Räls h0-Re
Re: Räls h0-Re
Du får nog bättre svar om du ber admin flytta tråden till rätt avdelning, det är inte säkert H0-fantasterna läser avdelningen för N-skale modulerLarsN skrev:Jag undrar om C-räls är tillåtet på H0-RE moduler?
Re: Räls h0-Re
Nu har jag flyttat tråden så nu hoppas jag att någon som kan Fremo-standarden kan svara.
Med vänlig hälsning, Jonas
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Räls h0-Re
Hej
Ett kort svar är att rälsen är inga problem alls, men växlarna är det.
På icke fremo träffar i Sverige kommer det inte vara problem.
Dom två fremo träffar som varit i Sverige har man undvikit c-räls medvetet, även om det troligen skulle fungerat. På VMJF (Värnamo Modelljärnvägsförening) så används stationer med c-räls, och det fungerar utan problem - även med rp25 hjul.
I utlandet har jag aldrig sett en station med c-räls. Men en linjemodul med c-räls och snyggt landskap skulle nog acceptera överlag.
/Martin
Ett kort svar är att rälsen är inga problem alls, men växlarna är det.
På icke fremo träffar i Sverige kommer det inte vara problem.
Dom två fremo träffar som varit i Sverige har man undvikit c-räls medvetet, även om det troligen skulle fungerat. På VMJF (Värnamo Modelljärnvägsförening) så används stationer med c-räls, och det fungerar utan problem - även med rp25 hjul.
I utlandet har jag aldrig sett en station med c-räls. Men en linjemodul med c-räls och snyggt landskap skulle nog acceptera överlag.
/Martin
Re: Räls h0-Re
De moduler som används hos VMJF som har C-räls är inte FREMO H0-RE moduler, men har hål så de kan docka mot FREMO moduler (eller så används övergångsmoduler).
Detta är en viss skillnad. Sedan fungerar de fint ihop de flesta fall ändå.
H0-RE normen i sig förbjuder inte Märklin C-räls, men de rekommenderade kurvradierna på 2000mm för huvudspår är mycket större än vad C-rälsen har att erbjuda.
/Lars
Detta är en viss skillnad. Sedan fungerar de fint ihop de flesta fall ändå.
H0-RE normen i sig förbjuder inte Märklin C-räls, men de rekommenderade kurvradierna på 2000mm för huvudspår är mycket större än vad C-rälsen har att erbjuda.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Räls h0-Re
Kopierat ur normen:
---
4.1.3 Rälens storlek Den maximala rälhöjden är Code 83 = 2,10 mm.
Det rekommenderas att använda en rälprofil efter profilnormen S49. Det motsvarar en Code 70 räl. Rälhöjder större än Code 83 motsvarar inte dagens krav. Naturligtvis är också andra rälprofiler tillåtna om de motsvarar förebilden och medger trafik med de hjul- profiler som föreskrivs.
---
Detta tillsammans med kraven både på växelvinklar och radier gör att jag tolkar svaret som: Nej, C-räls är inget att bygga en FREMO H0-RE modul med.
Skall man bygga en ny modul tycker jag att man bör följa normen och inte ta tidigare byggda mer eller mindre H0-RE kompatibla moduler som intäkt för att avvika...
---
4.1.3 Rälens storlek Den maximala rälhöjden är Code 83 = 2,10 mm.
Det rekommenderas att använda en rälprofil efter profilnormen S49. Det motsvarar en Code 70 räl. Rälhöjder större än Code 83 motsvarar inte dagens krav. Naturligtvis är också andra rälprofiler tillåtna om de motsvarar förebilden och medger trafik med de hjul- profiler som föreskrivs.
---
Detta tillsammans med kraven både på växelvinklar och radier gör att jag tolkar svaret som: Nej, C-räls är inget att bygga en FREMO H0-RE modul med.
Skall man bygga en ny modul tycker jag att man bör följa normen och inte ta tidigare byggda mer eller mindre H0-RE kompatibla moduler som intäkt för att avvika...
Re: Räls h0-Re
Jag håller med Micke, de sammanlagda kraven utesluter C-räls.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Räls h0-Re
Är det inte så att det numera finns en 3R-grupp inom Fremo!
Finns det någon norm för den?
Mvh. Peter
Finns det någon norm för den?
Mvh. Peter
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:12
Re: Räls h0-Re
Jag tycker det börjar bli för mycket pekpinnar, kanske dags för en gladmodulstandard, bygg gavel som passar att ansluta till andra, det viktiga är ju höjden över golv och sen att hålen stämmer överens och att det går att köra med befintliga tåg som vi tidigare gjort. Vi skall ju träffas och ha kul på våra modulträffar. Vist är det snyggt med moduler som stämmer exakt i gavlar och färger m.m. men vi blandar ändå friskt med det rullande. När jag läser de olika trådarna med massor av olika krav på hur det skall byggas försvinner lusten att över huvudtaget göra några fler moduler, kanske bättre att krypa ner i källaren igen och bygga sin egen hemmabana.
hälsar/christer
hälsar/christer
Re: Räls h0-Re
MMM finns ju redan.
På rena FREMO-körningar är faktiskt den rullande materielen hyggligt anpassad till temat. I min värld är det tvärtom, de flesta modulträffar kör anything goes, några få är mera fokuserade. Vill man bygga med C-räls är det kanske bättre att köra MMM, där 2R/3R blandas till vardags.
Jag har också hört att det rör sig inom3R-fältet i FREMO, men nån standard är inte publicerad.
På rena FREMO-körningar är faktiskt den rullande materielen hyggligt anpassad till temat. I min värld är det tvärtom, de flesta modulträffar kör anything goes, några få är mera fokuserade. Vill man bygga med C-räls är det kanske bättre att köra MMM, där 2R/3R blandas till vardags.
Jag har också hört att det rör sig inom3R-fältet i FREMO, men nån standard är inte publicerad.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan