Räls h0-Re

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Räls h0-Re

Inlägg av StaffanWiman »

Det är väl klart att "gladmoduler" också funkar och har sin plats. Det finns väl redan så mycket moduler att det inte på långt när finns plats för alla på träffarna. Man får bygga för sitt nöjes skull och bli glad om de kommer med någon gång. Det gör väl samtidigt inget om de utformas så att de även kan användas i en hemmabana.
Bland oss som är intresserade av mj finns naturligtvis alla typer av människor. En den är extremt duktiga på att tillverka både tekniskt och konstnärligt högtstående produkter och en del har extremt höga krav på exakta detaljer och kan störa sig på sådant som de flesta inte ser ens.
Vi får inte glömma att både de och vi andra utövar hobbyn för vårt nöjes skull. Och nöjet kan ligga just i noggrannheten. Tyvärr kan man bli sur både över andras (överdrivna) krav och andras brist på krav.

Olika föreningar har olika kravnivåer. Fremos är ganska hög och det finns undergrupper med extrema krav. Modul syd och MMM är klart liberalare.

Nu går jag upp på vinden och kör kvällståget. Kallt mörkt och ganska normlöst, men det fungerar :-)

Staffan
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Räls h0-Re

Inlägg av LarsN »

Med andra ord så är det slöseri med tid att göra min station
Fremokompatibel.
Jag får nog hålla mej till 2R och 3r MMM modulmöten.
Fremo känns nog lite väl strikt.
Tack för svaren.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Räls h0-Re

Inlägg av Eke »

Håller med om att det är bra med lite gladmoduler också, och ibland gör dom nytta! Har ju några av märklins slanka kurvor som jag tänkt göra två 45° moduler av även om jag som vanligt inte kommer till skott (har varit mycket med det digitala och multibussen nu :) ), dom kommer ju inte att klara fremos krav på kurvradie men jag tror dom blir till nytta i alla fall i mindre lokaler med sin radie på ca: 1,1 meter!

Vad gäller Fremo och 3R så har dom i alla fall ett forum!
http://de.groups.yahoo.com/group/fremo-puko/
Har anmält mig men inte hunnit läsa på det än!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Räls h0-Re

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Har följt diskussioner kring Fremo vs. MMM osv sedan jag började med moduler, en konstant pajkastning tyvärr.
För att se vad som gäller finns sedan några månader hela Fremo H0-RE normen översatt till svenska, den är lika Lätt att läsa som MMM-2R eller liknade norm.

Den finns tillgägligt på Fremo-net.eu här är direktlänken http://www.fremo-net.eu/2044.html?&L=9

Jag anser att man bör se det så här ( rätt eller fel kan man diskutera)

MMM-2R är en norm
MMM-3R är en annan
FREMO H0-RE ytterligare en
Osv....

Alla normer har sina egna regler och byggpraxis.
Att anse att en norm "sämre, svårare , är mer restriktiv, mm" för att man inte kan bygga en modul som som ska passa in i alla normer tycker jag är fel Lars.

Visst man kan bygga hur man vill , glad norm eller vad man kallar den, men då blir det ytterligare en norm, "Glad normen". Om vi nu vill ha "Glad norm" , hur kan vi upplysa den som vill bygga detta om vilken byggpraxis som gäller?

Om man väljer att bygga med C -räls så begränsar ju räls utbudet att man inte kan få till radier , långa kurvor mm för vissa normer, i detta fall Fremo H0- RE. Alltså faller detta utanför "byggpraxisen".
Hade du nyttjat K-räls hade du kommit närmare Fremo i detta fallet. Det ska väl finnas en Fremo norm för mittledare, Fremo Puko. Tyvärr har jag inte läst den , men tror att den är utförd på liknande sätt som MMM-2R och MMM-3R, dvs 3R normen hänvisar till 2R normen.

Detta med val av norm etc är kanske det som jag anser vara ibland det svåraste för alla nya som kommer in i vår "modulvärld".
Det är detta jag anser att vi som börjar bli gamla inom modulhobbyn har ett ansvar att upplysa "de nya" om, dvs att det finns olika normer som inte kanske är kompatibla helt och fullt med varandra.

Om man tänkt åka på rena Fremo träffar, så måste man kanske böja sig/följa den byggnormen eller den praxisen för vad som accepteras i just den träffen. Inom Fremo är det exakt som på våra mer vidsynta träffar i Sverige, dvs arrangören bestämmer inriktning mm på träffen, men för att man ska få bidrag till lokaler mm från föreningen Fremo så finns vissa grundprinciper och på den vägen är det.
Kan se ett liknande senario inom ModulSyd i framtiden, dvs arrangören söker lokalbidrag till en träff, ModulSyd ger bidrag om vissa kriterier är uppfyllda så som Norm, handtagsbus, osv.

Den mest flexibla modulen är kanske följande, förutom färgen ( men det finns ju inom alla normer) :
Om man bygger en Fremo H0 (2R) med anpassningsmoduler till MMM-2R så passar ju både radier, växlelradie, växelvinklar mm för bägge normerna, det man behöver är endast ett Xpressnetutag eller två samt om man vill köra sina egna lok , ett körhandtag Xpressnet och detsamma med Loconetuttag och handtag.

Att bygga MMM-3R för att åka på Fremo H0-RE träffar är lika "tokigt" som att bygga en Fremo H0 modul för att åka på träff för MMM-3R!

Hoppas att detta inlägg läses med samma öppna sinne som jag försöker hålla till vår modulhobby.
Jag står bakom all form av modulbygge och tycker att vi ska uppmuntra modulbygge alla dess former istället för att idka pajkastning på respektive norm, körhandtagsbus osv.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Räls h0-Re

Inlägg av LarsN »

Tanken med stationen från början var att den skulle vara en kombimodul 2R, 3R.
Det går antagligen inte att göra en modul som är kompatibel med alla modulstandarder.
Jag är nog ändå ganska nöjd med mitt val av räls, den fyller mina behov.
Det primära var ändå MMM standarden.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Räls h0-Re

Inlägg av FreddePettersson »

@LarsN
Så hoppades jag att du såg på det hela på precis det sättet, att du är nöjd med ditt val. Det är ju mot just sina egna behov man bör bygga. Dvs det som passar och är kul att bygga.
Men det jag reagerade på var just din skrivning "Fremo känns nog lite väl strikt"
Det kändes som att problemet låg hos Fremo i detta fall. Läs gärna normen, den är inte speciellt strikt.

Jag ser fram emot att följa bygget av er/din, och hoppas inte du ser mitt inlägg som en pekpinne, det var det inte tänkt som.
Själv har jag också moduler med C-räls monterade.

Jag skickar separat PM angående DBD22 beställningen!

Med vänliga bygghälsningar
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Räls h0-Re

Inlägg av LarsN »

Oh nej, tack för informationen.
Jag ser inte fremo som främmande men i dagsläget så känns det lite avancerat för mej/oss.
Så småningom kanske vi bygger oss en fremo modul också.
Måste passa på att berömma dej för Krisineberg, verkligen imponerande bygge inte minst
teknikmässigt.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Räls h0-Re

Inlägg av Martin »

Inläggav christerljungqvist » 2014-01-11, 20:28
Jag tycker det börjar bli för mycket pekpinnar, kanske dags för en gladmodulstandard, bygg gavel som passar att ansluta till andra, det viktiga är ju höjden över golv och sen att hålen stämmer överens och att det går att köra med befintliga tåg som vi tidigare gjort. Vi skall ju träffas och ha kul på våra modulträffar. Vist är det snyggt med moduler som stämmer exakt i gavlar och färger m.m. men vi blandar ändå friskt med det rullande. När jag läser de olika trådarna med massor av olika krav på hur det skall byggas försvinner lusten att över huvudtaget göra några fler moduler, kanske bättre att krypa ner i källaren igen och bygga sin egen hemmabana.
hälsar/christer
Christer, du har en viktig poäng. Och redan på sidan två i normen så kan man läsa:

Normen är inte huggen i sten. Den är snarare så att den ”lever” genom medlemmarnas arbete. En av
föreningens paroller lyder: Norm är det som byggs!
Därmed är det pragmatiskt säkrat att medlemmarnas engagemang och vilja kan genomföras. Det föreliggande
verket ska därför endast tjäna som ett rättesnöre som medlemmarna formar och förändrar
genom sitt aktiva byggande av moduler och deltagande i träffar.


Fremo är alltså inte speciellt strikt i sin grund, men kraven på modulerna på dom olika mötena kan vara olika hårda. Så det är upp till var och en att bestämma vilken nivå man vill lägga sig på och i praktiken vilka träffar man vill åka på.

Christer – kryp ner i källaren och bygg en fremo modul! - så blir den norm! - Och du kan åka på fler möten.
Vi ses :D


Sorry Lars, din tråd kom in på ett sidospår…….
Senast redigerad av 1 Martin, redigerad totalt 2014 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Räls h0-Re

Inlägg av LLJ »

De olika normerna är till för att just man skall kunna koppla ihop sin modul med andras moduler.
Att det sedan finns olika normer, med olika krav, beror mycket på syftet med normen och de moduler som är tänkta att byggas utifrån den.
Att anse att en norm är för strikt är ofta fel sätt att se på det hela. Tänk istället hur vill jag köra, hur vill jag kunna använda min modul och leta upp en norm som uppfyller detta som långt som möjligt. Och bygg modulen efter den funna normen.

/Lars
christerljungqvist
Inlägg: 28
Blev medlem: 2012-05-09, 02:12

Re: Räls h0-Re

Inlägg av christerljungqvist »

Ok!
Jag går väl ner i min källare och forsätter att bygga på min nya "gladmodul" Martin. den kan kanske platsa på någon framtida träff.
En fråga till er kolleger: vad kommer att passa bäst i framtiden, 48 eller 50 cm breda moduler, spåret i mitten eller 14 från framkant?
frågar/christer
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"