Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har ägnat en del tid senaste veckan åt att fixera och dra in koppel enligt rekommendationerna i FREMO H0-RE-normen på min G- och I-vagnar. Det betyder att kortkoppelkulliserna är borttagna och NEM-fickan är placerad på ett sådan sätt att bygelkopplets tryckyta är placerad på ett lämpligt avstånd från buffertplanet. Vad lämplig placering är beror på om det är fjädrande koppel eller inte och genom vilka växlar och kurvradier som vagnarna ska kunna köra. Mitt mål (vilket uppfylldes) var att vagnarna ska klara av radie 1000 mm och motstående Peco Medium-växlar (S-kurva). Vid de praktiska proven visade det sig att dessa två mål i princip ställde samma krav på vagnarna.

FREMOs H0-RE-norm rekommendera att bygelkopplets tryckyta ska vara 0,5-1,0 mm framför buffertplanet. Mina prov visar att om man följer denna rekommendation med 2-axliga vagnar med normal längd så kan man köra genom radie 1000 mm och Peco Medium växlar. Då man trycker vagnarna så kommer dock buffertarna att användas för att förmedla tryckkrafterna och inte kopplet. OK, nog med text. Låt mig illustrera med lite bilder.

Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår
Fasta buffertar isärdraget.JPG
Fasta buffertar isärdraget.JPG (130.38 KiB) Visad 4548 gånger
Fasta buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår
Fast buffertar ihoptryckt.JPG
Fast buffertar ihoptryckt.JPG (162.71 KiB) Visad 4548 gånger
I de två bilderna ovan ser vi avståndet mellan buffertar på två vagnar med fasta buffertar. Den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär 1 mm framför buffertplanet medan den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär i linje med buffertplanet (vilket kanske är lite långt indraget, men det fungerar nätt och jämnt i praktiken som vi kommer att se nedan). Låt oss nu placera dessa två vagnar i en 1000 mm radie kurva.

Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva
Fasta buffertar R1000 dragläge.JPG
Fasta buffertar R1000 dragläge.JPG (179.85 KiB) Visad 4548 gånger
Vi ser här att det finns ett litet spel mellan buffertarna i innerkurvan vilket är bra. Spelet är dock mindre än avståndet mellan kopplens tryckytor vilket gör att buffertarna, och inte kopplen, kommer att användas för att överföra kraft om vagnarna trycks genom kurvan. I bilden nedan ser vi ett exempel på två vagnar där båda kopplens tryckyta ungefär är i linje med buffertplanet. Nu finns det inget spel mellan buffertarna och det är nätt och jämnt att vagnarna kan köras genom kurvan.

Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva, extra långt indragna koppel
Fasta buffertar R1000 långt indragna koppel.JPG
Fasta buffertar R1000 långt indragna koppel.JPG (170.92 KiB) Visad 4548 gånger
Om man kan vagnar med fjädrande buffertar och det går att anta att alla vagnars buffertar sitter på samma höjd så går det att dra in kopplen ytterligare något. Jag har dragit in kopplen så att kopplens tryckyta är i linje med buffertplanet. Efter prov så har jag kommit fram till att det bör gå att dra in kopplen ytterligare något (hur mycket beror på buffertarnas slaglängd, 0,3-0,5 mm är nog ganska lagom). Nedan kommer liknande bilder som för vagnarna med fasta buffertar.

Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår
Fjärdrande buffertar isärdraget.JPG
Fjärdrande buffertar isärdraget.JPG (144.85 KiB) Visad 4548 gånger
Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår
Fjärdrande buffertar ihoptryckt.JPG
Fjärdrande buffertar ihoptryckt.JPG (127.96 KiB) Visad 4548 gånger
Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva
Fjärdrande buffertar R1000 dragläge.JPG
Fjärdrande buffertar R1000 dragläge.JPG (168.46 KiB) Visad 4548 gånger
Vissa personer kanske undrar varför man vill göra detta jobb. Skälet är funktion och estetik. Inom FREMO H0-RE har man valt att standardkopplet ska vara bygelkopplet Fleischmann 6511. Detta val bygger på praktiska funktionstester. Det är ett koppel som lätt kopplar ihop vagnar då man för dem mot varandra. Kortkoppelkulisserna som finns på de flesta nytillverkade vagnar antar att man använder kortkoppel (vilka ger en styv koppling då de har kopplats ihop, detta behövs för att kulissfunktionen sa fungera som tänkt). 6511 är dock inget korptkoppel och det fungerar mindre bra ihop med kortkoppelkulisser. Ett annat problem med kortkoppelkulisserna är att de ofta inte lyckas hålla kopplen på på rätt höjd. Av estetiska skäl vill man att buffertarna ska gå nära varandra på två kopplade vagnar, och då man använder ganska generösa radier inom FREMO H0-RE så kan man ha kopplen längre in än vad som går på de flesta hemmabanor.

Som avslutning vill jag dock säga att man inte bör fixera koppel på långa boggievagnar (typ personvagnar) om man inte vet att man bara kommer att köra på i kurvor som har en radie på minst 2000 mm och växlar som är minst 1:9 (t.ex Tillig EW5, EW6, Peco Large är för skarp). Själv kommer jag att använda Märklin kortkoppel på mina personvagnar och ha kvar kortkoppelkulisserna.

/Erik
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2017 gånger.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av JanFrelin »

Jag har just monterat ett par fasta koppel enligt FREMO på ett par personvagnar, får se hur det fungerar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Jag gjorde lite mätningar nu på morgonen med NMJs 40-talsvagnar.

Rakspår till 1000 mm radie kurva. Max sidoförskjutning 5 mm (= buffertens bredd).

S-kurva med Peco Medium, c-c 51 mm mellan parallella spår. Max sidoförskjutning 9 mm.

S-kurva med Peco Large, c-c 57 mm mellan parallella spår. Max sidoförskjutning 6 mm.

Som referens så har Fleschmann 6511 ett spel i sidan på 2 mm.

Det finns nog skäl till att det står som följer i FREMO H0-RE-normen.
4.2.3 [...] Det genomgående huvudspåret ska (även i växlar) ha en minsta radie på 2 000 mm för att tillåta trafik med alla sorters vagnar.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av LLJ »

Hur fungerar det sista med äldre moduler, där normen sade 1500 mm som minradie?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Det är träffarrangören som bestämmer vilka regler som ska gälla för träffen, sedan får deltagarna se till att ha med fordon som fungerar på banan.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

Intressant med lite empiriska tester!
Jag kan själv tänka mig att ha någon eller några enstaka vagnar ombyggda så och jag har några äldre vagnar som ändå saknar kulisstyrning som jag har som lite insomnat projekt på arbetsbänken. Jag har till dessa vagnar köpt Fleischmanns utbyteskoppel för vagnar utan kuliss, den ena typen har samma koppelhuvud som 6511. Man slipper då den förfulande koppelfickan och man kan skruva kopplet direkt mot bottenplattan, men man kan ju behöva shimsa höjden lite!
Men dom allra flesta av mina vagnar kommer ha kulissen kvar då det ju oftast finns MMM-moduler med för snäv radie med i banan där kortade stela koppel inte fungerar!
Fjädrande buffertar är jag lite skeptisk till, tycker att dom oftast inte ser så bra ut som stela då buffertdelarna oftast blir lite feldimensionerade och dom är svåra att vädra på ett snyggt sätt.

Märklins kortkoppel tycker jag har fått lite oförtjänt dåligt rykte, dom koppel som finns i handeln nu har en del uppdateringar som gör funktionen bättre än tidigare. Är bara höjden på koppelfickan riktig så funkar märklins kortkoppel bra mot 6511 och jag har fler godsvagnar med märklinkoppel än med 6511, detta av samma anledning som varför man fremoiserar sina vagnar, nämligen den estetiska då man kan köra buffert mot buffert även på snävare MMM-kurvor.
Dock behöver man rätt verktyg vid avkoppling så grillpinnarna får man lägga bort och skaffa sig en koppelspade.

Vad gäller personvagnar och stela koppel har jag kommit till samma slutsats som Erik.
Dock har jag även sett problem med märklinkopplen på vissa långa personvagnar då dom kan hugga i buffertarna, tyvärr, annars hade jag gärna använt dom där!
Men, det finns alternativ som funkar på alla personvagnar, Rocos universalkoppel!
Det är inte det vackraste men har bra funktion (fullt i klass med 6511) och kopplar personvagnarna tätt med kortkoppelfunktion. Utseendemässigt stör dom mig inte då dom knappast syns under övergångsbälgarna.

Vänliga sommarhälsningar
Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av JanFrelin »

Anledningen att jag satte 6511 på personvagnarna var att jag vill kunna rangera med dem.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

JanFrelin skrev:Anledningen att jag satte 6511 på personvagnarna var att jag vill kunna rangera med dem.
Jo, jag förstår!
Men det finns nog inte många stationer som har S-kurvor där det fungerar med långa stelopererade personvagnar!
Med Rocokopplet går det bra att rangera och samtidigt ha kortkopplade vagnar.
Just personvagnar tycker jag ser väldigt illa ut när dom inte är kortkopplade och det är en skalenlig meter för herr Preiser att skutta över på väg till restaurangvagnen! ;)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

Glömde, personvagnarnas koppelkulisser har oftast mindre kraft i returfjädern då koppelarmarna är längre (längre hävarm) och det krånglar därför lite lättare med 6511 där jämfört med godsvagnar som har större returkraft i koppelarmen och därför oftast funkar bra med kombinationen kuliss och 6511!

Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Eke skrev:Dock har jag även sett problem med märklinkopplen på vissa långa personvagnar då dom kan hugga i buffertarna, tyvärr, annars hade jag gärna använt dom där!
Men, det finns alternativ som funkar på alla personvagnar, Rocos universalkoppel!
Innan jag bestämde mig för märklinkopplen provade jag även Rocos universalkoppel och Rocos kortkoppel. Rocos kortkoppel är olämpliga då den inte kan kopplas med bygelkoppel, annars är de rätt bra. Rocos universalkoppel gick bort för mig av två anledningar. Spelet mellan ihoptyrckta koppel och isärdragna koppel var större för Rocos koppel än Märklins. Sedan så kan det bli problem med att vagnar kopplar isär i skarpa kurvor då Rocos universalkoppel är kopplat till ett vanligt bygelkoppel och bygelkopplet glider ut i den öppna ändan av universalkopplet. Jag vet att detta är ett problem på 600 mm kurvor. Jag har ännu inte sett problemet med att Märklins koppel hugger i buffertar, men jag får väl vara lite observant och se om det är ett problem. Ett problem som jag dock har sett är att om jag sätter in kortkopplet i NMJs G-vagnar så kan inte bygeln öppnas fullt då den går i koppelkroken. På HTs nya I-vagnar är det dock inget problem. Jag återkommer med bilder lite senare. Anledningen till att detta är ett praktiskt problem för mig är att jag funderar på att göra en Giu vagn med Märklin kortkoppel och kuliss i ena ändan och fixerat 6511 i andra ändan för användning i persontåg.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"