SJ littera Ua

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

För ett bra tag sen så byggde jag detta lok för en kunds räkning av en etsplåt och det var en VVA plåt som är svår att få tag på.
Bild

Nu har modellens kåpa kommit i 3D-print och jag är väldigt tacksam för att kunna bygga denna lokmodell igen.
Visar här lite bilder på kåpan.
Bild
Bild

Denna 3D printing har ytters små rillor efter uppbyggnaden, som jag inte såg som direkt svårigheter att behandla bort.
Bild
Det som syns ligger under den behandlade ytan.

Nu återstår det att lägga första lagret färg på för att se om modellen kräver mer omsorg.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: SJ littera Ua

Inlägg av AlexanderEhn »

Spännande!

Har du printat själv? Shapeways?

Vilket 3D-print-material är lämpligt fö lokkåpor? Tänker att det behöver finnas viss flexibilitet.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

lokkåpan är beställd via Shapeways.

Blir modellen så som jag hoppas, så kommer jag att beställa 3st till, för att sedan sälja av.
En presentation av den modell jag byggde 2015 som var ifrån en plåt av VVA.
https://www.youtube.com/watch?v=bcQr7I-VHJ4

PS: Vilket 3D-print-material är lämpligt fö lokkåpor? Tänker att det behöver finnas viss flexibilitet.
Mitt svar är( Vet ej )
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

Lite mera utfört på modellen.
Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

Modellen växer fram med sina detaljer.

Bild
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: SJ littera Ua

Inlägg av AndersB »

AlexanderEhn skrev: 2017-09-06, 20:38 Vilket 3D-print-material är lämpligt fö lokkåpor? Tänker att det behöver finnas viss flexibilitet.
När det gäller plast överhuvudtaget så är ett viktigt krav "hållbarhet över tid". Många plaster blir spröda med tiden och det är ju lite tråkigt om lokkåpan spricker efter ett par år.
Själv (MGP) använder jag tre olika gjutplastsorter (bland ett urval på 20-talet) och de tre sorterna har då lite olika egenskaper som gör att de passar för olika saker - t.ex. en för detaljrikedom (kåpor), en annan för friktion (typ boggie) etc, och gemensamt är att alla tre ska klara sig över tid.

När det gäller 3-D är urvalet av plastsorter mycket begränsat. I stort sett den enda utskriften som ger någorlunda fin yta och detaljering är den som Shapeways använder i kåpan ovan. Övriga utskrifter/plastsorter som Shapeways erbjuder är alldeles för "råa". Hur denna plastsort står sig över tiden får vi väl se.

För hemmaskrivare finns det en del plastsorter att välja på men än så länge ger inte hemmaskrivarna tillräckligt bra utskrifter för att användas för kåpor, iallafall inte i Nskala eller H0.

mvh/anders
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: SJ littera Ua

Inlägg av AlexanderEhn »

AndersB skrev: 2017-09-11, 07:22
AlexanderEhn skrev: 2017-09-06, 20:38 Vilket 3D-print-material är lämpligt fö lokkåpor? Tänker att det behöver finnas viss flexibilitet.
När det gäller plast överhuvudtaget så är ett viktigt krav "hållbarhet över tid". Många plaster blir spröda med tiden och det är ju lite tråkigt om lokkåpan spricker efter ett par år.
Själv (MGP) använder jag tre olika gjutplastsorter (bland ett urval på 20-talet) och de tre sorterna har då lite olika egenskaper som gör att de passar för olika saker - t.ex. en för detaljrikedom (kåpor), en annan för friktion (typ boggie) etc, och gemensamt är att alla tre ska klara sig över tid.

När det gäller 3-D är urvalet av plastsorter mycket begränsat. I stort sett den enda utskriften som ger någorlunda fin yta och detaljering är den som Shapeways använder i kåpan ovan. Övriga utskrifter/plastsorter som Shapeways erbjuder är alldeles för "råa". Hur denna plastsort står sig över tiden får vi väl se.

För hemmaskrivare finns det en del plastsorter att välja på men än så länge ger inte hemmaskrivarna tillräckligt bra utskrifter för att användas för kåpor, iallafall inte i Nskala eller H0.

mvh/anders


Stort tack för svaret Anders! Även om svaret i sig kanske är nedslående. :)

Jag har två Minitrix Lint 41-motorvagnar jag vill ha Itinokåpor till. 3D-print har vart min plan, men det låter svårt, det får bli Shapeways i så fall alltså.

Att få till gjutna kåpor har jag inte en susning om hur jag skulle göra. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

För att klargöra kvalitén på 3D utskriften ifrån shapeways, så blir jag inte riktigt klok på deras information kring de val möjligheter som presenteras.
Modellen är beställd i deras mellan kvalité alltså alternativ 2.
Det syns på kåpan mindre drag av utskriftens uppbyggnad.
Om alternativ 3 hade eliminerat detta vet jag inte, och kan inte läsa mig till det i heller.

Jag kan bara konstatera att det inte går att jämföra med en etsad modell.
Man kan naturligtvis lägga på ett lager lack för att ta bort en del som jag visar på bilden i tidigare inlägg.

Men när modellen är målad så syns det betydligt mindre av utskrifts kvalitén.
Kan även tänka mig att tex: Smj,s färger som är en fylligare färg samt har en längre öppen tid flyter ut bättre och där igenom ger en bättre finish.

Modellen av Ua-loket blir väldigt mycket ett scratch bygge som ska kompletteras med vad som går att få tag på, plus att det är en del som man får ta fram för att modellen ska bli en färdig och körbar modell.

Har påbörjat att få fram lykthus samt glödtråds lampor.

Bild

Känner mig nöjd med detta.
Samt bilder på modellen innan montage av belysning.

Bild
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: SJ littera Ua

Inlägg av AlexanderEhn »

Bo Andersson skrev: 2017-09-12, 18:18 För att klargöra kvalitén på 3D utskriften ifrån shapeways, så blir jag inte riktigt klok på deras information kring de val möjligheter som presenteras.
Modellen är beställd i deras mellan kvalité alltså alternativ 2.
Det syns på kåpan mindre drag av utskriftens uppbyggnad.
Om alternativ 3 hade eliminerat detta vet jag inte, och kan inte läsa mig till det i heller.

Jag kan bara konstatera att det inte går att jämföra med en etsad modell.
Man kan naturligtvis lägga på ett lager lack för att ta bort en del som jag visar på bilden i tidigare inlägg.

Men när modellen är målad så syns det betydligt mindre av utskrifts kvalitén.
Kan även tänka mig att tex: Smj,s färger som är en fylligare färg samt har en längre öppen tid flyter ut bättre och där igenom ger en bättre finish.

Tack för info. Det låter nästan som att det är enklast att testa flera olika varianter.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: SJ littera Ua

Inlägg av Bo Andersson »

Tyvärr är det så att vill man veta hur kvalitén är, så får man beställa det 3:e alternativet, som är Frosted Extreme Detail.
Då får man ett konkret svar men som kostar en slant.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"