Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av Qrt »

LLJ skrev: 2017-11-19, 18:15Jag har fortfarande inte sett något bra skäl till att använda Roco KK eller F-mann profi utan enbart problem med dessa koppel./Lars
Att bry sig om sina klubbkamraters väl och ve, är inte det ett gott skäl ?
/Curt
Qrt skrev: 2017-11-19, 17:06
LLJ skrev: 2017-11-19, 11:45 Om det nu är problem med Roco KK och F-mann Profi, varför använda dessa när det finna andra koppel, både "ej elektriskt ledande" som "elektrisk ledande"?/Lars
Av omtanke med löparna i underjorden, dvs medlemmarna som offrar sig för att få igång tåg vilka har stannat i långa tunnlar respektive tågmagasin under klubbanläggningen.
Det är inte hälsobefrämjande för dem att tvingas försöka byta ut exempelvis ett trilskande lok eller en vagn mitt i ett tåg ihopkopplat med koppel som inte är öppna uppåt.

Det är ett beslut jag har tagit själv så fort jag fick kännedom om löparnas arbetsvillkor.
Före dess satte jag bara in koppel som jag var helt säker på aldrig skulle koppla isär. Koppel vilka krävde verktyg för att man skulle få isär vagnarna.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kortkoppel: Vagnar spårar ur. HJÄLP.

Inlägg av LLJ »

Om nu banan kräver att fordonen har koppel så att fordonen kan lyftas rakt upp, och några fordon krånglar, så får man väl låta bli att köra med dem på klubbanan. Finns många modulkörningar att köra på.

Personligen tror jag att detta att kopplen inte sitter ihop i höjdled gör det hela mycket mer känsligt för tjuvavkopplingar.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"