Betongräls och ballast

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Betongräls och ballast

Inlägg av fs_toni »

De av er som sett mina moduler vet att jag bygger modernt, med betongsyllar och ballast i olika nyanser av grå sten. Som de flesta andra vill man efterlikna verkligheten. Men jag har inte riktigt varit nöjd med mina hittillsvarande försök. Det blev "bra" men inte så perfekt som jag ville ha det.
aaa.jpg
Jag har vid besök i verkligheten känt att färgerna avviker lite. Ballasten och dess färg är jag nöjd med att hittat rätt, men syllarna kändes inte helt rätt.
IMG_3663.JPG
IMG_3668.JPG
Jag har känt att verkliga betongsyllar i solsken är inte grå - knappt ens ljusgrå. De är faktiskt nästan vita(!) med en stänk av grått och en gnutta brunt i sig.
Och sen är ju syllarna lite smuts-murriga.

Har köpt flera olika tillverkares färger som påstås ha färgen "Concrete" eller "Aged concrete", men jag tycker ingen av dem liknar verkligheten så som jag ser den. De är alla endera för grönaktiga eller för beige eller för grå i tonen. Av mina "kolleger" modul-byggare är det nog bara Tompa som kommit nära det jag vill åstadkomma i färgen med syllarna på sina "Ostkrokar". Och sen fick jag av Gissberg tipset att testa "vädra" syllarna.

Till slut har jag fastnat för Humbrols färger som jag tycker har de nyanser jag vill jobba med för att hitta den exakt rätta blandningen som jag är ute efter. Dessutom är ju dessa färger vattenfasta vilket är en fördel om man vill vädra och ballastera i efterhand. Jag har som grund matt vit färg nr 34, späder ut med en hyfsad mängd matt ljusgrå nr 28 och avslutar med en droppe matt nr 29. Denna blandning målas på syllarna. Därefter "vädrar" jag utmed rälsen genom att stryka Liquitex ink transparent raw umber och med fingret stryka bort överflödig färg så den blir tunn. Slutligen målas rälsen med Humbrol matt nr 113.

Resultat enligt nedan är jag nu mycket nöjd med och kommer successivt måla om samtliga mina moduler under vintern. :-)
IMG_3785.JPG
IMG_3784.JPG
Som kuriosa ser man på fotona ovan i överkant den tidigare färgen och försöket att efterlikna betongräls.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Betongräls och ballast

Inlägg av AndersB »

Var tvungen att tänka till om vad som var 1:1 och modell - då är det snyggt :!:
mvh/anders
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Betongräls och ballast

Inlägg av HansBrage »

Ja, det var snygga betongslipers! Eller ja, betongslipers är egentligen riktigt fula ;-) men det var riktigt bra gjort.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Betongräls och ballast

Inlägg av Tompa »

Blev mycket bra!
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Betongräls och ballast

Inlägg av JanFrelin »

Ser riktigt fint ut!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Landskap"