Trafikspel i epok V-VII

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Trafikspel i epok V-VII

Inlägg av LLJ »

Skapar en egen tråd för detta då ämnet togs upp på annat ställe.

Det moderna trafikspelet skiljer sig mot det äldre framför allt att det är fler operatörer som kör samt att man inte kör styckegods trafik utan det är fler heltåg.
De stora operatörerna hämtar/lämnar grupper av vagnar, som sedan mindre operatörer tar hand om och rangerar till/från godskund, om nu det inte är stora godskunder så att man gör det själv.

Så precis som Eke var inne på, så erbjuder det moderna trafikspelet en mångfald av operatörer och målningar.

(I MJ-magasinet nr 16 kommer det också en artikel som berör ämnet ;) )

/Lars
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspel i epok V-VII

Inlägg av Niklas »

Detta ser jag fram emot att följa utvecklingen av.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikspel i epok V-VII

Inlägg av JanFrelin »

Min fördomsbild är att allt slutar och börjar på en kombiterminal, men riktigt så är det väl inte! ;-)
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspel i epok V-VII

Inlägg av daniel »

Efter stormarna Gudrun och Per skeppades en hel del timmer ut från Växjö station som idag är en relativt liten station. Och det fanns en oljeterminal (för värmepannor?) som tog emot ca fyra vagnar varje vecka, kanske t om oftare. Och jag såg vid flera tillfällen en O-vagn med ett jordbruksredskap som stod uppställd vid lastkajen. Dessutom hade Coop ett spåranslutet lager i Räppe, några km från Växjö station. I grafen för år 2005 fanns det tåg som stannade i Räppe för växling.

Så sammantaget kan sägas att Växjö runt 2005-2006:
* Skickade iväg ett antal tåg med stormfällt timmer
* Tog emot petroliumprodukter (olja till värmepannor?)
* Tog emot enstaka jordbruksmaskiner
* Närliggande Räppe tog emot vagnar till region-lagret

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"