Mina belysningsprojekt.

Husbygge, målning av figurer, m.m.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Mina belysningsprojekt.

Inlägg av Sunesson »

Så kul att man har gjort något som inspirerar!

Fredde, Mathias har svarat bra på frågan om var jag hittat LED med kabel. Tycker nog att jag vill köpa med färdiglödd kabel. Men bra att alternativ finns. LEDBARON har även kabel med hölje, det köpte jag senast.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mina belysningsprojekt.

Inlägg av daniel »

FreddePettersson skrev:Men det är pilligt att löda dit kablaget.
Håller med. Men några tips:

Pincettset 4 delar. Nummer två från vänster är normalt i stängt läge. Underlättar väldigt mycket vid hanteringen av ytmonterade lysdioder.

Förtenn lysdiodens anslutningar och kablarna var för sig. Lägg sedan kabeln mot lysdioden och värm. Då behöver du inte hålla både kabel, tenn och lödkolv samtidigt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Nytt projekt.

Inlägg av Sunesson »

Ett nytt projekt har inletts.
1974 köpte jag en vit Volvo 145:a, helt nylackad och jättefin. Sålde den tyvärr 1975 på grund av lumpen.
Så nu ska jag sätta belysning i en Brekina-modell av en sådan Volvo. Det blir som vanligt små LED med lödda trådar från Ledbaron.
Denna gången ska jag ha trådar med hölje, för det visade ju sig att dom är nästan lika tunna trots höljet.
På bilden ser ni Volvon och den lilla LED:en, och det första jag gjort är att snäppa bort strålkastarglasen, det gick alldeles utmärkt, och då är det hål i karossen bakom glasen, så där drar jag trådarna är det tänkt.
Om den blir utrustad med blinkers? Njae, det tror jag inte, den ska inte svänga av från vägen.
Första Brekina-Volvon med belysning? I alla fall för min del.
Men en sak oroar, finns det ett stenskott i rutan som blivit en stor spricka? Ser så ut :(
Bilagor
CIMG4024 (1280x1027).jpg
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Mina belysningsprojekt.

Inlägg av CurtanSvensson »

Som vanligt så kommer detta säkert bli bra - sen förstår jag ej hur du får dessa små ledbelysningar att komma på plats och fungera. Skickligt!

Ett säkert kort - kontakta Ryds bilglas på Bergsäter i Borås för ny ruta :lol: :lol:
Curten
Skriv svar

Återgå till "Hus, bilar, figurer, m.m."