FREMO radier i växlar
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: FREMO radier i växlar
Men vinkeln i spårkorset kan väl inte vara samma i alla Pecos växlar? Jag tycker inte att den borde vara det när de är så olika långa. Det skulle väl ge en rejäl knyck i vissa fall.
Jag har alla tre varianterna och i de två kortare spårar vissa vagnskombinationer av stelt kopplade vagnar ur.
Däremot har jag aldrig testat Tillig.
Staffan
Jag har alla tre varianterna och i de två kortare spårar vissa vagnskombinationer av stelt kopplade vagnar ur.
Däremot har jag aldrig testat Tillig.
Staffan
Re: FREMO radier i växlar
Kurvan genom en Peco-växel bildar förmodligen inte en cirkel utan en oval. Dvs att den är längre än den är bred.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: FREMO radier i växlar
Det stämmer. I Peco large är vinkeln 9,4 grader och i medium och small 12 grader. I large är det avvikande spåret en jämn kurva ända till växelns slut. I medium och small först en kurva (med olika radier) tills vinkeln 12 grader har uppnåtts och sedan är det rakspår.StaffanWiman skrev:Men vinkeln i spårkorset kan väl inte vara samma i alla Pecos växlar?
/Erik
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: FREMO radier i växlar
Tack för bra svar!
Man får väl sätta ihop ett antal växlar av olika typer tills man får en cirkel och sedan Mäta Ingen direkt billig räkneövning
Har Tillig 5 och 6 ännu större radier eller skiljer de sig åt beträffande helt andra egenskaper (typ av sliprar eller liknande) ?
För övrigt kan vad som helst hända just nu: I går kväll slängde jag en svettig skjorta i en hink vatten framför huset. Då kom det en räv och snodde den. Mitt framför näsan på mig. Den måst ha varit läcker!
Staffan
Man får väl sätta ihop ett antal växlar av olika typer tills man får en cirkel och sedan Mäta Ingen direkt billig räkneövning
Har Tillig 5 och 6 ännu större radier eller skiljer de sig åt beträffande helt andra egenskaper (typ av sliprar eller liknande) ?
För övrigt kan vad som helst hända just nu: I går kväll slängde jag en svettig skjorta i en hink vatten framför huset. Då kom det en räv och snodde den. Mitt framför näsan på mig. Den måst ha varit läcker!
Staffan
Re: FREMO radier i växlar
Kollade med Raily
Peco SL-E189 ger radie 1230
Tillig EW 3 ger 1350
Peco SL-8362 ger 1403,5
Roco 42488 ger 1989
Tillig EW5 ger 2200
Peco SL-8382 ger 2639,5
Tillig EW6 ger 3531,5
MVH Thomas
Gävle
Peco SL-E189 ger radie 1230
Tillig EW 3 ger 1350
Peco SL-8362 ger 1403,5
Roco 42488 ger 1989
Tillig EW5 ger 2200
Peco SL-8382 ger 2639,5
Tillig EW6 ger 3531,5
MVH Thomas
Gävle
Re: FREMO radier i växlar
Peco växlarna i 83xx serien är amerikanska code 83 växlar, har helt annan uppbyggnad än europeiska växlar när det gäller utseende, vilket syns tydligt.
Därför listade jag inte dem. Annars finns även Atlas c83 med samma slanka växlar som Peco 83xx.
När jag rekommenderade växlar tidigare, utgick jag från minsta linje radie 2000mm, som gäller för FREMO enkelspår.
För industrispår min radie 1000mm, så där passar en hel del av de växlar Fredman listade in.
Roco hade tidigare växlar som var felkonstruerade, där hjulen skulle rulla på flänsen i spårkorset.
Senare versioner är rätt utförda. T.ex. 42488 är användbar inne på en station eller industrispår.
/Lars
Därför listade jag inte dem. Annars finns även Atlas c83 med samma slanka växlar som Peco 83xx.
När jag rekommenderade växlar tidigare, utgick jag från minsta linje radie 2000mm, som gäller för FREMO enkelspår.
För industrispår min radie 1000mm, så där passar en hel del av de växlar Fredman listade in.
Roco hade tidigare växlar som var felkonstruerade, där hjulen skulle rulla på flänsen i spårkorset.
Senare versioner är rätt utförda. T.ex. 42488 är användbar inne på en station eller industrispår.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: FREMO radier i växlar
Vad jag har sett på Tilligs hemsida så är största skillnaden mellan EW 5 och EW 6 att det avvikande spåret i EW 5 går i kurva hela vägen (spårkorsvinkel 7 grader och slutvinkel 9,4 grader), medan det i EW 6 är rakt från lite innan samt efter spårkorset (både spårkorsvinkel och slutvinkel är 6,34 grader). Båda växlar har en radie på 2200 mm i kurvdelen. Detta gör att EW 5 är lämplig om spåret skall fortsätta i kurva, medan EW 6 är lämplig om det avvikande spåret skall svänga tillbaka och bli parallellt med huvudspåret (man får då en bit rakt spår och undviker en ren S-kurva).StaffanWiman skrev:Har Tillig 5 och 6 ännu större radier eller skiljer de sig åt beträffande helt andra egenskaper (typ av sliprar eller liknande) ?
/Erik
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: FREMO radier i växlar
Så mycket detaljkunskaper!
En annan fråga: när man talar om en växel på en huvudlinje, så menar man väl en växel där ett snabbt tåg (utanför ett stationsområde?) och i princip utan att sakta in ska kunna välja det avvikande spåret, något som väl egentligen är ganska ovanligt. (norr om Norrköping?, söder om Järna? för att ta några platser som jag anar kan ha sådana punkter).
Inte till exempel en växel till en lastplats, där endast långsamgående godståg eller vagnsuttagningar kan förväntas svänga av.
Staffan
En annan fråga: när man talar om en växel på en huvudlinje, så menar man väl en växel där ett snabbt tåg (utanför ett stationsområde?) och i princip utan att sakta in ska kunna välja det avvikande spåret, något som väl egentligen är ganska ovanligt. (norr om Norrköping?, söder om Järna? för att ta några platser som jag anar kan ha sådana punkter).
Inte till exempel en växel till en lastplats, där endast långsamgående godståg eller vagnsuttagningar kan förväntas svänga av.
Staffan
Re: FREMO radier i växlar
Precis så Staffan. Hastigheten genom det avvikande spåret skall kunna vara hög, och min radien samma som för kurvor på linjen.StaffanWiman skrev:Så mycket detaljkunskaper!
En annan fråga: när man talar om en växel på en huvudlinje, så menar man väl en växel där ett snabbt tåg (utanför ett stationsområde?) och i princip utan att sakta in ska kunna välja det avvikande spåret, något som väl egentligen är ganska ovanligt. (norr om Norrköping?, söder om Järna? för att ta några platser som jag anar kan ha sådana punkter).
Inte till exempel en växel till en lastplats, där endast långsamgående godståg eller vagnsuttagningar kan förväntas svänga av.
Staffan
Inte så ovanligt med växlar som tillåter hög genomfartshastighet på avvikande spår, kanske inte full hastighet men inte behöva bromsa ner till 40km/h utan t.ex. 100km/h.
En växel in till en lastplast på linjen, där kan det avvikande spåret ha radie 1000-2000 mm, så t.ex. Tillig Ew3 eller Peco Large växel kan användas.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: FREMO radier i växlar
Jag har varit ute i verkligheten och mätt en växel på min förebild Borås Herrljunga banan, och fann att
hjärtstycket hade en vinkel på 5 grader. Det verkar vara samma konstruktion på alla.
Högfarts växlarna på dubbelspåret är vist en kilometer långa.
Magnus
hjärtstycket hade en vinkel på 5 grader. Det verkar vara samma konstruktion på alla.
Högfarts växlarna på dubbelspåret är vist en kilometer långa.
Magnus