Malmö C stn byggnad i modell.

Husbygge, målning av figurer, m.m.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Lite etsade detaljer som ska sitta på samtliga takstolar och spant.

Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Nu rivs den första Malmö C stn uppbyggnaden som har stått i snart 9-år.
Ett stort steg för mig då denna har varit lite av en glädje när jag byggde upp detta.
Förhoppningsvis ska den nya lysa upp denna plats och vara än mera perfekt.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av StefanFjällemark »

Eftersom du beskriver bygget i vårt modulforum, så undrar jag om du bygger Malmö C som modul? Det hade ju varit perfekt som slutstation på en linje.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Anledningen till att jag lägger ut mitt bygge av denna station på olika fora, är för att eventuellt kunna ge en liten tråd som kan skapa intresse för andra att bygga något annorlunda.

Stationen är väldigt omfattande och visst kommer det slutliga bygget bestå utav en del moduler/sektioner så att denna går att dela.
Tanken har inte varit så att denna station ska åka runt på olika träffar, visst hade detta kunna vara en kul aspekt.
Tyvärr tror jag det faller på stationens storlek som då skulle kopplas på till en annan modul vara hela 7,2meter där perrongspåren går ihop.
Vill man inte se stationen rent för avhuggen så skulle denna behöva ha en längd i H0 på hela 14meter.

Delar i sektioner som är byggda och ska byggas i mån av plats är inom den blåa markeringen.

Bild
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack för svar. En station på 14 meter är ju ingen omöjlighet, speciellt eftersom det är en säckstation. Den skulle i så fall ersätta ett magasin. Sen finns det ju dom som bygger stationer på ett sätt så att de går att korta av några meter. Så jag hade gärna sett 14 meter Malmö C på en modulträff. Det finns ju stationer av samma storlek redan på vissa träffar. Så låt inte storleken hindra dig. Utmaningen är kanske att hitta ett smart sätt att packa och transportera en såpass stor station.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av AlexanderEhn »

Som jag har förstått det kommer hallen att ha tak?

Så den kanske inte fungerar så bra som magasin i trafikspel då det blir klurigt att rangera tåg under taket? Men det torde vara otroligt snyggt på publikkörningar!


Lite på samma tema har Evert i N-skala Väst byggt en centralstation som N-RE-modul. Se gärna klipp här: https://youtu.be/ONOTOvttUC4?t=1m58s
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Stationen på 14meter kommer av naturliga skäl att kortas in då jag inte har växlar med 3-6,5grader och längd på ca 30cm.
Jag har ritat denna med Märklins k-räls.
Se bild.
Bild
Bild

Men funderar på att tänka om och använda Tillig elite.
Då får jag laborera med mitt underlag avseende växlarna, men det går naturligtvis.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Martin »

Spännande och inspirerande med en slutstation av denna storlek, vi har nog alla minnen från Malmö. Så visst vore det kul och ha den med - någon gång

Angående val av växlar så är ju tillig ett väldigt bra val just när det gäller växlar, men ett betydligt sämre val vad gäller deras korsningsväxlar. Och just korsningsväxlar verkar det finnas gott om på Malmö central.
Se tex denna tråd om korsningsväxlar, där det bestämt avrådes från tilligs korsningsväxlar. Både vad gäller utseende och funktion.
viewtopic.php?f=4&t=450&p=30189&hilit=k ... xel#p30189

/Martin
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Tack Martin.

Verkar väldigt intressanta saker det här.
2000kr/enhet blir ju en hel del.
Men walters sortiment verkar också intressant, undrar vad det som gör så stor skillnad i priset mellan dom.

Med denna slanka typ av växlar så lär mina boggievagnar gå riktigt bra.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Malmö C stn byggnad i modell.

Inlägg av Bo Andersson »

Stationens under uppbyggnad.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Hus, bilar, figurer, m.m."