Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Det er godt mulig jeg har misforstått Peter, jeg er helt fersk i FREMO-sammenheng og det er nok mye jeg ikke har fått med meg. Imidlertid sitter jeg og leser i den norske FREMO-normen nå, og det som står der støtter opp om det jeg skrev over her. Under pkt 4 Rullende materiell står det blant annet:

1. Innermål mellom hjulene skal minst være 14.3 mm. Høyde hjulflenser max. 1 mm.
2. Rullende materiell skal være utstyrt med RP25/Finescale hjul. Arrangør kan om nødvendig tillate materiell med NEM hjul. (Gjelder for hjul etter NEM standard før 2009). (Se også under ”Anbefalinger”)

Under "Anbefalinger" nederst i normen står det følgende om rullende materiell:

3. Materiell med NEM hjul kan oppgraderes til å tilfredsstille ny NEM norm som nå er identisk med RP25 på alle vesentlige punkter. Dette gjøres ved å justere Back to Back mål på hjul til 14,5mm. Flenshøyden trenger ikke justeres såfremt denne ikke overstiger 1,2mm.

Mulig at det er noen nasjonale forskjeller på normene, men da er jo litt av hensikten med en norm borte om man ikke kan delta på treffer i utlandet uten å risikere problemer..?

Tyskkunnskapene mine er dessverre helt elendige, så det var ikke så mye fornuftig jeg fikk ut av de linkene dine...

Forøvrig har jeg registrert at de FREMO-treffene som blir arrangert i nærheten av meg (i regi av Skaarerbanens Venner) stiller krav om RP25 og trådkobling på materiell som skal brukes, derfor valgte jeg å følge deres retningslinjer da det er mest aktuelt med treff fra eldre epoker for min del.

Svein
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

Jag tycker det är tråkigt att man valt att han en egen norm som inte i alla delar passar med övriga Europa.
Vitsen med en norm är ju att många skall kunna samlas och gemensamt bygga ihop en anläggning och köra med varandras rullande materiel över helan banan.
Att ta bort delar av grunden med FREMO känns lite tokigt.

Det är en av anledningarna till att jag stödjer NEM, även om jag monterar RP25/110 på mina vagnar då jag inte vill byta på alla mina lok.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av ErikKuiper »

Om man tittar i de två normerna (NEM 310 och S-4.2 + RP25). Så är den signifikanta skillnaden flänsens höjd. NEM säger att den ska vara mellan 0,6 och 1,2 mm. RP25 säger att den ska vara 0,6 mm (0,025"). Vad gäller back-to-back så anger NEM 14,4 till 14,6 mm och S-4.2 14,5 (0,571") till 14,7 mm (0,580"). Den tiondelens skillnad i back-to-back måtten bör i de flesta fall in utgöra något problem i växlar. För bästa interoperabilitet så bör man dock justera back-to-back för både NEM och RP25/110 till intervallet 14,5 till 14,6 mm.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

Fast i Norge så kör de med RP25/87(?) (fineskale) som är smalare och därför inte fungerar ihop med NEM växlar alla gånger.

/Lars
SteinarSnøtun
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-12-12, 20:02

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SteinarSnøtun »

Lars, hvis du husker det, så kjørte vi med et norsk persontog i Huskvarna. Hele toget hadde finscale hjul, og hva var problemet? Vi hadde ikke en avsporing.

Vi vil ha sporveksler som ser bedre ut og fungerer mye bedre enn de man får kjøpt, som dessuten er ganske grove. Disse sporvekslene krever hjul etter RP 25 normen.

Trenden innen FREMO i Europa går mot flere og flere treff som krever materiell med RP25, så det er kanskje på tide å følge etter.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

@Steinar: Det är ju jättebra om finescale hjul fungerar även i NEM växlar.
Jag har fått intrycket att just hjulbredden skulle vara för smal på dessa för att gå bra i NEM-växlar, de skulle kunna trilla ner i spårkorset, men det är kanske bara en myt?

Vad är det som fungerar bättre i era växlar jämfört med de man köper?

Så länge som tillverkarna inte levererar loken med RP25 eller NEM:s motsvarighet känns det bara dumt att bygga för enbart RP25 och stänga ute alla som inte vill bygga om alla sina lok för dyra pengar. Det är långtifrån alla som har så mycket hembyggen som ni har i Norge där man kan välja RP25 från början. Om det däremot enbart handlar om att justera back-back måttet på lokens hjulaxlar är det däremot inget problem, det gör jag gärna.

/Lars
SteinarSnøtun
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-12-12, 20:02

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SteinarSnøtun »

Hvis man har nyere hjul med NEM profil kan disse flyttes ut til back ot back mål 14,5, og de vil da fungere utmerket på våre spor. Men for bruk på havnespor og industrispor hvor de har brukt rilleskinner (samme som sporvogner bruker i gatene) kreves 0,6mm flenshøyde. Flere tyske og hollandske havnemoduler har slike nå.

Det er flere grunner til å bygge sporvekslen selv. Åpningene i skinnekrysset blir mindre, 0,9mm på våre selvbygde mot 1,4mm på Peco. Det gir kortere avstand som hjulet må over - 12mm på Peco mot 7mm på selvbygde. Et lite skiftelok som det svenske litra Z har ganske små hjul, og disse kan ha problemer i sporveksler etter NEM standard, mens på en selvbygget sporveksel vil man ikke merke at man kjører over skinnekrysset.

Og det viktigste. Man får en korrekt svensk eller norsk sporvekse med riktig plasserte sviller og underlagsplater.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

Jag använder Tillig Elite om jag kan. Peco är för industrispår då växlarna är för snäva.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Fast i Norge så kör de med RP25/87(?) (fineskale) som är smalare och därför inte fungerar ihop med NEM växlar alla gånger.
Nu börjar det bli viktigt att inte blanda ihop korten. Om man bara skriver RP25 för H0 bör RP25/110 avses. Om man skriver finescale avses ofta RP25/88 eller något där i närheten. Finescale kan köras i NEM och RP25/110 växlar, men med viss ökad risk för urspårning. RP25/110 kan dock inte köra i finescale-växlar då avståndet mellan vingräl och moträl är större än back-to-back måttet för RP25/110. Läser man den norska Fremo-normen lite noggrannare så ska spåren byggas för att tillåta RP25/110-hjul (kommer implicit från 4.1 som specificerar hjulens back-to-back mått).

Som jag läster den norska fremonormen så borde de med skrivelsen RP25/Finescale hjul i 4.2 avse antingen RP25/110 eller RP25/88. Rätta mig gärna om jag har fel.

/Erik
SteinarSnøtun
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-12-12, 20:02

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SteinarSnøtun »

Våre sporveksler (Skaarerbanen) er bygget for RP25/110, mens mange av oss bruker hjul etter RP25/88. Vi har brukt vogner med finscale hjul (RP25/88) i mange år nå, og de har ikke mer problemer med avsporing enn vogner med nem hjul. Mange av de eldre stasjonene våre har Peco sporveksler.
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"