Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

Jo, det är kända problem du tar upp där Erik! Men dom går att lösa, jag skulle kanske skrivit mer utförligt i mitt första inlägg!

Märklinkopplen först.
Det är problem med t.ex. Rocos 80-talare bl.a. då märklinkopplen är konstruerade så att endast ena kopplets bygel går i fullt ingrepp medans det andra kopplets bygel vilar horisontellt lite högre upp utan att koppla till kroken på det första. Detta höga läge för bygeln i kombination med dess bredd gör att bygelkanten hugger i buffertarnas innre underkant, det är inte mycket som saknas men tillräckligt för att trycka bort buffertarna så att dom lossnar eller om dom är limmade orsaka urspårning!
Jag höll på länge och trilskades med detta på klubb-banan innan jag gav upp märklinkopplen, detta var med minsta kurvradien 75 cm men senare test visar att även vid 1 meter kvarstår problemet! :(

Rocos universalkoppel.
Det är sant att detta koppel har ett något större spel än märklinkopplet men det är ändå mycket mindre spel än med ett standard bygelkoppel typ 6511. (Men 6511 är ändå det standardkoppel som har minst spel)
Att Roco universal kan självavkoppla i kombination med koppelkrokar och standard bygelkoppel stämmer också.
Men, självavkopplingsproblemet uppstår endast i kombination med vissa andra koppeltyper!
Vissa vagnar t.ex. NMJ 60-talare har koppelfickan för långt ut och behöver få den inflyttad för att det ska se bra ut men detta gäller för alla kortkoppeltyper och dessa vagnar!

Jag har löst koppelproblemet på något av följande sätt.
Har man lok som endast drar persontåg får även loket Roco universal, ex. F-lok!
Allroundlok och dom godsvagnar som ska kopplas till persontåg utrustar jag med RTS-koppel, detta är samma koppel som märklins strömledande koppel och som efter några små justeringar fungerar utmärkt tillsammans med 6511, märklin kortkoppel och Roco universal utan självavkoppling! Enda problemen med dessa är att man måste modifiera dom något för bra funktion samt att vissa mindre bra bygelkoppel kan strula!
Dom bygelkoppel som kan strula är av mindre bra modell och borde ändå bytas till 6511,
Det har dock bara hänt en enstaka gång att det inträffat och jag fick tyvärr inte reda på fabrikatet, men det är nog en ovanlig typ som borde gå lätt att bli av med bara det indentifieras!
Modifieringen går ut på att man sliter bort det strömförande blecket som stör koppelfunktionen samt att man får fila lite på bygeln på två ställen för bästa funktion.

Dom fordon jag kommer att utrusta med RTS är följande.

Rc
Da
Ub
Postvagnar som ska kopplas till persontåg.
Samt eventuella andra lok som ska användas både för person och godståg!
Alltså inte så många fordon så att det blir för jobbigt!

Jag har haft ett Roco Da med RTS-koppel med i trafikspelsträffar sedan Fremoträffen i Husqvarna och inte haft några problem annat än med vagnar med avvikande koppelhöjd!
Visst, RTS kräver lite modifiering för att fungera men det är inte mycket jobb och det löser problemen med olika koppeltyper!
Det går dessutom att modifiera för att passa fordon som sknar kuliss och blir då väldigt diskret!
Tipset om RTS fick jag i en gammal Hp1 på grund av att vissa inom fremo sökte ett diskretare bygelkoppel som fungerade bra!
Om någon är intresserad av RTS så kan jag demonstrera i Timmele i september.

Och slutligen, problemet med koppelkroksimitationen som sitter i buffertbalken är ett problem på flera vagnstyper och för flera koppeltyper!
Den får helt enkelt tas bort för att det ska fungera bra!
Heljans 30-talare, NMJ standard G, NMJ kylvagnar och Mehano lågbyggda containervagnar är exempel på fordon där koppelkroken är problematisk för flera koppeltyper!


Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Eke skrev:Om någon är intresserad av RTS så kan jag demonstrera i Timmele i september.
Gärna.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av JanFrelin »

Eke skrev:
JanFrelin skrev:Anledningen att jag satte 6511 på personvagnarna var att jag vill kunna rangera med dem.
Jo, jag förstår!
Men det finns nog inte många stationer som har S-kurvor där det fungerar med långa stelopererade personvagnar!
Med Rocokopplet går det bra att rangera och samtidigt ha kortkopplade vagnar.
Just personvagnar tycker jag ser väldigt illa ut när dom inte är kortkopplade och det är en skalenlig meter för herr Preiser att skutta över på väg till restaurangvagnen! ;)

Mvh. Eke
I mina ögon kräver rangering att ett standardkoppel utnyttjas.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

JanFrelin skrev:
I mina ögon kräver rangering att ett standardkoppel utnyttjas.
Men??? Vad är skillnaden?
Roco universal kopplar lika lätt som 6511 och kopplas isär på samma sätt genom att lyfta byglarna med en spade!
Dom skillnader som finns är att vagnarna är kortkopplade samt att det finns rangerfunktion så att man kan skjuta föravkopplade vagnar framför sig och släppa dom på önskat ställe.
Alltså bara utökad funktionalitet som skillnad!

Jag tror att andra som använder Roco universal kan intyga den goda funktionaliteten!

Förutom den smidiga ihopkopplingen (som är lika smidig som Roco universal) så passar faktiskt 6511 ganska dåligt på personvagnar!
Låser man inte kulissen så dras den gärna ut åt sidan när tåget blir för tungt och långt, och låser man den blir det problem i kurvorna om dom inte har extremt stor radie!
Bägge situationerna kan generera urspårningar!
Dagens personvagnar funkar faktiskt bättre med kortkoppel och vill man rangera så är nog Roco universal det enda som fungerar och som är av bygeltyp!
Jag har varit på en del träffar i tyskland och dom flesta personvagnar går i fasta tågstammar med diverse kortkoppel och endast 6511 i änden när loket har sådana koppel!
Och dessa tågstammar verkar inte rangeras alls vad jag sett!
Vi här i sverige har ju ganska stora möjligheter att liva upp trafikspelen med att rangera kursvagnar t.ex. Sovvagnstrafiken till Kalmar och andra mindre orter, våra internationella tåg på 50, 60 och 70-talet växlades ihop och isär ganska friskt eftersom trafiken grenades ut till både Stockholm och Oslo och i Malmö växlades kontinenttågen samman långt in på 90-talet! För att detta ska vara möjligt att återskapa i trafikspelen måste nog samtliga vagnar i dessa tåg ha koppel som funkar att rangera bra och som är ett bygelkoppel, jag har svårt att se något annat koppel som uppfyller detta bättre än Roco universal!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av LLJ »

Jag har bytt till Roco Universal på alla (de flesta iallafall) av mina snälltågsvagnar. Dock så märks att kortkoppelkulliserna ibland drar snett, särskilt vid längre tåg (12 vagnar) och radier under 1 m.
Har kört långa persontåg vid en FREMO-träff, tror det var 15 vagnar. Där var det nog 6511 mellan vagnarna då de skulle delas upp längre fram då tåget var ett internationellt tåg med vagnar till många destinationer.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Jag har bytt till Roco Universal på alla (de flesta iallafall) av mina snälltågsvagnar. Dock så märks att kortkoppelkulliserna ibland drar snett, särskilt vid längre tåg (12 vagnar) och radier under 1 m.
Har kört långa persontåg vid en FREMO-träff, tror det var 15 vagnar. Där var det nog 6511 mellan vagnarna då de skulle delas upp längre fram då tåget var ett internationellt tåg med vagnar till många destinationer.

/Lars
Så långa tåg som 12 vagnar har jag inte kört, mina längsta brukar vara 8-9 vagnar som mest men oftast lite kortare.
Men jag kan tänka mig att eftersom roco universal har lite större glapp än märklin mellan kopplen att kulissen skulle kunna dras ut lite i sidled på samma sätt som med vanliga koppel typ 6511, men jag har inte haft dessa problem med mina tåglängder.

Hur var kopplen infästa på 15-vagnarståget på fremoträffen?
Var det stelopererade kulisser och stora radier eller var infästningen modifierad på något sätt?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av LLJ »

På FREMO-träffen (Rendsburg) så noterade jag inte hur kopplen var infästa. Var nog så facinerande att köra ett så långt persontåg med ellok och moduler med kontaktledning en sträcka motsvarande minst 150 m.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av StefanFjällemark »

Lite tankar angående koppel i trafikspel från trafikplaneraren:
  • De kurvradier som förekommer på svenska modulbanor är något som endast kan påverkas på längre sikt genom att uppmana nybyggen till att bygga fler kurvmoduler och med större radier, minst 1 m men gärna 2 meter eller mer. Innan det blir verklighet får vi leva med snävare kurvradier, även på linjesträckningar.
  • På godsvagnar som kör i trafikspel bör man kunna ställa krav på att de skall ha Fleischmann 6511 koppel, det är en blygsam investering på 16 kr/vagn om man handlar hos Habo Hobby.
  • Jag planerar vagnsgrupper i trafikspelen. En vagnsgrupp är en enstaka vagn eller en grupp vagnar som går sammankopplade hela tiden. Ett persontåg kan bestå av en eller flera sådana vagnsgrupper, och de kan kopplas till och från under vägen.
  • Kopplen i vagnsgruppens ändar måste fungera ihop med andra vagnsgruppers ändar och med loken, men kopplen inuti en vagnsgrupp kan vara vilket kortkoppel som helst.
  • Inför ett trafikspel kan man byta ut kopplen i vagnsgruppens ändar till det koppet som gäller för träffen. Detta gör att investeringen i koppel för persontåg inte är lika stor. Man kan ha några uppsättningar av de koppeltyper som vanligen krävs.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)

Inlägg av ErikKuiper »

Nu har jag fortsatt med att fixera koppel på lite vagnar. Den här gången är det NMJs Lgjns-vagnar. Då dessa vagnar är lite längre så förväntade jag mig att det skulle bli problem i 1000 mm kurvor och i Peco medium växlar, och det visade sig stämma. Vagnarna kan inte köra genom kurvor med 1000 mm radie då avståndet mellan mötande buffertar är mindre än vad som behövs i kurvan. Vagnarna kan nätt och jämnt köra genom Peco medium växlar, men det blir en del extra friktion. Det går utmärkt att köra genom Peco large. Så snart jag har möjlighet ska jag prova vagnarna i 1500 mm-kurvor.

Nedan finns två bilder på kopplade vagnar. Den första bilden är med Märklin kortkoppel i vagnarnas kortkoppelkulisser och den andra med fixerade och indragna 6511-koppel.

För de som inte är så väl insatta i skälen till att fixera och dra in koppel så drar jag dem kort.
  • Fixering av koppel. För att vagnar ska koppla tillförlitligt då man rangerar med dem är det viktigt att koppelhöjden är rätt. De kortkoppelkulisser som de flesta vagnar levereras med är tyvärr oftast inte tillräckligt stabilt konstruerade för att hålla koppel inom koppelhöjden specificerat i NEM360 (8,5 +/- 0,5 mm). Ett annat skäl är att kortkoppelkulisser är avsedda att användas med kortkoppel som ger ett styvt förband. Bygelkoppel gör inte detta och vid större dragkrafter kan kortkoppelkulissen aktiveras då tåg går i rakspår.
  • Indragning av koppel. Att man drar in kopplet så att kopplets stötplatta ligger bara något utanför bufferternas stötyta är av estetiska skäl. Det är för att våra modelltåg ska ge liknande visuellt intryck som de verkliga tågen ger.
Jag vet att mina vagnar inte går att använda med alla moduler som finns i Sverige idag, och det är en begränsning jag accepterar. Vid träffar där spårstandarden är sådan att mina vagnar inte kan användas tar jag helt enkelt in med dem och det är inget som ger mig högt blodtryck.

Lgjns kortkoppel.JPG
Lgjns kortkoppel.JPG (175.4 KiB) Visad 3512 gånger
Lgjns fasta koppel.JPG
Lgjns fasta koppel.JPG (161.14 KiB) Visad 3512 gånger
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"