Räls h0-Re

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Räls h0-Re

Inlägg av LLJ »

christerljungqvist skrev:Ok!
En fråga till er kolleger: vad kommer att passa bäst i framtiden, 48 eller 50 cm breda moduler, spåret i mitten eller 14 från framkant?
frågar/christer
Enbart 3R: 48 cm bred med spåret 14 cm från framkant (MMM-3R).
Enbart 2R: 50 cm bred med spåret i mitten (FREMO H0-RE, eftersom denna tråd skrivs under FREMO moduler).
2R/3R: 48 cm bred med spåret 14 cm från framkant (MMM-3R + lite extra för 2R kompablilitet).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Räls h0-Re

Inlägg av Eke »

christerljungqvist skrev:Ok!
Jag går väl ner i min källare och forsätter att bygga på min nya "gladmodul" Martin. den kan kanske platsa på någon framtida träff.
En fråga till er kolleger: vad kommer att passa bäst i framtiden, 48 eller 50 cm breda moduler, spåret i mitten eller 14 från framkant?
frågar/christer
Jag tror att båda passar, beror på vad du vill göra! För kurvor gillar jag spåret i mitten, dom blir mer flexibla då! Men vill man ha något som kräver lite yta bredvid spåret kan MMM:s sidoförskjutna spårläge vara bra att ha! Borrar man upp både Fremos och MMM:s hålbilder i gavlarna så passar ju modulen till "allt" även om inte framkanten alltid harmonierar!

På ModulSyds träffar är ju allt välkommet och även på Fremos möten kan man se icke Fremomoduler även om det är ovanligt! Dom svenska Fremomötena har dock haft gott om MMM-moduler!


Mvh. Peter
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Räls h0-Re

Inlägg av StaffanWiman »

Kurvor kan man också göra 28 cm breda enligt MMM och även då får man spåret i mitten och därmed flexibilitet.

Staffan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Räls h0-Re

Inlägg av ErikKuiper »

StaffanWiman skrev:Kurvor kan man också göra 28 cm breda enligt MMM och även då får man spåret i mitten och därmed flexibilitet.
Men 28 cm ger väldigt lite plats till landskap. Jag rekommenderar modulbyggare som funderar på att bygga smala MMM-moduler att först se några exempel på smala och breda (48-50 cm) moduler innan de börjar bygga smala moduler. Min personliga åsikt är att 28 cm är för smalt för att få "tillräckligt mycket" landskap för att de inte bara skall kännas som ett spår på en planka.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"