Timmertåg år 2017 i Sverige

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Timmertåg år 2017 i Sverige

Inlägg av Qrt »

Jag ställde en fråga om nutidens Timmertåg i Postvagnen och har fått bra svar.
av Peter Flink, söndagen 19 mars 2017, 23:09:56 @ qrt

Dom första vagnarna (Sgnss) är f.d Ofotbanen AS (OBAS) vilket också är originalvagnarna som utvecklades av OBAS, alla andra liknande vagnar har tillkommit senare enligt samma koncept.
Mvh Peter
av Pursche, måndagen 20 mars 2017, 06:45:42 @ qrt

På Hector (Trätågsupplägget) så använder vi samma vagnar som RushRail hade bortsett från det äldre vagnssetet som inte kunde lasta lika mycket och som kördes på Norge.

Dessa är inte ommärkta och jag vet inte när det blir.
Vi drar normalt 16 vagnar med Vectronlok, Traxx, multippel Rc3 eller T66. Mellan Ljusdal och Fliskär/Skutskär/Borlänge har vi 18 vagnar och mellan Hällefors och Grums körde RushRail med 20 vagnar. Idag kör TågAB dessa tåg och jag vet inte om det fortfarande är 20 vagnar och om dom kör med singel eller multippel Rc.
Som jag misstänkte är det alltså inte helt fel att dra RR vagnar (de är snyggare) med ett HR241/Traxx (när jag nu har ett "över").

Minsta heltåg med Mätrix skalenliga Sgns + MäTrix Traxx blir då omkring 17*230 mm = 3,91 meter beroende på kortkopplingsgrad.
Det är ju faktiskt körbart och till och med njutbart på många stora svenska klubbanläggningar.
I alla fall de som har paradsträckor som är 5-6 gånger längre.

/Curt

PS
Men utvecklingen går vidare
144 Innofreight virkesvagnar till Hector. Inga ExTe stolpar
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Timmertåg år 2017 i Sverige

Inlägg av Qrt »

En bra tråd om Sgns som timmervagnar är
Timmervagnar Sgns, Hector Rail, Märklin 47085 / Trix 24246, m.fl. (även 47089)
i Sv MJforum.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"