Back to back avstånd...

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av ErikKuiper »

Följande mått gäller för S (span, avstånd mellan "räler" som ligger mellan hjulen) för lite olika normer vad gäller H0.
NEM 110 14,0-14,2 mm
NMRA S-3.2 14,1-14,2 mm
NMRA S-3.1 fine 14,7 mm (max)
NMRA S-3.1 proto 15,21-15,37 mm

Det verkar som din växel inte är byggd enligt den vanliga NEM-standarden.

FREMO H0 har till viss del lite andra värden.
NEM 14,10 mm
RP25/100 14,30 mm
H0-fine 14,70 mm
FREMO:87 15,30-15,60 mm

Hälsningar
/Erik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av JanFrelin »

Backtoback för NEM är 14,3 och för RP25/110 är 14,4. Jag gissar att dina växlar byggda efter NMRA's vanliga H0-norm.

Länk till NMRA standard scales:
http://www.nmra.org/sites/default/files ... .05.08.pdf

Mät gärna spårvidden i växeln vid korsningen, samt flänsrännornas bredd.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av jhjelm »

MMM-moduler ska klara hjulstandarden NEM 311.1 där backtoback-måttet är 14,3-14,5.

Tyvärr verkar inte växeln klara det. :(

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av RickardNordström »

Ni har säkert rätt...
Jag tror problemet ligger i flänsrännorna. Dessa är synbart smalare än den tilligväxel som ligger framför som allt rullande tar sig igenom.
Då återstår frågan. Vågar man flytta flänsrännorna?
Hur sitter dessa fast. Är dom lödda tro. Troligtvis...
Frågan är ju då hur spårkrysen påverkas av att man flyttar rännorna???
Några teorier???

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av JanFrelin »

Det borde gå att flytta flänsrännorna så att avståndet S (se Eriks inlägg ovan) blir mindre än 14,2 mm. Mät gärna både flänsrännor och S innan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Back to back avstånd...

Inlägg av Eke »

Nem var tidigare 14,2-??? men ökades sedan någon tiondel eller två tror jag, så din växel verkar lite trång tycker jag!
14,3 borde funka, och axlar som är neråt 14,2 kan förekomma även om 14,3 är vanligast!
Rocoline funkar ner till 14,2, sedan är det stopp.
Tänk även på att tvåaxliga vagnar (speciellt längre) är känsligare när dom passerar spårkorset i kurvspår då axeln blir något vinklad mot spåret pga. hjulbasen och kräver lite extra utrymme då!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"