Små belysning kring vår MJ hobby

Husbygge, målning av figurer, m.m.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av AlexanderEhn »

GustavLundström skrev: 2018-08-10, 13:12 Tack för fina bilder och inspiration!

Jag skulle efterlysa fler tips på metoder och verktyg när man arbetar med de prylar av den här typen. Hur gör ni anslutningar till strömförsörjning motstånd, , dekodrar mm: egna kretskort? Hur fixerar man de små trådarna och hur löder man enklast? Hur skalar man små kablar på rätt ställen utan att skada höljet där isoleringen måste vara hel?

Jag har aldrig gjort det här, men i min research nu i veckan konstaterar jag att en vanlig metod för att hålla fast SMD LED’en är att sätta ljudsidan mot en tejpbit.

Många köper på Ledbaron för att slippa löda. Men det var ju inte det du frågade.

Jag har konstaterat att om man ska ha det pyttigt, som i N-skala, är det bra med även motstånd av SMD-modell. Kjell & Co har ett 660-pack för 99 kr som jag nog köper under hösten. Drygt 15 öre styck.

Både SMD led & motstånd behöver ju monteras på något tror jag. Har dock sett led & motstånd lödas direkt mot varandra. Annars finns varianter på kretskort att såga från Kjell. För inspiration tycker jag Martin/märklinofswedens bygge av lyktstoplar är sevärd!
Jag funderar på vart man får tag på tillräckligt tunna kretskort dock.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av Bo Andersson »

AlexanderEhn skrev: 2018-08-10, 17:18
GustavLundström skrev: 2018-08-10, 13:12 Tack för fina bilder och inspiration!

Jag funderar på vart man får tag på tillräckligt tunna kretskort dock.
Här är en länk till tunna alternativ.
https://www.adafruit.com/product/1518
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av AlexanderEhn »

Bo Andersson skrev: 2018-08-10, 19:51 Här är en länk till tunna alternativ.
https://www.adafruit.com/product/1518
Aha! Det där var ju riktigt intressant! Tack!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av daniel »

För tillverkning av egna kretskort använder jag programmet Diptrace. För mer komplicerade konstruktioner kan man först rita ett kretsschema och sedan rita själva kretskortet (PCB), och båda delarna görs i Diptrace. För mig som glad amatör har Diptrace en auto-route funktion som innebär att man placerar ut komponenterna på kretskortet och sedan försöker Diptrace dra förbindelserna mellan komponenterna på ett så bra sätt som möjligt och det fungerar i mitt tycke mycket bra.

För tillverkning av själva kretskortet använder jag Seeed studio som både kan tillverka mönsterkort och kretskort. Mönsterkort är kortet utan komponenter, medan kretskort är mönsterkortet med monterade komponenter. På Seeed studio heter mönsterkort PCB och kretskort PCB Assembly. Observera att priset på mönsterkort förvisso är lågt, men det tillkommer kostnaden för frakt, tull och moms, samt DHL:s hantering av tull.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av Bo Andersson »

Till mina signalbyggen har jag beställt, innan det blev pandemin mina små layout kort så jag kan fästa in signalstolpen samt de tunna trådar som använts, samt ytmonterade motstånd plus de std kablar som ska gå vidare för respektive inkoppling.
Resultat kan man se på hemsidan, antingen i Butik med bilder eller
Svenska signaler.
Med denna metod och uppbyggnad så har jag full kontroll.
Nästa fas är att mer och mer använda mindre smd Led 0201 framförallt.
Den minsta smd Led är det svårare att få tag på, men detektiv arbetet fortsätter.
https://modellbyggare.se/svenska-signaler/index
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Små belysning kring vår MJ hobby

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack för att du väckte denna tråd till liv! Bra information.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Hus, bilar, figurer, m.m."