FREMO - exempel på lämpliga växlar

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Nu låstes tråden om lämpliga växlar för FREMO-duler H0-Re kanske lite väl snabbt. I denna tråd hoppas jag vi kan ge exempel på växlar av olika typer som håller "FREMO-klass".
Med Daniels triangel blir en 1:9-växel (A=9, B=1) och vinkeln blir 6,3 grader. Om man räknar med BKS1, BKS2, MKP mfl begrepp eller mäter i verkligheten på riktig växel och utgår från spårkorset/hjärtstycket får man samma vinkel - givet att spåret efter spårkorset är rakt på bägge spåren efter växeln. När man diskuterar växlar bör man även ha övrig spårgeometri i tanken, dvs hur går spåret efter växeln - rakt fram eller kurva? Det "raka partiet" efter spårkorset/hjärtstycket är viktigt då det gör att S-kurvor undviks på t ex en station. Det är bl a av den anledning som man undviker Peco Medium-växlar.

Jag hoppas att vi alla kan fylla på i listan nedan.

Tillverkare Artikel Typ Vinkel Radie (mm) Längd (mm) Anmärkning
Raka växlar
Peco SL-E188 Large R/H 12 1524 258
Peco SL-E189 Large L/H 12 1524 258

Roco 42488 Wr10 vänster 10 1946 345
Roco 42489 Wr10 höger 10 1946 345

Tillig 85353 EW3 höger 9,0 1350 284
Tillig 85354 EW3 vänster 9,0 1350 284

Tillig 85326 EW5 höger 9,4 2200 389
Tillig 85327 EW5 vänster 9,4 2200 389

Tillig 85346 EW6 höger 6,34 2200 389
Tillig 85347 EW6 vänster 6,34 2200 389


Y-växlar
Peco SL-E198 Y-Large 12 1829 220
Tillig 85381 ABW 7,5 + 7,5 ? ?
Tillig 85383 ABW 6,0 + 6,0 ? ?


Korsningsväxlar
Tillig 85391 DKW II (Baesler) 15,0 1050 276
Tillig 85396 EKW II 15,0 1050 252


Övriga växlar
Tillig W6 85445 ABW 6,34 4403 ?
Tillig W5 85434 ABW 9,4 4403 ?

Tillig W4 85441 ABW 11,0 ? ?
Tillig W3 85451 ABW 9,0 ? ?

Peco SL-E8362 #6L/H 9,5 1092 223,5 US-typ
Peco SL-E8361 #6R/H 9,5 1092 223,5 US-typ

Peco SL-E8382 #8L/H 7,15 1702 322 US-typ
Peco SL-E8381 #8R/H 7,15 1702 322 US-typ



Det går givetvis att använda både växlar och korsningsväxlar med radie ner till c:a 900mm men det kräver lite observans på övrig spårgeometri. Den som använder t ex Peco medium eller Rocos motsvarande växlar bör noga beakta anslutande spår och vilka fordon som kan tänkas passera på en FREMO-träff. Tyvärr finns det exempel på moduler där byggaren i sin välvilja att få en intressant lösning har lagt spåret på ett sådant sätt att kamraternas tåg spårar ur eller att buffertarna går omlott. En regel kan vara att raksträckan mellan två motstående kurvor/växlar skall vara lika lång som längsta fordonets längd över bufferterna/stötplan.

Den som är mera slängd i ordbehandling kanske kan fixa till listan så den blir mera läslig :)

Tante Edith: Läs gärna "Eisenbahn Magazin" nr 11 2012
Weichen aus Witten s34-37 reportage från växelfabrik
Der Weiche ins Herz geschaut s50-53, genomgång av modellväxlar från Tillig och Weinert
Alternative Weichen s54-57, sektorvändskivor av den typ som fanns på bl a Södertälje C.
Kreuzungsweiche selbst gebaut s58-60, bygge av DKW 49-190-1:9 (dubbel korsningsväxel av DR-standard typ)
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2013 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av LLJ »

Lägg till följande:

Atlas 563 #6 L/H 9,5 1092 295 US-typ
Atlas 564 #6 R/H 9,5 1092 295 US-typ
Atlas 565 #8 L/H 7,15 1702 342 US-typ
Atlas 566 #8 R/H 7,15 1702 342 US-typ

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av StaffanWiman »

Fråga: Vad är längd över buffertarnas stötplan? Är det fordonets längd från buffert till buffert?
I något sammanhang har man också nämnt längd från buffert till närmsta hjulaxel (eller mitt emellan två hjulaxlar om det är en boggi) som skulle vara ett viktigt mått.

Går alla växlarna att förse med strömförande spårkors och DCC-säkra?

Roco 42488/89 använder jag som de är med isolerade spårkors och helt utan någon som helst omläggningsanordning. Naturligtvis fullständigt omöjligt på en modul men mycket praktiskt på en hemmabana: De blir uppkörbara och står sedan kvar i det uppkörda läget. Nästa tåg som ska in på stationen från det hållet väljer automatiskt det lediga spåret. Nackdelar: Korta lok kan stanna om de körs mycket långsamt genom växeln och ibland blir det uppkörda läget inte helt fast, utan ett lok med löphjul kan köra fel eller spåra ur.

Vet inte om detta är utanför ämnet eller skulle kunna läggas till i kommentarsspalten i Urbans lista.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: Går alla växlarna att förse med strömförande spårkors och DCC-säkra?
Detta är underförstått att de skall uppfylla då det är del av FREMO-normen med ledande spårkors i växlar.

/Lars
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av Martin »

Bra sammanfattning Urban!


Staffan: så gör jag också hemma (delvis i alla fall). Fungerar alldeles utmärkt på alla Rocos raka växlar samt dom långa korsen.
Har inte heller strömförande kors och har aldrig haft problem med det, är spåren bara rena i övrigt så verkar det inte vara något stort problem. Men visst små lok som krypkör....

Jag gillar också Rocos långa växlar, så bygg en modul med denna princip vetja, kommer säkert att funka i Sweden och åker du utomlands så får du väl vara lite busig. Sen man kan ju på olika sätt både sätta till någon drivning efteråt och/eller få korset strömförande.



/Martin
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av StaffanWiman »

Martin: Jag tror att kraven på moduler hela tiden ökar, så det är nog ingen idé att komma med sådant som inte är helt ok på fremoträffar/ större modulträffar.
Mera ot: Pecos växlar med strömförande spårkors fungerar även utmärkt som de är på en hemmabana. DCC-säkring behövs nog bara i större sammanhang. Kortsluter/bryter gör de bara om man kör mot fellagd växel eller om en urspårad vagn kommer in i växeln.
Staffan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av ErikKuiper »

Informationen på Pecos hemsida om radier i växlarna är fel. Peco large har en radie på 1170 mm. Att detta värde är rimligt inses om man räknar ut hur långt det avvikande spåret är längs med det genomgående spåret. 1170*sin12=243, vilket är något kortare än växelns längd. Om man räknar med radien som finns på Pecos hemsida så blir resultaten "absurda".

/Erik

Edit: Radien är justerad efter kontrollmätning.
Senast redigerad av 2 ErikKuiper, redigerad totalt 2013 gång.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREMO - exempel på lämpliga växlar

Inlägg av ErikKuiper »

Efter vidare studier i växeldesign så tror jag att datan för Tillig EW3 är felaktig. Det stämmer att vinkeln i korsningsspetsen är 9 grader, men jag är rätt övertygad om att kurvan fortsätter efter detta (se bild på Tilligs hemsida). Jag misstänker att slutvinkeln i växeln är 12 grader.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"