Artikel om OBK-kopplet
Artikel om OBK-kopplet
Jag har skriviet en artikel om OBK-kopplet för svensk MJ-wiki.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Artikel om OBK-kopplet
Ett klart snyggare alternativ än alla andra koppel jag sett. Det är några saker jag inte blivit riktigt klar över:
Sätts kopplet direkt in i hålet för fejk-skruvkopplet eller ska det göras ett nytt hål?
Räcker det med ett hål?
Används den där mallen i så fall bara till att kontrollera att kopplet kommit rätt eller är den också en grej som borrar eller styr borret in på rätt plats?
Är det krångligare än så, måste jag nog avstå! Att jobba uppochner med vagnar och få rätt höjd är mer än vad jag förmår.
Vagnar med fjädrande buffertar är tyvärr inte legio men jag har några. Dessutom har Jecos D-lok och ett av mina ånglok det (bra va!)
Staffan
Sätts kopplet direkt in i hålet för fejk-skruvkopplet eller ska det göras ett nytt hål?
Räcker det med ett hål?
Används den där mallen i så fall bara till att kontrollera att kopplet kommit rätt eller är den också en grej som borrar eller styr borret in på rätt plats?
Är det krångligare än så, måste jag nog avstå! Att jobba uppochner med vagnar och få rätt höjd är mer än vad jag förmår.
Vagnar med fjädrande buffertar är tyvärr inte legio men jag har några. Dessutom har Jecos D-lok och ett av mina ånglok det (bra va!)
Staffan
Re: Artikel om OBK-kopplet
Kopplet ska sitta i hålet där skruvkopplet skulle ha suttit. Jiggen innehåller också stöd för att placera hålet rätt, men i många fall finns det redan ett hål på rätt ställe.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Artikel om OBK-kopplet
Det innebär alltså, som jag hoppades, att monteringen är synnerligen enkel och kan göras med tummen sittande mitt i handel:
1. Dra ut skruvkoppelatrappen
2. Sätt i OBK-kopplet (limmas?)
3. Kolla att det sitter i rätt höjd
4. Kör
För övrigt har väl loken bara krok och ingen ögla?
Staffan
1. Dra ut skruvkoppelatrappen
2. Sätt i OBK-kopplet (limmas?)
3. Kolla att det sitter i rätt höjd
4. Kör
För övrigt har väl loken bara krok och ingen ögla?
Staffan
Re: Artikel om OBK-kopplet
Tyvärr inte riktigt så enkelt. Jag uppdaterar artikeln i morgon.
Det stämmer, lok har bara en krok.
Det stämmer, lok har bara en krok.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Artikel om OBK-kopplet
Du bör också nämna att det finns två typer av OBK, den som är helt fast och den där kopplet kan vrida sig i sidled.
Är kopplet på personvagnen i wiki:n verkligen ett Märklin-koppel? Ser mer ut som ett Fleischmann 6511.
/Lars
Är kopplet på personvagnen i wiki:n verkligen ett Märklin-koppel? Ser mer ut som ett Fleischmann 6511.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Artikel om OBK-kopplet
Bra artikel.JanFrelin skrev:Jag har skriviet en artikel om OBK-kopplet för svensk MJ-wiki.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
Hur fungerar det med multipelkopplade lok? Eller ska lok som eventuellt kommer att multipelkopplas ha även bygel?JanFrelin skrev:Det stämmer, lok har bara en krok.
Med vänlig hälsning
Daniel
ps.
För godsvagnar i trafikspelet på Timmeleträffen gäller enbart Fleischmann 6511-koppel och det är mycket möjligt att samma kommer att gälla även på DreamTrack.
ds.
Re: Artikel om OBK-kopplet
OBK måste jämställas med 6511, det gör det inom FREMO och borde även göras så både i Timmele och på DreamTrack.
Detta då man inte lätt byter koppel om man har monterat OBK.
/Lars
Detta då man inte lätt byter koppel om man har monterat OBK.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Artikel om OBK-kopplet
Det räcker att varje person har med sig ca 5 vagnar i trafikspelet och då är det inte något större problem att utrusta just dessa vagnar med Flm 6511-koppel.
Skälet till att enbart tillåta Flm 6511 är dels att dessa koppel är välfungerande. Dels att det blir mycket tydligare vilka vagnar som har rätt koppel och vilka vagnar som inte har rätt koppel om det bara är ett giltigt koppel att välja på.
Det finns koppel som fungerar riktigt bra, koppel som fungerar hyfsat bra och koppel som är ganska dåliga. Och i många fall handlar det om att kopplet måste vara korrekt monterat och injusterat för att fungera bra och det gäller även OKB-kopplet.
På DreamTrack var det en hel del kommentarer om att saker fungerade mindre bra. Vagnar som spårar ur, koppel som släpper i kurvor, lok med bristfällig strömupptagning, moduler med smutsiga spår. Det leder till att deltagarna i förlängningen inte tycker det är roligt att åka på modulträff och det förlorar vi alla på. Därför vill vi höja lägstanivån så att det fungerar bättre. Och att ha enhetligt koppel är en del i det.
Med vänlig hälsning
Daniel
Skälet till att enbart tillåta Flm 6511 är dels att dessa koppel är välfungerande. Dels att det blir mycket tydligare vilka vagnar som har rätt koppel och vilka vagnar som inte har rätt koppel om det bara är ett giltigt koppel att välja på.
Det finns koppel som fungerar riktigt bra, koppel som fungerar hyfsat bra och koppel som är ganska dåliga. Och i många fall handlar det om att kopplet måste vara korrekt monterat och injusterat för att fungera bra och det gäller även OKB-kopplet.
På DreamTrack var det en hel del kommentarer om att saker fungerade mindre bra. Vagnar som spårar ur, koppel som släpper i kurvor, lok med bristfällig strömupptagning, moduler med smutsiga spår. Det leder till att deltagarna i förlängningen inte tycker det är roligt att åka på modulträff och det förlorar vi alla på. Därför vill vi höja lägstanivån så att det fungerar bättre. Och att ha enhetligt koppel är en del i det.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Artikel om OBK-kopplet
OBK kan aldrig jämställas med 6511, det funkar inte då OBK saknar stötplan och inte kan skjutas genom hur små radier som helst utan att buffertarna trasslar ihop sig!LLJ skrev:OBK måste jämställas med 6511, det gör det inom FREMO och borde även göras så både i Timmele och på DreamTrack.
Detta då man inte lätt byter koppel om man har monterat OBK.
/Lars
Fremo har minimiradie 1 meter och MMM har tyvärr mindre än så vilket gör det tekniskt omöjligt med OBK här och där på banan!
6511 bör vara det rekommenderade kopplet som allt ska fungera tillsammans med! Men, inget krav då det finns vissa fordon som fungerar mindre bra med 6511 eller kanske är mycket svåra att byta koppel på, då måste funktion före typ gälla!
Men funktionen måste prioriteras och jag skulle gärna se att rocos och NMJ:s standardkoppel med plastfjädern banlyses!
Mvh. Eke