Limma räls

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
NOHABFSG
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-05-09, 14:53
Ort: Nässjö

Limma räls

Inlägg av NOHABFSG »

kanske fel forum - men ändå.....- och igen! Kanske jag kan få nya tips på detta forum - förhoppningsvis :?: :roll:
Min stora anläggning jag bygger (9,5m2) har jag på plywooden helklistrat liggunderlag (hela ytan 9,5m2) av god kvalitet (12mm) för ljudets skull. Jag har i nuläget dock spikat rälsen (Märklin K-räls). Eftersom jag i slutet av banbygget testade (tyvärr då först) ljudreduktionen med löslagd räls och "hörde" skillnaden så antar jag att klistrad räls är tystare än spikad. Eftersom rälsen är precisionslagt och mycket lödda trådar så vill jag ju kunna limma den spikade rälsen s.k. efteråt. Tipsen säger att det är bäst med latexfog - men - jag kan bara hitta latexfog på patron för fogsprutor som ju blir bökigt att använda och det är svårt att dra ut fogen till en limmande hinna under sliprarna. Jag måste ju limma den spikade rälsen (c:a 60meter+växlar!) spikad på plats och skulle därför vilja hitta latexfog på tub - tub med munstycke!. Jag kan ju trycka ner liggunderlaget med ett finger och med andra handen lägga små "klickar" under sylländar på lämpliga avstånd. Jag skulle även kunna tänka mig att späda latexfogmassan för att sputa med "sjukvårdsspruta". Frågan blir då hur jag blandar för att få en hållbar limning? En del spår bl.a. 8 parallella spår (c/c 48mm) ligger i en dold "bangård" så efterlimning när överplanet är på plats går knappast. Jag vill ju inte heller få fula klumpar vid sliprarna.
Alternativ ett kontaktlim eller liknande som biter på liggunderlaget. Jag har testat ett par men det lossnar tyvärr vid rörelser efter ett par dygn.
Kan någon ge tips på lim som kan köpas på tub med pip och som biter på liggunderlag? Jag har testat med smältlimteknik och det fungerar men tyvärr smälter liggunderlaget varför det iaf inte passar annat än möjligtvis i dolda partier. (jag tänkte eventuellt skära grunda diken vid sidan av spåren för att markera banvall - min ambition är inte perfektionistens när det gäller bavall i övrigt utan modelltågskörning). Och jag vill inte riva redan lagd räls med lödda anslutningsmatningar (banan byggs för "analog" eldrift med digital lokkörning)
Jag skulle vara mycket tacksam för lite synpunkter och tips.
//Björn
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Limma räls

Inlägg av LLJ »

Tror det blir svårt att hitta latexfog i annan form än patron. Ser inte problemet dock.
Lägg ut en sträng i mitten där spåret skall ligga och ta en spackelspade och släta ut limmet. Borde bli en bred bädd som fäster rälsen (K-räls?)

Personligen fattar jag inte denna hysteri som verkar råda inom MJ att tågen måste vara tysta. Tåg låter.
Att det kan bli mycket ljud om man har rälsen direkt på en träskiva kan jag förstå, men det räcker med lite wellpapp eller kork under så dämpar det ganska bra.

/Lars, som skruvar sin räls före ballastering.
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Limma räls

Inlägg av daniel »

@Björn: Planerar du att ballastera rälsen? I så fall kommer ballasten att hålla fast rälsen. Men det spelar roll vilket lim man använder när man ballasterar. Jag har för mig att trälim+vatten blir stenhårt och därmed förloras liggunderlagets dämpning. Men det finns andra limsorter som ska fungera bättre om man vill ha tystare.

@Lars: På en modulträff spelar ljudet inte så stor roll för där är det en massa andra ljud. Hemma i lägenheten/villan har jag full förståelse för att man vill att det ska gå tyst. I verkligheten låter tåg ganska lite, speciellt ute på linjen. Det är mest i växlar och när tåget bromsar som det låter, bortsett från motorn men det ljudet vill man ju ha från ljuddekodern i loket.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Limma räls

Inlägg av jhjelm »

Jag har köpt min Latexfog på Cheapy http://www.cheapy.se/Produkt___Akrylfogmassa_25743_____

Jag brukar dra två strängar under rälsen och sedan platta till det med en liten spackel.

Sedan så blandar jag miniseal med 2/3 vatten och använder för att fästa ballasten.

Om du vill ha det på tub kan du väl ta använda en sprits till bakning/matlagning.

MVH Jonas
BoAndersson

Re: Limma räls

Inlägg av BoAndersson »

NOHABFSG skrev:kanske fel forum - men ändå.....- och igen! Kanske jag kan få nya tips på detta forum - förhoppningsvis :?: :roll:
Min stora anläggning jag bygger (9,5m2) har jag på plywooden helklistrat liggunderlag (hela ytan 9,5m2) av god kvalitet (12mm) för ljudets skull. Jag har i nuläget dock spikat rälsen (Märklin K-räls). Eftersom jag i slutet av banbygget testade (tyvärr då först) ljudreduktionen med löslagd räls och "hörde" skillnaden så antar jag att klistrad räls är tystare än spikad. Eftersom rälsen är precisionslagt och mycket lödda trådar så vill jag ju kunna limma den spikade rälsen s.k. efteråt. Tipsen säger att det är bäst med latexfog - men - jag kan bara hitta latexfog på patron för fogsprutor som ju blir bökigt att använda och det är svårt att dra ut fogen till en limmande hinna under sliprarna. Jag måste ju limma den spikade rälsen (c:a 60meter+växlar!) spikad på plats och skulle därför vilja hitta latexfog på tub - tub med munstycke!. Jag kan ju trycka ner liggunderlaget med ett finger och med andra handen lägga små "klickar" under sylländar på lämpliga avstånd. Jag skulle även kunna tänka mig att späda latexfogmassan för att sputa med "sjukvårdsspruta". Frågan blir då hur jag blandar för att få en hållbar limning? En del spår bl.a. 8 parallella spår (c/c 48mm) ligger i en dold "bangård" så efterlimning när överplanet är på plats går knappast. Jag vill ju inte heller få fula klumpar vid sliprarna.
Alternativ ett kontaktlim eller liknande som biter på liggunderlaget. Jag har testat ett par men det lossnar tyvärr vid rörelser efter ett par dygn.
Kan någon ge tips på lim som kan köpas på tub med pip och som biter på liggunderlag? Jag har testat med smältlimteknik och det fungerar men tyvärr smälter liggunderlaget varför det iaf inte passar annat än möjligtvis i dolda partier. (jag tänkte eventuellt skära grunda diken vid sidan av spåren för att markera banvall - min ambition är inte perfektionistens när det gäller bavall i övrigt utan modelltågskörning). Och jag vill inte riva redan lagd räls med lödda anslutningsmatningar (banan byggs för "analog" eldrift med digital lokkörning)
Jag skulle vara mycket tacksam för lite synpunkter och tips.
//Björn

En tanke som väcks vanligt allt för sent.

För att försöka hjälpa dig, så finns det många namn på latexfog ( Acryl-latex-seal ) Flugger har olika seal som är en bra lättarbetad konsistens, och du får ju pip till dina patroner, så här är det inga problem.
Den är mycket dyrare men väl placerat köp i mitt tycke ( Vi använder denna dagligen på vårt arbete )

Smältlim finns även i lågtemperatur så du kan limma plast mot plast.

Men jag hade föredragit Latex ( All Seal ) sen behöver man endast limma varje 10cm, för att rälsen får bra fäste.
Skulle tro att en patron räcker gott och väl för ditt ändamål så som du beskriver det.

Ett annat alternativ vid nästa bygge, är i såfall använda liggunderlag och sedan kork, då får man en bra dämpning samt lätta att fästa samt lätt att fästa in rälsen i.

Vänl
Bo
NOHABFSG
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-05-09, 14:53
Ort: Nässjö

Re: Limma räls

Inlägg av NOHABFSG »

Tack för synpunkter! igårkväll skrev jag ett långt svar som försvann - serverfel! Så trött man (=jag) blir.
Spåren är ju till stor del lagda med lödda anslutningskablar till blocksträckorna varför detta att lägga en sträng att dra ut inte låter sig göras. För ej lagda spår kanske en utslätad sträng gör det svårt att modifiera eller ta bort räls vid behov.
Förslaget ett limma vid var 10:e sliper tilltalar mig men blir det inte då fula klumpar som sedan syns efter ballasteringen? Återkom gärna.
//Björn
NOHABFSG
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-05-09, 14:53
Ort: Nässjö

Re: Limma räls - kork

Inlägg av NOHABFSG »

Var kan man köpa lämplig (?) kork till aptitligt pris? Det rör sig om c:a 10m2 som behövs!! Emotser tacksamt tips.
//Björn
MatsE
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Limma räls

Inlägg av MatsE »

NOHABFSG skrev:kanske fel forum - men ändå.....- och igen! Kanske jag kan få nya tips på detta forum - förhoppningsvis :?: :roll:
..... Jag skulle vara mycket tacksam för lite synpunkter och tips.
//Björn
Hej Björn
Du ställde tidigare frågan på Stinsen. Jag återger här mitt svar till dig istället för en länk dit. (Kanske någon här har nytta av mina erfarenheter.)

Hej Björn!
Det finns som du skriver olika fabrikat som sannolikt är av skiftande kvalitet och som passar för olika syften.
Själv är jag inte så insatt men har givetvis använt både latexfog och annat liknade. Dock säljs de vad jag vet endast på patron. Om vi börjar med skillnaderna så finns det som du säkert vet vit och transparent latexfog. Häftegenskaperna är lika men som modellbyggare är den "osynliga" transparenta bäst. (Man ska inte bli fundersam för båda är lite mjölkvita vid appliceringen.) Att späda ut latexfog går men enligt min erfarenhet så försämras häftförmågan. Max 50% vatten är nog okej och man får blanda väl. Det jag främst avsåg med försämrad häftförmåga gällde när jag provade att limma ballast med utspädd latexfog. Det är iof annolunda då det var 20% latexfog, 80% vatten och någon droppe T-röd mot ytspänningen. Jag tyckte då, och faktiskt i allmänhet när det gäller latexfog, att den blir lite smulig i torkat tillstånd. Till ballastering använder jag numera vitlim utspätt på samma sätt, men åter till spårlimningen.

Jag tycker att patron fungerar bäst. Det gäller bara att ha en bra patronspruta. Undvik de billigare modellerna för ett par tior i blå eller rödlackerad plåt, de är kass. Jag köpte för några år sedan en för 50:- på ÖB (Överskottsbolaget hette de förr) och det var en j*kla skillnad att arbeta med. Den går mjukt och lätt att trycka ut fina strängar fogmassa med. Motsvarande finns nog på de flesta byggvaruhus e.l.

Fabrikaten då? Ja, jag brukade köpa ÖB:s transparenta latexfog. Och hur gjorde jag? Jo, jag klämde ut en sträng fogmassa på underlaget. Hade en ganska smal flat pensel och en kopp vatten tillhands. Penslade lite på fogsträngen med den våta penseln och strök sedan ut med en spackel (japanskrapa e.l.) och lade på kork som jag skulle ha som spårunderlägg. Jag har en liten roller med en gummistrissa som jag sedan planar ut med. (Under torkningen ligger sedan något plant med tyngder ovanpå.) Rälslimningen gör jag på samma sätt. Som du märker så späder jag inte. Jag väter bara latexfogen med pensel och brukar doppa spackeln i vattenmuggen. Det underlättar utstrykandet. Vill undvika att ha det blaskigt när rälsen och även korken ska limmas. ÖB:s och Beckers latexfog har jag provat som är okej. det finns säkert flera fabrikat som är bra. Men undvik Byggmax! Billig men kass. Tror iof att de bara har vit latexfog. Biltema har jag vissa farhågor om när det gäller deras kemiska produkter. Annars har de mycket som är prisvärt och bra. Men lim, sprayfärg o dyl. Njae, jag vet inte .

Hoppas att du blev klokare och att fler hör av sig med tips och erfarenheter.
hälsar
Mats


När det gäller ljuddämpning / resonansljud i nubbade/fastskruvade spår kontra limmade spår så är sistnämnda sämre. Spika/skruva spåret är nog det bästa alternativet för att minska resonansspridningen. Den stora "ljudspridaren" är som jag ser det ballasteringen.
/Mats
BoAndersson

Re: Limma räls - kork

Inlägg av BoAndersson »

NOHABFSG skrev:Var kan man köpa lämplig (?) kork till aptitligt pris? Det rör sig om c:a 10m2 som behövs!! Emotser tacksamt tips.
//Björn
Som Mats skriver så är det skillnad på de olika fabrikaten avseende latexfogen.
Det som är bra med denna typ av fog är att den är lätt att bearbeta med en pensel som är doppad i vatten.
Så ha gärna en liten burk med vatten och en lagom stor pensel till hands.

Valet av latexfog kan endast göras av dig själv.
Byggmax säljer sina för strax under tio kronor ( men är styv och besvärlig ) varav att fluggers all seal kostar 95kr, men diffen är stor i sitt användande.

Så detta med att det blir klumpar, penslar du med lätthet ut.

Kork hade jag en tråd om här tidigare som är bortblåst sen uppgraderingen av forumet, där jag hade satt ut priser på både korkark samt korkbädd i skala H0 + N. :)
För att ge dig ett bra alternativ, så går det att beställa på Eslöv,s korkfabrik, du kan då välja olika dimensioner.
Man får beställa lite kvantitet, men detta kan man prata med de om.
Tror inte att det är någon som slår dessa i priser varken i Sverige eller utanför Sverige.


Vänl
Bo
Skriv svar

Återgå till "Landskap"