Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av Qrt »

Kortkoppel: Vagnar spårar ur. Jag behöver HJÄLP.
JAA samma fråga ligger i Sv MJforum respektive SvModulforum. Men min erfarenhet av dessa tre är att de bara delvis överlappar varandra.



I tråden Vilka koppel ska jag gå in för? har det retts ut vilka koppelmöjligheter som finns idag och skillnaden dem emellan.

Jag vet vilka koppel som "passar mig bäst" i olika sammanhang.

Jag har jämkat samman mina egna önskemål med yttre krav och har fastnat för (inte i. hu!.) tre koppeltyper:
För trafikspel: Fleischmann 6511 vid modulkörningar och Kadee Magne-Matic på klubben.
För heltåg: Fleischmann Profi.
Men om vagnar levereras med Roco KK så får de sitta kvar ifall inte Fl Profi går in i koppelfickan utan åverkan.
Ibland blir det Kadee även i heltågen.
De tre senare koppeltyperna använder jag därför att de är öppna.
Det underlättar när man ska reda ut tågsallader, särskilt i underjorden.
-------------------------------------------
Häromdagen satte jag upp ett nytt heltåg på klubbanan med helt nytillverkade vagnar.
Det första som skedde var att lok + en vagn var det enda som kom ut ur den längsta tunneln.
Nästa vagn hade spårat ur och kopplat av. Resten av tåget stod snällt på rälsen därefter.
Misstänkt felkälla: Vagnarna var för tätt kopplade och gick i varandra i en kurva.
Tågsammansättning: Roco My+Roco DSB T2S+A.C.M.E. DSB Ckm+.....
Bild

Bild

Koppel där tåget gick isär: Roco KK
(totalt 4 boggivagnar följda av 2 2-axliga)

Banfakta:
Räls­stan­dard: Peco code 100 och 83
Stig­ning: rakspår – max. 20 o/​oo kurv­spår – max. 10 o/​oo
Kurvra­die: min. 1 000 mm
Raksträcka mellan kontra­kurvor: – min. 100 mm
Växlar: Peco


Vad jag vet så finns det bara en längd på Fl Profi respektive Roco KK.
Vad gör man om man vill använda dessa koppeltyper men behöver ett längre avstånd mellan vagnarna ?
Fl Profi ser ut att ge ett något längre avstånd. Är det riktigt ?
----------------------------------
Ett annat tåg har rullat felfritt varje vecka i över ett år.
Men nu tappar loket tåget ibland och ibland delar det på sig. (Tåget alltså.)
Alla koppel är Fl Profi. Lok TrixHR241. De trilskande vagnarna är från Roco.

Ska jag byta till nya Fl Profi där tåget delar sig eller tror ni att ett annat fel har uppstått ?

Jag har läst att Rocos KK mattas ut och blir mjukare med åren så att de inte längre håller ihop lika bra.
Slits och mattas även Fl Profi ut med åren ?
----------------------------------------------------------------
Jag förvarar vagnarna i originalaskarna.
När de levereras med "fel" koppel så byter jag och då kan det bli trångt i ändarna.
Vanliga bygelkoppel och MäTrix KK respektive Roco Universal tål att ligga trångt.
Hur är det med de andra tre: Fl Profi, Roco KK respektive Kadees MagneMatic?

/Curt

[img]https://www.naumann-online.de/shop/abil ... 52990a.jpg
[img]http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/ ... Seite1.jpg
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av StaffanWiman »

Jag såg förra året en sida där en tysk hade mätt exakt hur tätt olika kortkoppel kopplade. Minns inga siffror men Fl profi var det som kopplade tätast. Minst tätt var nog Roco universal om jag minns rätt.
Nu hände det ju i en tunnel, så det kan vara svårt att se exakt vad som hände, varför urspårningen skedde. Men kan du inte bygga upp ett likadant avsnitt frilagt så att du kan se vad som händer? Om kopplen är för korta eller kk-mekanismen i vagnen inte fungerar så orsakas urspårningen antagligen av att buffertarna går omlott...
Jag tror att felet är något annat. Kanske kärvar kk-mekanismen, kanske är det boggien som låser sig på något sätt...
Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av LLJ »

Lite OT: Jag använder Roco Univeversal på mina personvagnar då de är låga så kopplen inte går emot buffertarna. Har kört tåg med 12 långa personvagnar (30 cm) i radier ner till 1500 mm, kanske något snävare. Man märker att tågets längd lastar kk-kulisserna ganska hårt i början av tåget men inga problem med urspårningar pga kopplen.

Fl Profi, Roco KK och Kadee går bort direkt på min lista då de inte går att koppla mot vanliga bygelkoppel. Kadee är inte något kortkoppel.

/Lars
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av PeterAlsén »

Kolla att kulissen styr som den ska, det är nog boven till dramat
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av Qrt »

Off topic:
LLJ skrev: 2017-11-16, 21:24Kadee är inte något kortkoppel./Lars
Det har jag inte påstått här heller. En diskussion om vad kortkoppel och kortkoppling av vagnar är finns i tråden Vilka koppel ska jag gå in för?.
---------------------------------------------------
Tack för alla tips. Jag fick ett annat idag:

Ta en flexskena, lägg den "rakt", ställ de misstänkta vagnarna där ihopkopplade och böj sedan skenan allt snävare.
Då kanske man ser hur kulisserna och vagnarna uppför sig.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av Qrt »

Jag har hittat Den Stora Koppeltråden i Stummis Mobaforum:

Welche Kupplung wird empfohlen ?
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=117589
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=25
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=50
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f= ... 9&start=75

Den som orkar åtminstone skumma igenom de fyra sidorna blir belönad med en hel del olika tips och berättelser om diverse praktisk erfarenhet av framförallt Roco KK respektive Fleischmann Profi.

Praktiskt taget allt jag har föreslagits som orsak finns det berättelser om där.
Exempelvis
- materialutmattning
- skadade Roco KK. (I askarna, aldrig på banan!)
- om FlProfi kopplar av:
Byt och prova det utbytta kopplet på en annan vagn i ett nytt tåg.
- Piko har också ett enkelt och uppåt öppet kk.

Det enda jag saknar nu är att någon berättar om hur han har förlängt Roco KK respektive Fleischmann Profi.
De verkar bara säljas i en längd.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av LLJ »

Om det nu är problem med Roco KK och F-mann Profi, varför använda dessa när det finna andra koppel, både "ej elektriskt ledande" som "elektrisk ledande"?
/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av StaffanWiman »

Varför ska de förlängas? Enda anledningen skulle vara att koppelfickan sitter så långt in att kopplen inte går ihop. Så är det på Heljans 30-talsvagnar men jag vet inte om det även gäller andra.
Profi brukar sitta så hårt att det i så fall funkar att helt enkelt inte skjuta in dem helt. Så gjorde jag ett tag, sedan bytte jag till Roco universal överallt. Bästa lösningen tills vidare...
Staffan
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av Qrt »

LLJ skrev: 2017-11-19, 11:45 Om det nu är problem med Roco KK och F-mann Profi, varför använda dessa när det finna andra koppel, både "ej elektriskt ledande" som "elektrisk ledande"?/Lars
Av omtanke med löparna i underjorden, dvs medlemmarna som offrar sig för att få igång tåg vilka har stannat i långa tunnlar respektive tågmagasin under klubbanläggningen.
Det är inte hälsobefrämjande för dem att tvingas försöka byta ut exempelvis ett trilskande lok eller en vagn mitt i ett tåg ihopkopplat med koppel som inte är öppna uppåt.

Det är ett beslut jag har tagit själv så fort jag fick kännedom om löparnas arbetsvillkor.
Före dess satte jag bara in koppel som jag var helt säker på aldrig skulle koppla isär. Koppel vilka krävde verktyg för att man skulle få isär vagnarna.

Men om det inte fungerar och jag får fortsatt kritik för att tågen inte håller ihop under uppvisningarna (vilket de ju också bara ska göra) så får jag väl återgå till min tidigare koppelfilosofi.
-----------------------------------------------------
@Staffan: Om vagnarna sitter så tätt att de går ihop och spårar ur på anläggningen så är det ju enklast att sätta in längre koppel.
Ja, jag vet att FlProfi ibland inte går att skjuta ända in men sitter ändå.
Jag ska prova det du beskriver.

/Curt
Extra! Extra:
i SvMJforum fernis skrev: Jag har förlängt F-man profi på några lok där koppelkulissen sitter lite för långt in.
Det som behövs är följande
Roco 40287 + F-man 6570
Med denna lösning så får man ut kopplet ca 2-mm
Att jag inte tänkte på det.
Men jo, det gjorde jag nog, skulle plöja igenom sortimentet av adaptrar alltså och se hur det inverkade.
Kanske finns motsvarande möjlighet för Roco KK

Och det finns det ju.
Den som tittar på bilden och förstår vad som står i artikelnumret mitt framför nosen på en ser att det ju faktiskt ursprungligen är en adapter avsedd för Rocos KK. Man får till och med ett koppel med.
/C
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2017 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev: 2017-11-19, 17:06
i SvMJforum fernis skrev: Jag har förlängt F-man profi på några lok där koppelkulissen sitter lite för långt in.
Det som behövs är följande
Roco 40287 + F-man 6570
Med denna lösning så får man ut kopplet ca 2-mm
Att jag inte tänkte på det.
Men jo, det gjorde jag nog, skulle plöja igenom sortimentet av adaptrar alltså och se hur det inverkade.
Kanske finns motsvarande möjlighet för Roco KK

Och det finns det ju.
Den som tittar på bilden och förstår vad som står i artikelnumret mitt framför nosen på en ser att det ju faktiskt ursprungligen är en adapter avsedd för Rocos KK.
/C
Vilket i praktiken blir samma sak som att använda Roco Universal förutom att man slipper att köpa en massa special koppel och adaptrar. På köpet får man dessutom ett koppel som kan kopplas med vanliga bygelkoppel vid behov. Jag har fortfarande inte sett något bra skäl till att använda Roco KK eller F-mann profi utan enbart problem med dessa koppel.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"