Timmervagnar, Lps / Lpns

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Timmervagnar, Lps / Lpns

Inlägg av Niklas »

Efter många år har jag äntligen börjat löda. En vagn började jag med på en av de första mässingsjuntorna som var i Solna. Nu har jag byggt den klart och även mina tre andra. Jag har valt att bygga enligt byggbeskrivning och inte sökt tips på nätet, det får bli som det blir. Jag bygger dessa för att känna på tekniken inför mina smalspårsvagnar. Då är dessa bra träning, men lödkolv, verktyg och fosforsyra.

Några bilder såklart hör ju till.

Bild

Bra ljus och stor yta är bra.

Bild

Det var lättare att bygga än jag trodde.

Bild

Nu håller balkarna på att limmas på plats.

Sedan är det målning pågång, där kommer jag använda Vallejos rödbruna primer VA4473605. Tipset läste jag i Mj-magasinet och väljer det för SJ-röd.

Ett annat tips jag skulle vilja ha är vad ska jag använda för koppel. Beskrivningen säger Symoba 111, kollar på det och man ska också ha en koppelficka. Är detta det koppel att föredra?
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Timmervagnar, Lps / Lpns

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Ja den koppel är der man använder.
Jag har byggt flera av dessa själv.
Ett tipa målar inte alla stolpar och ändgaller i samma färg för det har dom inte i verkligheten.
Ett annat tips är och använda märklins timmerstolpar då dom är lite smalare än dom gjutna.

Och montera hjulen innan målning för finns risk att man får böja lite där nere.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Timmervagnar, Lps / Lpns

Inlägg av Niklas »

Kommer inte sätta dit lagerboxarna förrän jag vet de går bra. Det gör att jag kan måla utan hjulen monterade. Vilken symoba koppelficka är lämpligast, den korta raka eller den längre böjda.
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Timmervagnar, Lps / Lpns

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Niklas skrev: 2018-08-15, 10:44 Kommer inte sätta dit lagerboxarna förrän jag vet de går bra. Det gör att jag kan måla utan hjulen monterade. Vilken symoba koppelficka är lämpligast, den korta raka eller den längre böjda.
Korta raka. Och jag har monterat den så den går i linjer med vagnens buffertbalk. Då blir det lagom.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Timmervagnar, Lps / Lpns

Inlägg av JanFrelin »

Lite förebildsdata och en färgbild:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Lnps
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"