligen att RTS inte funkar direkt ur kartongen och man får fila lite på dom för bra funktion men det är ju ett fåtal fordon som behöver ha RTS, bara allroundloken som används till både gods och persontåg! och kanske något växellok så det är inget oöverstigligt jobb att fixa till dom!

Med dessa koppel på utvalda lok kan man ha Roco-universal på personvagnarna och få kortkopplat samtidigt som godstågen har dom vanliga bygelkopplen!
RTS funkar bäst tillsammans med Fleischmann 6511, Roco-universal och märklin kortkoppel dvs. dom kopplen som rekomenderas och/eller är mest spridda!
Och Roco-universal funkar ju klockrent tillsammans med sig självt så mellan dom Roco-universalutrustade vagnarna är det inget problem utan snarare bättre än den vanliga 6511-NMJ-blandningen!!

Roco-universal på godsvagnar är dock inte att rekommendera då det blir problem med dom vanliga bygelkopplen!


Mvh. Koppleri-Eke
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av MickeC »

JanFrelin skrev:...

Den typ av direktvagnar jag stött på mest är sovvagnar, i Sverige förekom en rätt omfattande direkttrafik sovvagnar en gång i tiden, sannolikt för att ingen vill byta tåg mitt i natten. ;-) Själv har jag åkt sovvagn Sthlm-Varberg (som kopplades av där), samt Sthlm - Härnösand (likaledes). Viss växling av restaurangvagnar tror jag också har förekommit.
Just direkta sovvagnar har ju förekommit frekvent till många "mindre" destinationer och ställer ju inte heller så stora krav på infrastruktur i form av stora bangårdar. Personvagnsväxling, klargöring mm har annars varit mest en företeelse för storstäderna, jmf Sthlm Hagalund, Göteborg C, Malmö C m fl...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av StaffanWiman »

Vilken epok? Jag gissar att det blir omväxlingsrikare ju äldre epok man väljer. Då har vi ju också blandade tåg.
På 50-talet var det ofta en personvagn i tåget mellan Vadstena och Fågelsta (om tåget gick vidare mot Linköping vet jag inte, vi bytte alltid i Fågelsta)

Bra, Eke om koppel. RTS-koppel ska jag försöka få tag på!

Staffan
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av Qrt »

StaffanWiman skrev:Vilken epok?
Om jag fattat rätt så har inget trafikspel ännu genomförts i Mmmodulsverige. Då ska vi väl börja så kravlöst som möjligt dvs "epok" på de styrande pappren (Graf, tågsammansättningar destinationer) bestäms av vilken typ av trafik man vill ha medan vagns och lokmaterial mycket väl kan vara utan krav på epok eller ens var i världen lokstationen låg/ligger utan istället styras av vad som är smidigast att använda, deltagarna vill se rulla, men som tål att växlas runt av andra än ägaren.
En av friheterna vi har i ett trafik-roll-spel är ju att vi bestämmer reglerna tillsammans och kan köra med vad vi vill bara vi är överens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_rollspel

Jag vill vara med i ett spel med olika tågtyper (som är i vägen för varandra varför trafikledningen måste fatta prioriteringsbeslut) mycket tågdelningar/sammanslagningar och många direktvagnar. Som direktvagnar ser jag då gärna vagnar från hela Europa i avvikande färg mot de svenska bruna (ryska gröna, danska röda, tyska blå, reseföretagsvagnar etc.) då kan många fler än berörd lokförare följa trafikflödet genom rummet. Och även fast jag älskar Y6-generationen vill jag hellre se en blandning av andra rälsbusstyper och motorvagnståg i detta första trafikspel. (också här för att flödet blir tydligare.) Även från andra länder.

Men ska det vara Persontågsspel så tycker jag att man i alla fall de första gångerna kan utesluta all godstrafik som inte går i persontågen. Annars blir det nog förseningar och trafikinfarkter väldigt snabbt.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av Qrt »

OlleLindskog skrev:Att utöka detta med allt annat som förekommer med persontågen är en jättebra ide (städning, påfyllning av kök od).
Du har fått vänta för länge på linjen. Maten i restaurantvagnen ha tagit slut. Stå över ett kast vid nästa station för påfyllning. (se ett av de senare numren av Tåg).
Vagnen har transporterat huliganer. sänd den till Tomteboda, direkt till Tomteboda, utan att passera Vagnsärad. Vagnen tas ur trafik.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev: Men ska det vara Persontågsspel så tycker jag att man i alla fall de första gångerna kan utesluta all godstrafik som inte går i persontågen. Annars blir det nog förseningar och trafikinfarkter väldigt snabbt.
Varför utesluta godstågen?
I mina ögon ser jag persontågsväxling som ett tillskott och inte en ersättning av godstrafiken i trafikspelet.

Till en början så behöver man inte ha för mycket av varken persontågsväxling eller godsväxling, utan en lagom balans så att allt hinns med.
Det är ju trevligare om båda sorter finns med.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AndersB »

I N-skalan har vi nästan alltid persontåg med direktvagnar som måste rangeras vidare vid förgreningar.

När vi kör med danskar eller i europa så är det också internationella tåg som slås ihop och tas isär.
Dock har aldrig personvagnarna haft vagnskort vilket innebär att det är lite slumpmässigt t.ex. vilken vagn som blir den som går över till det internationella persontåget. Vagnskort med beskrivning hur vagnen ska användas hade nog varit en stor förbättring.

Ett par gånger har vi också haft blandade tåg, så personvagnen fick ställas vid perrongen medan loket växlade gods.

mvh/anders
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av JanFrelin »

Mina erfarenheter av sovvagnar var från 80-talet, men trafiken med sovvagnar var rätt omfattande på 60-talet. Jag undrar om inte förstatligandet hjälpte till att möjliggöra en del trafik, så jag skulle gissa att personvagnsväxlingen var som mest omfattande under 50 - 60-tal. Det förekom visserligen en del vagnsutbyte över bolagsgränserna även tidigare (KJ lyckades t.ex. få SJ att köra direktvagn Stockholm - Kalmar, och en sovvagn från BJ gick direkt Gävle-Uddevalla några år på 20-talet), men ett gemensamt bolag lär ändå ha underlättat.

Det som minskat vagnväxlingen är dels den minskande omfattningen av sovvagnstrafik, och också ökningen av motorvagnar i persontrafiken som försvårar växling mycket.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"