Trafikspel och koppel i H0

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av fs_toni »

Om detta är en "samlingstråd" numera så kanske en helt annan fråga går för sig?
Jag har en del äldre vagnar där det finns koppel som är fastskruvat/nitat direkt in i vagnens golv/undersida. Jag skulle vilja sätta Fleischmann 6511-koppel på dessa vagnar så att de kan vara med i trafikspel framöver, men jag inser då att jag måste:
a) med våld eller verktyg borra/såga eller med tång ta bort det gamla fast monterade kopplet
b) endera med skruvar eller med plastlim ordna ett nytt koppelfäste
c) på något vis säkra att det nya kopplet är rörligt i sidled

Finns det någon tråd i något forum som visar ett bra sätt steg för steg att utföra ovanstående operation? Vilka saker behöver jag då köpa för att kunna ordna nytt koppelfäste? Bör jag skruva eller limma fast vagnens golv/undersida (som oftast är i plast)?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av LLJ »

Det finns kortkoppelkulliser med NEM-ficka som limmas i vagnsgolvet.

Tänk dock på att vagnar som är så pass gamla ofta har hjul med för stora flänsar och måste bytas. Det kan då vara läge att byta till hjul med annan diameter om kopplets höjd måste justeras, ifall det inte går att ordna med underlägg vid fästandet koppelhållaren i vagnsgolvet.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av ErikKuiper »

fs_toni skrev: 2017-08-18, 10:06 Finns det någon tråd i något forum som visar ett bra sätt steg för steg att utföra ovanstående operation? Vilka saker behöver jag då köpa för att kunna ordna nytt koppelfäste? Bör jag skruva eller limma fast vagnens golv/undersida (som oftast är i plast)?
Symoba har till exempel kortkoppelkulisser för eftermontering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Även denna koppelkuliss från ROCO kan användas: https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... &pid=40344
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2017-08-20, 10:49 Även denna koppelkuliss från ROCO kan användas: https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... &pid=40344
Den ser bra ut!

Lasse, Erik m fl, var köper man då lämpligast moderna hjul med mindre flänsar? Jag har äldre vagnar från Lima mestadels, men även nån enstaka Liliput/Fleischmann hjul att byta ut.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel och koppel i H0

Inlägg av LLJ »

Jag köper mina axlar här .
Man går in under "Radsätze-H0 RP25" och väljer tillverkare man söker axlar till. Sedan får man välja passande axlar med passande hjuldiameter och axellängd.
Man kan naturligtvis köpa NEM axlar, men om man ändå byter så anser jag att man likaväl kan byta till RP25.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"