UrbanJohansson skrev:En standardväxel har dels ett rakt spår rakt igenom hela växeln samt ett spår i kurva (växelns radie) kurvan slutar i verkligheten innan spårkorset/hjärtstycket där rälerna korsar varandra i en bestämd vinkel, t ex 1:9. (dvs 9 m längs rakspåret och att det avvikande spåret ligger 1m åt sidan).
Här vill jag hävda att Urban inte har helt rätt (vilket syns i Daniels beräkning). Växelvinkeln i Sverige (och jag antar stora delar av Europa) beräknas i bakre korsningsskarv (BKS), vilket inte är det samma som korsningsspetsen. Som bra exempel kan vi jämföra UIC60-760-1:14 och UIC60-760-1:15. Båda har en radie i det avvikande spåret på 760 meter. I UIC60-760-1:14 fortsätter kurvan till BKS, men i UIC60-760-1:15 går spåret rakt en bit i slutet av växeln. Ett annat bra exempel är BV50-225/190-1:9 och BV50-300-1:9 där båda har samma vinkel i BKS, men där BV50-300-1:9 har kurva genom hela avvikande spåret medan BV50-225/190-1:9 har en skarpare kurva och ett rakt parti i slutet av växeln.
För de riktigt intresserade kan jag rekommendera följande dokument som går att hitta på trafikverkets hemsida.
BVH 1523.013 Spårväxel Projekteringshandbok
BVS 1523.013 Spårväxel Projektering
BVS 1523.005 Spårväxel Definitioner och förkortningar
/Erik
PS. Vad jag har sett av Amerikanska växlar så verkar det som att de alltid har ett rakt parti efter korsningsspetsen.