Massaved

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Massaved

Inlägg av Qrt »

Hej
Då jag hellre gör nya misstag än upprepar andras så väckte jag liv i Sv MJforums-tråden Lasta timmervagnar? igår.
I förhoppning om att få läsa lite mer om era erfarenheter och tillkortakommanden så här över ett år senare.

På bilder i Modulforums-tråden DreamTrack 2017 i Växjö visas idag timmerlast misstänkt lik vad jag vill åstadkomma.

Jag skulle bli mycket glad om ägaren till det tåget ville berätta lite mer om hur lasten har kommit till.
Här eller där eller per PM.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Massaved

Inlägg av LennartStensson »

Om det är Sgnss vagnarna vid timmerbilen så är det mina vagnar. Jag har plockat tort granris som jag har skalat av barken på och sen kapat det med en dremel. Ytan på kapningen blir inte riktigt bra så jag har då putsat av den med väldigt fint slippapper. Lasterna är ihoplimmade med vitlim och fastlimmade på vagnen.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Massaved

Inlägg av Qrt »

Tack Lennart, för den detaljerade byggbeskrivningen från skog till timmerbank.

Jo det är de vagnarna jag menar. Jag har tänkt i de banor som du har arbetat så det blir väl så.

De kapskivor jag hittills har använt bröts av väldigt lätt. Finns det hållbarare?

Tog det lång tid per bunt ? Jag behöver göra ett tjugotal buntar.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Massaved

Inlägg av SethSwede »

IMG_6102.JPG
IMG_6102.JPG (160.74 KiB) Visad 3515 gånger
En bild till
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Massaved

Inlägg av LennartStensson »

Jag har svårt att bedöma hur lång tid det har tagit att göra en bunt för jag har gjort alla pinnar när jag ligger borta och jobbar. Men det tog en dryg timma att limma en bunt hemma. När jag gjorde timmer terminalen så köpte jag en liten tandad metal skiva på Bauhaus till dremeln men med den fick man vara försiktigare med för annars flisade det sig.
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Massaved

Inlägg av Arne Ivan »

Jag kollade just i MJ-magasinet (nr 24) om jag skrivit nån tid... Jag vill minnas att mitt granvirke om ca 200 stock från blompinnar, via målning/te-strössning, tuschblaskning och kapning var ca en timme effektiv tid. Diverse torktid oräknad.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"