Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AiR »

Hej alla trafikspelsfantaster och trafikspelskontruktörer

Jag skulle till ett kommande spel vilja göra ett persontågsspel också. Förutsättningarna är att man har minst en station med lite fler perronger och med en bangård där man kan växla (och städa) persontågsvagnar.

Nu spånar jag:
Fokus blir att planera persontågsvagnsomlopp. Det skulle skilja sig lite från godsvagstrafik i det att de aldrig ställs undan och istället för fraktsedlar så får vagnarna tågsedlar att sätta i vagnskorten. Dvs, vilket persontåg de ska in i. En sådan tågsedel kan då visa hur vagnen skall växlas mellan olika tåg under dagen (och natten), när den är direktvagn och när den nått en slutdestination, tömts på passagerare och skall städas. Sedan kanske den ska med i ett returtåg samma dag.

Det hela skulle naturligtvis gå parallellt med vanlig godstrafik i ett vanligt spel. Men tågsammansättningen blir viktigare och vagnsordning. Så det behövs en särskild bangård och en dedikerad växlare...

Har detta gjorts inom FREMO, ni som kan sånt?
Verkar det intressant? Vad tror ni?
Ping Janne, Erik och Hubert...

Jerker
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tycker att detta låter som en alldeles utmärkt idé. Det som behöver finnas för att det ska fungera är en lite större station där de flesta persontåg avslutar sin resa (tänk t.ex. Stockholm C). Leifboda skulle kunna fungera som en sådan station om man tog bort all rangering av godsvagnar därifrån och lät Leifbodas godskunder betjänas av ett Lgt som sätts samman på en annan bangård (t.ex. MJB-bangården).

/Erik
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AiR »

Och föraren måste verifiera att vagnarna går i rätt ordning i tåget... samt att man skulle kunna ha del-fraktsedlar om det ingår en F-vagn. Dvs tkl har fått expressgodssedlar som inte skickas i egen vagn, utan med persontåg :o) Placeras alltså inte ut direkt på morgonen i någon vagn, utan hålls tills det att rätt persontåg dyker upp och överlämnas till föraren. Gör persontågen lite roligare.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av LLJ »

Låter väldigt intressant!

/Lars
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Kul tanke! :P
Har du tänkt dig att tågen skall gå som heltåg, d.v.s. vilka koppel som helst internt i
tågsätten ( för oss som kör med Fleischmann Profi-koppel), alternativt att det kan vara
bygelkoppel bara i ändarna?
Eller har du tänkt dig "omsortering" på hemmastationen?
Kanske lite tidigt att specifiera. ;)

Hälsar Ingvar.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej Jerker!

Trevlig tanke, mycket trevligt!

Vi gjorde ett litet försök på DT - 13 med just Rakvattnet som växelstation.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AiR »

IngvarÖsterberg skrev:Kul tanke! :P
Har du tänkt dig att tågen skall gå som heltåg, d.v.s. vilka koppel som helst internt i
tågsätten ( för oss som kör med Fleischmann Profi-koppel), alternativt att det kan vara
bygelkoppel bara i ändarna?
Eller har du tänkt dig "omsortering" på hemmastationen?
Kanske lite tidigt att specifiera. ;)

Hälsar Ingvar.
Nope, bygel för att allt ska kunna rangeras runt, men ajg tror man kan hitta tillräckligt många som har byglar för att kunna fylla upp även den största v våra bangårdar.

Det är faktiskt visionen av en rangerabangård fylld med personvagnar som rangeras runt som fick mig hookad denna gång. Säg 10 spår med en 8-10 vagnar per spår (:o)
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av LLJ »

Inget säger att det behöver vara bygelkoppel,räcker att samtliga personvagnar och dragfordon (inkl. växellok) har kompatibla koppel.
I praktiken så blir det nog bygelkoppel iallafall.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av StaffanWiman »

Någon sorts kortkoppel ser i alla fall trevligare ut på personvagnar... Kompromiss roco universal?

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av JanFrelin »

Normal persontrafik med loktåg bygger på att man har fasta set för olika omlopp. Dessa fasta set kan vara olika för olika dagar, t.ex. söndagstrafik. Växling av personvagnar förekommer när det blir extra tillströmning (storhelger, semester, vasaloppet &c), eller när direktvagnar ska hanteras. Vasaloppet orsakade omfattande extratåg en gång i tiden, så länge man kunde åka tåg till Sälen.

Den typ av direktvagnar jag stött på mest är sovvagnar, i Sverige förekom en rätt omfattande direkttrafik sovvagnar en gång i tiden, sannolikt för att ingen vill byta tåg mitt i natten. ;-) Själv har jag åkt sovvagn Sthlm-Varberg (som kopplades av där), samt Sthlm - Härnösand (likaledes). Viss växling av restaurangvagnar tror jag också har förekommit.
Senast redigerad av 1 JanFrelin, redigerad totalt 2014 gånger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"