Artikel om OBK-kopplet

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av JanFrelin »

Jag har skriviet en artikel om OBK-kopplet för svensk MJ-wiki.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av StaffanWiman »

Ett klart snyggare alternativ än alla andra koppel jag sett. Det är några saker jag inte blivit riktigt klar över:

Sätts kopplet direkt in i hålet för fejk-skruvkopplet eller ska det göras ett nytt hål?
Räcker det med ett hål?
Används den där mallen i så fall bara till att kontrollera att kopplet kommit rätt eller är den också en grej som borrar eller styr borret in på rätt plats?

Är det krångligare än så, måste jag nog avstå! Att jobba uppochner med vagnar och få rätt höjd är mer än vad jag förmår.

Vagnar med fjädrande buffertar är tyvärr inte legio men jag har några. Dessutom har Jecos D-lok och ett av mina ånglok det (bra va!)

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av JanFrelin »

Kopplet ska sitta i hålet där skruvkopplet skulle ha suttit. Jiggen innehåller också stöd för att placera hålet rätt, men i många fall finns det redan ett hål på rätt ställe.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av StaffanWiman »

Det innebär alltså, som jag hoppades, att monteringen är synnerligen enkel och kan göras med tummen sittande mitt i handel:
1. Dra ut skruvkoppelatrappen
2. Sätt i OBK-kopplet (limmas?)
3. Kolla att det sitter i rätt höjd
4. Kör

För övrigt har väl loken bara krok och ingen ögla?

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av JanFrelin »

Tyvärr inte riktigt så enkelt. Jag uppdaterar artikeln i morgon.

Det stämmer, lok har bara en krok.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av LLJ »

Du bör också nämna att det finns två typer av OBK, den som är helt fast och den där kopplet kan vrida sig i sidled.
Är kopplet på personvagnen i wiki:n verkligen ett Märklin-koppel? Ser mer ut som ett Fleischmann 6511.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av daniel »

JanFrelin skrev:Jag har skriviet en artikel om OBK-kopplet för svensk MJ-wiki.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
Bra artikel.
JanFrelin skrev:Det stämmer, lok har bara en krok.
Hur fungerar det med multipelkopplade lok? Eller ska lok som eventuellt kommer att multipelkopplas ha även bygel?

Med vänlig hälsning
Daniel

ps.
För godsvagnar i trafikspelet på Timmeleträffen gäller enbart Fleischmann 6511-koppel och det är mycket möjligt att samma kommer att gälla även på DreamTrack.
ds.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av LLJ »

OBK måste jämställas med 6511, det gör det inom FREMO och borde även göras så både i Timmele och på DreamTrack.
Detta då man inte lätt byter koppel om man har monterat OBK.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av daniel »

Det räcker att varje person har med sig ca 5 vagnar i trafikspelet och då är det inte något större problem att utrusta just dessa vagnar med Flm 6511-koppel.

Skälet till att enbart tillåta Flm 6511 är dels att dessa koppel är välfungerande. Dels att det blir mycket tydligare vilka vagnar som har rätt koppel och vilka vagnar som inte har rätt koppel om det bara är ett giltigt koppel att välja på.

Det finns koppel som fungerar riktigt bra, koppel som fungerar hyfsat bra och koppel som är ganska dåliga. Och i många fall handlar det om att kopplet måste vara korrekt monterat och injusterat för att fungera bra och det gäller även OKB-kopplet.

På DreamTrack var det en hel del kommentarer om att saker fungerade mindre bra. Vagnar som spårar ur, koppel som släpper i kurvor, lok med bristfällig strömupptagning, moduler med smutsiga spår. Det leder till att deltagarna i förlängningen inte tycker det är roligt att åka på modulträff och det förlorar vi alla på. Därför vill vi höja lägstanivån så att det fungerar bättre. Och att ha enhetligt koppel är en del i det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Artikel om OBK-kopplet

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:OBK måste jämställas med 6511, det gör det inom FREMO och borde även göras så både i Timmele och på DreamTrack.
Detta då man inte lätt byter koppel om man har monterat OBK.

/Lars
OBK kan aldrig jämställas med 6511, det funkar inte då OBK saknar stötplan och inte kan skjutas genom hur små radier som helst utan att buffertarna trasslar ihop sig!
Fremo har minimiradie 1 meter och MMM har tyvärr mindre än så vilket gör det tekniskt omöjligt med OBK här och där på banan!

6511 bör vara det rekommenderade kopplet som allt ska fungera tillsammans med! Men, inget krav då det finns vissa fordon som fungerar mindre bra med 6511 eller kanske är mycket svåra att byta koppel på, då måste funktion före typ gälla!
Men funktionen måste prioriteras och jag skulle gärna se att rocos och NMJ:s standardkoppel med plastfjädern banlyses!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"